Hej

Jag har en mur som börjat spricka. Hur lagar jag den?
Närbild på en gammal mur med sprickor och mossa på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spricka i en mur med synlig omgivande vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En spricka som sträcker sig över en murad gråsten med lite mossa och lav på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst något som man inte behöver blanda (men det kanske är att hoppas på för mycket).
 
Det är ju inte bara putsen som är sprucken utan hela muren, att få den hel genom att bara kleta i lite i sprickan är att hoppas på för mycket.
 
Stefan N skrev:
Det är ju inte bara putsen som är sprucken utan hela muren, att få den hel genom att bara kleta i lite i sprickan är att hoppas på för mycket.
Ok så vad behöver man göra? Så här kanske:
1. Gräva ur jorden
2. Använda vinkelslip med diamantskiva och göra öppning längs sprickan några cm
3. Fylla i med lämplig lagning

http://gds.se/hus/murarreparation-laga-sprickor-i-grunden
 
Efter din quick fix så kommer det nylagade, eller någon ny del att spricka. Varför spricker muren nu? Hur ser det ut med singel och markduk för att minska på trycket och fukten, eventuell dränering? Om jag inte hade brytt mig om bakomliggande orsakerna så skulle det bara vara av estetiskt värde. Såga upp och försöka fyllactror jag inte på.
 
Håller med, nånting gör att det spricker och att dölja sprickan håller bara ett litet tag om det fortfarande rör sig.
 
Stefan N skrev:
Håller med, nånting gör att det spricker och att dölja sprickan håller bara ett litet tag om det fortfarande rör sig.
De har sprängt en massa i närheten för vatten och avlopp. Det kanske är det som är orsaken?
 
Tror ni muren håller ihop eller kommer delar av den att rasa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.