1 Har en ouppackad ZyXEL modell 802.11, trådlös bredbandsrouter. Är en sådan för gammalmodig för att använda med god funktion?

2 Jag har även en i princip ny Inteno VG50 Multi Wireless router.

3 Dessutom innehar jag två Motorola VIP1003 digitalboxar

Mina funderingar är om någon på forumet vet om dessa apparater är användbara idag?
Kan de var låsta för Telia på något sätt?
Frågorna uppstår eftersom jag ej har Telia längre.

Trevligt om det finns någon kunnig här på det utmärkta forumet som kan ge tips.
 
J
Hej!
802.11 är en nätverksstandard, och kan vara många olika wifi-standarder bakom, tex b/g/n/ac, där ac är det nyaste. Zyxelen låter gammal, och troligen inget värd. Intenon känner jag inte till, men du kanske kan sälja den. Motorolaboxarna är också gamla, men inbringar runt en hundring, och kan bara användas hos Telia.Bara att knappa in nytt användarid och lösen för en annan Teliakund alltså.
 
1. Behöver modellnummer. Generellt är ZyXel inget att ha men har man låga krav så duger de. De är i klassen "skicka med gratis" enligt mig.

2. Router för ADSL. Utdöende teknik, fiber börjar bli utbyggt även om det är långt kvar innan vi kan skippa ADSL helt. Så något år till är den användbar skulle jag säga. Notera att det bara är en port som är Gigabit internt, resten är 100 Mbit. Lite långsammare för interna överföringar lokalt mellan dina datorer alltså men för surf är den helt okej. Trådlöst med 802.11n vilket get acceptabel prestanda för surf/netflix etc. Osäker på om den kan låsas till en operator, tvivlar på det och det går säkert att låsa upp om man är lite kunnig.

3. Dålig koll på boxar men den ser inte ut att vara godkänd av varken Boxer, Comhem eller Canal Digital. Så det är osäkert om de har något värde. Låter någon annan svara på den.
 
Tack för era snabba svar som är till hjälp. Som jag trodde om VIP-arna som användes via Telia bredband med TV. Intenon köptes för bredbandet men eftersom jag flyttat har jag inget bruk för den heller. Ser ut som några 1000-lappar for iväg till ingen nytta. Det är ju tyvärr snabb förbrukningsvara med denna typ av elektronik.
Återstår då en resa till teknikåtervinningen.//Tack igen.
 
D
Majoriteten av alla äldre routrar har allvarliga säkerhetsbrister. Folk varken uppdaterar firmware eller tillverkarna bryr sig om att patcha bristerna på gamla modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.