Hej. Jag har tänkt lägga golvvärme i köket.
Och skulle vilja ha en förklaring hur.
Min tänke är att lägga glespanel tvärs över rummet,i med värmespridningsplåtar,i med slangen och sedan på med laminatgolv.
Tänker jag rätt?
Mvh en förvirrad kille.
Kök före installation av golvvärme med träväggar, vitmålat golv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det stämmer. Du kan dock behöva en skiva på glesen innan laminat. Hör med leverantören av laminatgolvet om det är självbärande över glesen. Om skiva behövs så rekommenderar jag golvgips före spån för bättre värmeöverföring. Man brukar lägga plast under laminaten också.
 
Redigerat:
Jag har gjort likadant men jag lägger plåtar och slang samtidigt som jag skruvar dit glespanelen eftersom slangen ska ner under glespanelen. Men det beror lite på hur dina reglar ligger, för är det mellanrum mellan väggen och sista regeln kanske du kan få ner slangen där om du lämnar en glipa.
 
Men golvet som ligger där nu,behöver jag ta bort det?
Jag har bara läst mig till hur man ska gå tillväga så jag är ganska kluven hur man ska göra. Det finns ju även såna spånskivor med urfräst spår men tänkte det skulle bli billigare med glespanel ?
 
Enkel handritad skiss av ett rum med oregelbunden form och markerat vattenrör på ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser rummet ut lite enkelt ritat
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
Du behöver inte ta bort befintligt golv. Lägg glesen direkt på bara, bygger lite mer i höjd men funkar det vid trösklar och dörrar så kör på.
Såhär såg mitt ut, har gjort så i hela huset, två plan. Här la jag golvgips över plåtarna eftersom vi skulle lägga klinkers men annars är det parkett direkt på plåtarna med lumppapp imellan.
Installation av golvvärmeplåtar och träreglar på befintligt golv i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste inte ta bort golvet och gör du inte det så har du ju inga problem att dra slangen efteråt. Lättast att dra en ram runtom rummet med glespanelen sedan kör du på i mitten. Sen lämnar du då så du får plats att böja slangen mot väggarna för den tar lite plats.

Spånskivor är mycket dyrare.
 
Okej. Hur börjar jag dra slangen sen?
Vilket cc mått ska det vara och vilket mått på glesen?
 
Du börjar där inkoppling ska ske och lägger tillopp som ett var runt om rummet. Cc på slangen enligt tillverkarens rekommendation, varierar beroende på storleken. 20 mm slang cc 300.

Glespanel kan vara 28*70 eller 28*120. Sen glipar du den 30 mm emellan.
 
Kommer du ha blandat radiatorer och golvvärme? Vad har du för uppvärmning?
 
Det kommer bara vara golvvärme i det rummet,resterande delen av huset är det radiatorer och har även varit i köket som nu ska bli golvvärme. Jag har bergvärme som uppvärmning.
 
Det kommer bara vara golvvärme i det rummet,resterande delen av huset är det radiatorer och har även varit i köket som nu ska bli golvvärme. Jag har bergvärme som uppvärmning.
 
Handritad skiss av föreslagen layout för golvvärmeslingor på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär har jag tänkt lägga slingorna. Vad tror ni om det?
 
K
Har du några ytterväggar i rummet? Praxis är väl att dra matningen fram till yttervägg sen slingra sig in i rummet då värmebehovet i regel är som störst vid ytterväggarna/undeer fönster.

Har du framledningstemperatur för ett lågtempsystem? Om inte så behöver du en shunt då radiatorvattnet är för varmt att skicka ner i golvslingorna. Men det har du kanske redan koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.