Vad kostar det egentligen att bygga pool? Vi pratade med Johannes Igelström som nyligen har gjort en grundlig research av marknaden inför sitt eget poolbygge. Vi gjorde även ett djupdyk i forumet för att se vad andra har betalat för sin pool.



Du kan läsa artikeln här: Pris pool
 
K
Bra artikel. Trodde inte att det skulle vara så dyrt... vår uppblåsbara pool för 299 går in på sitt tredje år. Det blir nog till att fortsätta på den :)
 
  • Gilla
Sebastiansi och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tips är att värma vattnet med solfångare
 
  • Gilla
Stockholmbubbles
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Tips är att värma vattnet med solfångare
Som "hjälp-värme" kanske men inte som primär värme. Satsa på värmeväxlare med värmepump (berg/jordvärme) eller via fjärrvärme i första hand eller värmepump. En pool som inte är varm (25 grader eller mer) utnyttjas väldigt lite är min erfarenhet från de som "snålat" med värmen...

I jämförelsen finns inte Aqvis plastplankor med som är en linerpool som man kan bygga i friform. Prismässigt ligger den ungefär lika med andra linerpooler...
 
Billigast är nog att köpa ett hus bredvid en sjö eller havet och helt enkelt härda ut när det inte är 25+ i vattnet. :D

Vad blir driftskostnaderna på dessa härligheter? Om jag räknar enligt detta inlägg https://www.byggahus.se/forum/prise...graders-varmvatten.html?perpage=15#post653419 och att plåtpoolen i artikeln är 1,5 meter djup (jag bara gissar då jag inte hittar det i artikeln någonstans) så går det åt drygt 43 kwh per grad. Vår och höst blir man nog ruinerad men jag antar att de används även då?
 
Pool är härligt men i Sverige..? Inte värt pengarna (om man inte har gott om dem..)

Du får ju en lägenhet i Spanien för samma peng.
 
Värt varenda krona om du frågar mig!

Driftskostnader med bergvärme som jag har snittar på ca. 800 kr per månad och jag kör maj-sep på 31 grader i vattnet.
Cirkulationspumpen står för en tiondel ungefär.

Jag har isolering och pooltak.
 
  • Gilla
Stockholmbubbles
  • Laddar…
Min rostfria pool i artikeln är 8,3x3x1.48 meter.

Första säsongen var solen ända värmekälla vilket resulterade i mellan 22 och 29 grader under sommaren. Inför denna säsongen håller jag på att installera cirka 16 kvadratmeter vakumrörsolfångare på huset som primärt ska täcka husets varmvattenbehov och där överskottet ska laddas i poolen. Får se om det räcker för att kunna behålla poolvattnet på över 25 grader över sommaren eller om jag behöver toppa med värme från jordvärmepump.
 
Är intresserad av din pool i rostfritt. Om man skulle vilja ha "saltvatten" i poolen funkar det med den rostfria legeringen som du valt? Eller det blir ett riskprojekt?
 
Saltvatten i rostfritt fungerar inte!

Det finns en del leverantörer som säljer "saltvattensäkra" metall/krom lampor, inlopp, etc. men de verkar alla rosta efter en tid...

I övrigt rekommenderar jag starkt saltvatten!
Det är mycket behagligare att bad i och en saltklorinator fungerar automagiskt och håller en låg klorhalt i vattnet.

Nu efter fyra säsonger så ser jag att skruvarna till lampa och inlopp har börjat rosta lite trots att jag bytte ut dem mot super-duper rostfria skruvar...
 
Jag fick en mycket bra offert från en firma som jobbar både i Stockholm och Göteborg. En pool med Thermomur som isolerar bra samt med mosaik.
 
Var i Spanien får man en lägenhet för samma pengar ?
 
  • Gilla
EmmaSvensson
  • Laddar…
johd01 skrev:
Pool är härligt men i Sverige..? Inte värt pengarna (om man inte har gott om dem..)

Du får ju en lägenhet i Spanien för samma peng.
Var i Spanien ?
 
Gandia (tror jag det var) får man en lägenhet för 300k
edit: Nej det var det inte, återkommer, ett par kompisar köpte nyss lägenhet i spanien för 300k
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.