Funderar på olika sätt att fixa till ett rum med sturkturtapet. Har läst en del på dessa sidor men undrar över en sak. Om man hyr en ångmaskin och tar ner all tapet, kan man måla direkt på betongen eller måste man bredspackla på betongen alt. sätta upp nån väv osv.

Vilket alt. är bäst?
1. Ta ner all tapet med ångmaskin
2. Bredspackla
3. easy cover

Är inte direkt van vid varken spackling eller tapetsering. Har tänkt att måla väggarna gillar inte tapet.
 
easy cover är skit >:( har försökt på struktur... det e bara riva ner å börja om....

vi har bredspacklat dom andra rummen.... :D å det e bra... inte så värst kul... men bra resultat
 
Hej,

Har själv bredspacklat ett par rum med strukturtapet och det blev mycket bra. Är man noga när man spacklar så blir det inte så mycket slipande.
 
Jag rev ner strukturtapeten på min övervåning. Kvar blev ett tunnt lager papp (baksidan av tapeten) som är helt omöjlig att få bort och som inte går att spackla på. Fick köpa en ångmaskin för att få bort skiten och försenade bygget med tre månader. Minst. Blev en del extra pauser också för att det var så förbannat tråkigt.

Hade jag vetat vad jag vet i dag hade jag bredspacklat istället. Om jag tvunget måste ta bort tapeten hade jag rivit ner hela väggen och skruvat upp ny.
 
De flesta strukturtapeter är i två lager, för att underlätta vid omtapetsering.
Jag gjorde som AK76 och blötte sen på det undre lagret med vatten, och det lossnade nästan direkt.
Du kan ju alltid prova detta.

Att måla direkt på betongen är nog inga problem.
Fäster tapetklister på den så fäster säkert färgen också.
 
Vi har i första rummet vi gjort vid satt upp easy-cover (problemlösare). Det fungerade men vi lärde oss att det inte går att måla på som tapethandlarna påstår. Det blir inte snyggt så vi satte upp väv och målade sen.

Nästa rum valde vi att dra ner strukturtapeten istället. Det tunna lagret papp lätt vi sitta kvar, spacklade ojämnheter och satte sen väv. Fungerade alldeles utmärkt. När vi rollade på klistret släppte pappen och det blev en del bubblor när väven åkte upp. Dessa bubblor torkade in hur bra som helst och reslutatet är jättefint.

 
Håller på den liknande.. Strukturtapet i min hall. Har kämpat nu ett tag med tepetbort, Har mer eller mindre fått ner 5 lager tapet och håller på att bredspackla. Hade man gjort det lätt för sig så hade man rivit ned struckturtapeten å tapetserat över. Men vill man ha det bra så får man lägger ner arbete.
 
Sitter tapeten bra finns det ingen anledning till att ta bort den, bredspackla istället 1-2 ggr, använd inte recovern , den fäster bara på topparna på den andra tapeten.
 
Hade en kraftig strukturtapet i vardagsrummet som inte var delbar. Efter att ha blötlagt den i timmar gick det att få bort 3 cm i taget. Det satt fast med andra ord. Vi köpte plain på Flügger, en billig lösning (som easy cover) men det bet inte med mindre än våtrumslim pga den kraftiga strukturen. Så kalaset blev lite dyrare. Men plain:en var 1 m bred samt lite tjockare och det gick fortare att köra med den än att bredspackla o slipa. Sedan en vanlig easy up tapet uppepå. Blev bra tillslut.
 
Easycover fungerade perfekt för oss, vi rev av första lagret av strukturtapeten och sedan så satte vi upp easycover. Dagen därpå målade vi med roller hela väggarna 2 gånger blev perfekt! Inga bubblor, inga ojämnheter, färgen blev bra. Så för oss var det i alla fall inga problem.
 
Jag tänkte sätta budgetgips över mina tapeter och spackla skarvarna på gipsen. Några nackdelar med detta?
 
Bezt skrev:
Jag tänkte sätta budgetgips över mina tapeter och spackla skarvarna på gipsen. Några nackdelar med detta?
Nackdelen är väl att väggarna kommer ut mera. Kommer att synas vid foder taklister samt socklar.
Snyggast blir det då om du tar bort dessa innan och återmonterar dem, men då blir det mera jobb men snyggare i slutändan.
 
Tips! (gäller alla typer av omålade tapeter).

Rolla väggen flödigt med tapetklister, och täck sedan väggen med bred byggplast över natten, sedan är det bara att skala av. Kan behövas 2ggr om det är tjockt.

Lagavulin
 
Kan fylla på Lagavulins tips med att det också finns tapetborttagningsmedel som möjligen funkar snäppet bättre än tapetklister. Täckplast är också att rekommendera så det verkligen tränger in i alla tapetlager. Jag tar just nu ner två tapetlager i stöten (struktur + vanlig) ner till masonitskivorna. På vissa ställen sitter tapeten som berget i alla fall så jag går över en extra gång och duttar på med medel här och där.
 
Det finns risker med att blöta på tapeten under lång tid.
Har man bredspackel bakom kan det lösas upp och släppa också.
I min hall släppte det i tapetskarvarna när förre ägaren målade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.