M
Inför bygge av min andra altan funderar jag på att köpa en bättre skruvdragare. Jag har byggt en del med lånad Makita 14,4 V, både borrskruvdragare och slagskruvdragare. Nu funderar jag på deras 10,8 Volt. Verktygsladan.nu har kampanj på ett paket för 1790 kr. Är dessa för klena för trallbygge? Det grövsta de ska kunna dra är 6x100 skruv till ramen, i övrigt bara trallsskruv. Framför allt är det ju slagskruvdragare som kommer få jobba. http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/65/products_id/2445
 
Mikael_L
Inga problem. Det där kitet klarar lätt ett altanbygge. 2st 2Ah batterier och snabbladdare gör att du knappast ens får chansen till kaffepaus pga batteritorsk. :)

Troligen klarar t.o.m borrskruvdragaren 6x100 på lågväxeln, men går det tungt (t.ex. i en kvist) så fixar slagskruvdragaren det galant.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Visst fungerar det utan problem, har skruvat trall till både trädäck och bryggor med mina 10,8v och kör mestadels med mutterknackaren (med hörselskydd). Med två batterier och snabbladdare klarar du det bra.
 
Jag skulle iallafall hellre haft en kralligare modell på borrmaskinen. Men det beror ju på vad man ska använda den till såklart. Och det var ju ett ganska prisvärt paketet, så man kan nog leva med att det är en kompromiss
 
M
Tänkte bara återkoppla med att jag under sommarens början byggde min altan med detta paket med skruvdragare. Det var inga som helst problem. Både borrskruvdragaren och slagskruvdragaren drar ner trallskruv snabbt och lätt. Grövre skruvar, typ 6x90 för konstruktionen, var heller inga problem för knacken. Den drar lätt in skallen en bra bit in i träet om man nu vill det. På jobbet kör vi med både 10,8v och 18v och skulle jag jämföra dem till en uppgift som denna så drar en 18v i skruvarna med högre hastighet men väger betydligt mer i handen efter en stund. Så för alla hemmafixare; ett paket med 10,8v maskiner är super till 90% av alla uppgifter.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.