Ett tips annars hade ju varit att prata med en ÅF om dina motorer. Du hade då förhoppningsvis fått reda på att det finns nya fjädrar till kolen som förhindrar överströmning genom fjädern på ett annat vis än ursprungsfjädern. Du hade då för några tior fått en bra lösning utan att löda på en kopparfläta. :) Dessutom hade du då fått information om att bredda spåret något där fjädern löper för att den inte ska haka upp sig och göra att kolen inte utnyttjas maximalt. Kan ju vara bra att veta......... Hjälper tyvärr inte om du har glapp i kablarna men ändå.
Att uppdatera via mobilen kan bara ÅF göra via speciell app, och nya uppdateringar till den gamla PC-appen kommer upphöra . Du kommer inte få nya uppdateringar där utan ett ÅF användarnamn och lösenord.
 
Klipparen ihop igen men beter sig likadant. Var dessutom dags att ta sig till ett sekundärt område nu och klipparen beter sig exakt likadant när den ska följa kabeln ut dit som när den ska följa kabeln vid "sök laddning".
Den verkar helt enkelt tappat bort hur den ska göra för att följa kabel...någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Boltis jag ska ringa en Åf så snart som möjligt.
 
Här kommer en liten fråga som jag hoppas ni har en lösning på :)

Mina förutsättningar är enligt följande:

Laddstationen är förpassad ca 6 m utanför huset. Mittemellan laddstationen och huset är mitt upphöjda trädäck.
Från laddstationen leder jag kabeln till ström och sändare vilka jag har förpassat i ett dynbox som är plaerad under en balkong.
Gräsytan är belägen ca 1m ovanför trädäcket.

Nu till min fråga. Jag har haft sändaren liggandes i dynboxen under tre år, dock ej vintertid, då den är inomhus.
Idag fick jag meddelandet INGEN SIGNAL. Skruvade upp sändaren och såg att det såg ganska bränt ut på plastfilmen under själva moderkortet.
Min teori är att sändaren blivit överhettad. Som tur är har jag en sändare till. Nu vill jag inte att samma öde ska gå den nya sändaren till mötes. Därför frågar jag er följande;

Hur och var skulle ni placera sändaren och laddare på bästa möjliga sätt? Jag kan inte ha sändaren inomhus för då måste jag borra hål i väggen vid vardagsrummet. Min tanke är att ev snickra en låda och placera sändaren där för att sedan fästa upp på väggen utanpå fasaden.
Kollar man på sändaren visar det sig att den inte är tätad det minsta och bör således inte vara utomhus med tanke på fukt osv. Om den nu måste vara utomhus är det en bra idé att placera den i exempelvis en trälåda? Måste jag isolera trälådan, borra hål för ventilation osv? Eller är det stört omöjligt att ha sändaren utomhus?

Hur skulle ni ha gjort om er sändare inte kan placeras inomhus?

Mvh

GA
 
Ett enkelt väderskydd (regn) räcker. Se bara till att inte solen lyser på skyddet och att det är väl ventilerat, för det var nog värmen i dynboxen som knäckte din sändare.
Din väl ventilerade låda på väggen är helt OK, men tänk på solinstrålningen, för det kan bli rejält varmt i lådan om solen ligger på.
 
RH_Dreambox skrev:
Ett enkelt väderskydd (regn) räcker. Se bara till att inte solen lyser på skyddet och att det är väl ventilerat, för det var nog värmen i dynboxen som knäckte din sändare.
Din väl ventilerade låda på väggen är helt OK, men tänk på solinstrålningen, för det kan bli rejält varmt i lådan om solen ligger på.
Ska ev prova att sätta en bräda under min balkong där jag kan lägga både laddare och sändare på.
Som tur är har jag plåt under balkonggolvet som sticker ut ca 0,5 m. På så vis förhindras vatten att komma på sändaren. Tycker ändå det är lite märkligt att sändaren inte har några gummipackningar. Den är inte skyddat mot någon form av väta, inte ens fukt.

Mvh

GA
 
pelleprognos skrev:
Även mitt batteri har nog gjort sitt :( Har ni andra underhållsladdat på vintern ? Jag slarvade denna vintern och gjorde det inte, kanske det som straffar sig nu.
Ska in och köpa ett nytt imon har jag tänkt, men jädrans dyra dom verkar vara, känns inte riktigt schysst om ett batteri nu bara håller i 3 säsonger.
Köpte nytt batteri, 7,5 AH förra veckan. Körde morgonpasset på ca 2 tim, kl 10 - 12 och det funkade bra och har laddat sen dess. Nu på kvällspasset, kl 17-19 så gick den tillbaka för att ladda efter ca 30 min ???
Jag har aldrig riktigt fattat siffrorna som står på displayen vid laddning men kollade nu när den gick in för att ladda. Då stod det, laddning pågår 2710. Vad innebär 2710 ? Gissar att det är hur mycket det är i batteriet just då, men vid vilken nivå ska den söka laddning ?
 
2710 är inte så mycket. 27,10 v . Vid fulladdat brukar det visa 29,3 någonting om jag inte missminner mig helt. Ser ju lite annorlunda ut på maskinerna idag. Den borde dock ha hunnit ladda fullt på dom timmarna tycker jag. Den går in vid lite olika men vid ca 24-25. Tror jag. Kommer banne mig inte riktigt ihåg....
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
boltis skrev:
2710 är inte så mycket. 27,10 v . Vid fulladdat brukar det visa 29,3 någonting om jag inte missminner mig helt. Ser ju lite annorlunda ut på maskinerna idag. Den borde dock ha hunnit ladda fullt på dom timmarna tycker jag. Den går in vid lite olika men vid ca 24-25. Tror jag. Kommer banne mig inte riktigt ihåg....
Ok. Nu har den laddat hela natten och visar 28,4. Får se hur den jobbar idag. Kan markslingans kondition ( skador på ytterhöljet) påverka laddningen ?
 
Det som kan försämra laddningen är om det finns oxider mm på kontaktplattorna i ladd-huset eller på klipparens strömpoler / knoppar.
Putsa med lite stålull eller fin smärgelduk på dessa så blir laddningen bättre. Andra orsaker kan vara att kablage i ladd-hus eller klippare har oxiderat.
Ojämnheter i marken under ladd-huset kan medföra att det blir dålig kontakt mot kontaktplattorna i huset.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Lite uppföljning på tidigare inlägg. Var hos Åf idag som tyckte mina problem var väldigt konstiga. Verkade väldigt kunniga men detta beteende kände de ej igen. De trodde inte att mjukvaruuppdatering skulle hjälpa men jag ville ge det en chans och var lite påstridig. Från version r19565 till r30905 (tror det var det). Åkte hem ca 5 mil och hoppades. Detta hjälpte! Nu fungerar allt som det ska! Min teori är att min brist på underhållsladdning i vinter gjorde att den var helt urladdad ett bra tag vilket orsakade problem i mjukvaran. Tappade minnet eller låste sig på något vis. Detta löste sig med uppdatering, inte just den nya versionen men att mjukvaran installerades om.
Någon som har koll på vilka förändringar som gjorts sedan r19565?
Länk för att visa hur den betedde sig innan.
https://m.youtube.com/watch?v=rSmEEHyEVdk
 
Hej, ny på forumet så ursäkta ifall jag gör fel.
Jag skulle behöva hjälp med i vilken ordning de fyra kablarna sitter i kontakten i transmittern som går ut till robothuset.
Tacksam för svar.
 
Om du tittar på kontaktens baksida, det vill säga den sida där kablarna går in i hon-kontakten och dessutom att du har kontakten vriden så att hankontaktens lilla plastklämma är vänd uppåt, så är ordningen från vänster till höger följande:

Ingen kabel (längst till vänster)
Ingen kabel
Brun
Blå
Svart
Röd (Längst till höger)

Har du en kabel med 6 tåtar så sitter de så här:
Röd
Svart
Brun
Blå
Svart
Röd
 
Tack RH Dreambox,
jag har ditt första alternativ med fyra kablar. Nu kan jag få igång el-geten igen :D
 
Ny har roboten varit igång under en vecka den här säsongen.
Fel nr två har plötsligt uppdagats vilket yttrar sig i följande:

Idag stannade klipparen på gräsmattan. På displayen står det "Fel vänster hjul". Sedan gör den en omstart och går lite till. Därefter stannar den igen och samma meddelande dyker upp.

Någon som har en aning om vad detta fel beror på?

Mvh

G
 
Kolbyte i hjulmotorn. Om det är en sådan maskin du har. Servad i vinter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.