Jag vet. Det hela borde utföras av en riktig våtrumsgolvsläggare egentligen. Men nu var det inte så. Det blev så att jag skulle försöka lägga detta våtrumsgolv. Och har hyrt svetsutrustning och försökt svetsa de skarvar som varit lättast men även några svåra. Detta gjordes förra våren. Men nu är det snart dags att göra de sista ställena. Och vill nu inför detta i kommande helg se här om jag kan få några tips på hur jag kan åtminstonne försöka få ihop dessa skarvar på bästa sätt. Problemet är ju att skarvarna är väldigt dåliga. Stora och ibland luft bakom.

Kolla på följande bilder och kom gärna med tips om hur jag löser dessa:

Bild 1
Våtrumsgolv med synlig skarv och luftbubbla i hörnet intill träkonstruktion, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Dåligt utförd skarv mellan våtrumsgolv och vägg med synlig luftficka och ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3
Dåligt svetsad skarv i grått våtrumsgolv med synlig luftficka och ojämna kanter vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4
Våtrumsgolv med dåligt svetsad skarv och synlig luftficka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5
Ojämn och dåligt utförd skarv mellan våtrumsmattor vid hörn med synlig luftficka och undertilliggande betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 6
Dåligt svetsad skarv i våtrumsgolv med stora mellanrum och luftbubblor, behov av förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 7
Närbild på dåligt utförd skarv mellan våtrumsgolv och vägg med synlig luftficka och ojämn svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 8
Dåligt svetsade våtrumsgolvsskarvar vid hörn med synlig luftficka och våtrumsmatta som lösgjort sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 9
Våtrumsgolv med en synlig dåligt svetsad skarv och lösa fibrer intill träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 10
Våtrumsgolv med defekt svetsfog vid träregel och synliga luftbubblor under skarven
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 11
Dåligt svetsad skarv mellan våtrumsgolv och vägg vid träregel, med synlig luftficka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 12
Våtrumsgolv med en dåligt svetsad skarv och synlig luftficka nära en dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svetsat EN matta och det gick bra men jag skulle säga att det där är SÅ dåligt tillskuret att det går inte få till på något bra sätt.
Sista bilden visar ju hur bra det blir där det är enkelt att svetsa.

Du borde hängt över axeln på en mattläggare för att se hur dom gör........Jag har gjort det.

Sedan kan man ju undra där mattan tar slut uppåt, där brädan syns, vad ska vara ovanför? Väggmatta ska liksom ligga utanpå golvmattan.

Protte
 
Den där youtubevideon har man sett tusen gånger. Har gjort så otroligt mycket research förra året inför svetsningen.

Jag tänker att man svetsar dubbla lager tråd? Blir det inte tätt då?
 
Men om du tittar på din sista bild har du värmt mattan så att den smält i kanten eller ligger det där "kletet" bara utanpå.
Svetsning i allmänhet betyder att grundmaterialet ska smälta i fogen, gäller både plast och metall.
Sista bilden ser ut som en kallflytning.

Bild 11 där är det inte ens material bakom hela vägen, inte ens en mattläggare kan få till det när det är luft bakom mattan.

Protte
 
Det är typ kört? Grejen är ju att en mattläggare vill inte komma och fixa det där heller gissar jag. Hantverkare över lag har inte lust att komma ut i skärgården. Och ännu mindre vill dom göra småjobb.
 
Vad har du för grejer att jobba med? Ser ju ut som du tuggat Hubba-Bubba och lagt dit.
 
Haha tur att jag var beredd på att få riktigt mycket käftsmällar i denna tråd.

Det jag har att jobba med är ett mattsvets-set som man hyr. Där ingår varmluftpistol, snabbmunstycke, hörnkniv, månkniv med släde osv. Det mesta man behöver.
 
Då borde det se bättre ut. Har du kvar matta så du kan öva lite på då?
 
Asså det finns flera skarvar där det SER bra ut. Det här är inte alla skarvar. Jag tog bara bild på alla problemställen för det är dom jag vill ha hjälp med.

Jag tränade på matta innan jag började förra året. Men man kan tydligen misslyckas ändå. Det stora felet är ju egentligen att det inte är tillräckligt jämnt bakom. Jag skulle stått på mig. Jag insåg att det skulle bli viktigt men övriga i familjen sa att det nog inte är så viktigt. Mattan blir ju böjbar när man värmer på. Även fast det är jag som läst på och har den mesta kunskapen inom området. Jag vill helst inte göra detta, men om inte jag gör det då kommer dom göra det och dom ville egentligen bara köra vanlig silikon på. Men jag vill att det ska bli ordentligt gjort.

Men funderar nu på om man ska ta bort matta på dom ställen där det är mest dåligt och försöka jämna till bakom med ett multiverktyg. Sågkniv eller slipa. Och sen ta lite ny mattbit och svetsa på.

Edit: Som ni förstår så har ju inte väggen lagts på hela vägen ner eftersom den ska gå ner ovanför. Kan ju inte jobba där om den går ner ovanför innan? ;)
 
Nu har jag inte koll på detta men om svetsade skarvar blir täta så borde du väl kunna skära bort lite för att sen skarva in en ny bit så att du når fram vid alla kanter?
(Ser ju dock rätt kämpigt ut)
 
Din Edit förstår jag inte vad som ska gå ned och upp.
Hälsa din förståsigpå familj att silicon fäster inte så bra på matta.

Protte
 
Ska du ens ha en chans där så for du nog skära av och skarva i med lapp bitar. Kommer inte se särskilt bra ut och är inte godkänt på något sätt, men det tror jag tyvärr inte resten är heller. Jag önskar dig lycka till och hoppas ni inte får några vattenläckor för det lär blir rejält kämpigt med försäkringar där
 
Asså det här är en liten friggebod på landstället som inte på något sätt behöver vara försäkrad. Så det mesta handlar bara om för vår egen del att huset ska hålla så länge som möjligt.
 
Jaha ja men då så. Jag hade skurit till och lappat i med väl passade bitar, eventuellt fixat till väggen bakom där det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.