Hyr ett hus med tillhörande tomt, gick runt igår och sonderade växtligheten, och hittade rabarber, dock väldigt gamal och grov, så den skulle behöva bytas ut.
Men idag när jag gick förbi har nån grävt upp och käkat av det mesta, bitar och blad ligger upp till 2 meter bort.
Min egen misstanke är vildsvin, men det är inte bökat i jorden, mer som nån krafsat/rivit.
Kan det vara en grävling ??
Jag har haft rabarber på mina tomter hela livet, men aldrig sett nått liknande, där jag bodde senat bodde grävlingen under friggeboden 2 meter från rabarbern.
Förstörd rabarberplanta med uppgrävda och utspridda delar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgrävda och skadade rabarberplantor med blad och stjälkar utspridda på en jordtomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Rikard Gjersvold skrev:
hittade rabarber, dock väldigt gamal och grov, så den skulle behöva bytas ut.
Ingen aning om vem som käkat upp din rabarber, men inte byter man ut den för att den är "gammal och grov".
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Ingen aning om vem som käkat upp din rabarber, men inte byter man ut den för att den är "gammal och grov".
Vad gör man då ??
Plockade hos kompisen som hade nått liknande, dom var oätbara. Träiga och trådiga, det var som att äta kokt snöre.
 
Men inte har de väl hunnit växa upp redan och bli träiga?

Jo man ska plocka i tid när de är mellan en och två cm, är de grövre rycker man bort och då kommer det nya späda.
Här i Umeå konstaterade vi att de håller på att sticka upp så snart blir det rabarberpaj, mums.

Protte
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det stod ett rådjur där igår, så det kanske är möjlig, vet att dom äter det mesta, men rabarber var en nyhet 😲
 
När jag "möblerade om" i trädgårdslandet så ställde jag några långa betongplattor på lut mot kompostlådan. Tänkte inte då på att jag skymde rabarbern ordentligt från ljus. Detta medförde å andra sidan väldigt långa stjälkar som var otroligt goda o fina, inte trådiga eller sträva långt in på sommaren. Ett rabarbertips, skym dom från ljus så blir dom jättegoda :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
Om den upplevs som grov är det säkert helt enkelt en storväxt sort. Den är inte sämre för det, men du måste som sagt skörda stjälkarna innan de blir träiga. De som växt för länge brukar jag hacka ner i en kastrull med lite socker och koka en jäkligt läskande färsksaft (sila bort bitarna när du kokat av dem).

Tipset att skugga runt om plantan är jättebra. De trivs mycket bättre så. Lägg på lite gammalt hö eller nåt runt om också för att hålla ogräset borta så har du trädgårdens mest lättskötta nyttoväxt.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Rikard Gjersvold skrev:
Det stod ett rådjur där igår, så det kanske är möjlig, vet att dom äter det mesta, men rabarber var en nyhet 😲
Det är ju ont om grönt så här års så de kan nog tänkas försöka med allt möjligt som de sen väljer bort under sommaren.
 
Rådjurssadel med rabarberpaj till efterrätt... mmmmmmmm...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Appropå "träiga" rabarber...Jag använder t.o.m de grövsta stammarna som kommer upp, tricket är att skala dessa och skära ner i mindre bitar. och all träighet försvinner till användbar frukt :D Har precis mumsat i mig lite kompott med mjölk, mumma!

ps. Det är lätta att skala, bara att dra av långa revor...Faktum är att jag skalar all rabarber. Det man förlora i färg (röd) vinner man i kvalliten på det som är kvar :p
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.