Jag är på gång att installera mekanisk frånluft med tilluftssventiler i ett gammalt hus från 1900-talets början, där det alltid varit självdrag med tilluft som endast säkrats via naturliga otätheter i huskropp och fönster (tvåglas).

I en offert ska en Östberg CK 125 AC-fläkt installeras med tyristorstyrning. Jag har efter lite allmänna efterforskningar förstått att EC-fläktar är bättre i största allmänhet, men dyrare. De kunde offerera samma fläkt i EC-variant också, då 2300 kr dyrare inkl steglös styrning.

Några frågor, som jag inte hittat svar på i forumsök:

1) Är EC-fläkten såpass mycket bättre i drift och förbrukning att det motiverar den högre installationskostnaden? Jag lyckas inte lura ut det enbart från databladet och installationsfirman själva menade att skillnaden i driftskostnad (elförbrukning) skulle ligga på max 100 kr/år eftersom fläkten skulle gå på reducerad hastighet.

2) Om jag vid något senare tillfälle får för mig att installera mer avancerad styrning, t ex baserat på CO2-halt inne, spelar det någon roll om jag har (Östbergs) AC eller EC?

3) Styrningen på AC-fläkten är en tyristor med fem fasta steg. Något inlägg på forumet skrev i ett annat ämne att man skulle undvika styrning med "någon billig tyristor", borde jag i så fall begära något annat?

Tack!
 
EC-fläkten är bättre på de flesta punkter du nämner både driftkostnad och vid varvtalsreglering så det är ett rimligt förstahandsval särskilt om du tänker köra olika varvtal. Och som sagt bör du undvika "tyristor" till AC-typen det kan ofta ge relativt mycket brum och oljud med den typen av reglering, bättre är stegtrafo där man ställer spänningen utan att klippa i perioden som vid dimmertypen. Just att det nämns fem steg tyder på att det är trafo så i så fall funkar det med ev ljud men de är normalt manuella och får kopplas för full eller inställd hastighet om du vill styra externt.

Så vill du reglera kontinuerligt via något system är EC given och om du tar AC se till att köra med stegtrafo om det ska vara ställbart varvtal. Kanske inte så stor prisskillnad om du tar med allt i bilden trafon kostar och även en tyristor om du kör AC med EC är allt klart och kräver bara en pot eller börvärde från någon regulator.
 
  • Gilla
Tågråttan och 1 till
  • Laddar…
Jag valde EC men vill minnas med liten reservation för fel :) att aggregatet bara kosta ca 1K mer I EC utförande.

Det är ingen skillnad i installation man väljer bara AC eller EC på fjärren och kan välja % istället för fasta steg.
 
De vanliga ac-fläktar som funnits mycket länge brukar klara 15-18 år innan lagren börjar kvittra och sedan värmesäkringen reagerar. Nya lager för en 50-lapp förlänger levernet 6-8 år till. Har dåliga erfarenheter av de ec-fläktar jag fått på senare år. Iofs på garanti men på mindre fläktar (som är det enda som säljs)torde inte den mindre driftskostnaden uppväga livslängdskostnaden för en ac-fläkt.
 
  • Gilla
Sibirien
  • Laddar…
J
Offerten jag fick nyligen skiljde det också ca 2000 på en ac och ec fläkt. Vill minnas att det i östbergs ec-fläkt var mycket högre kapacitet än i deras ac fläkt.

Till ac fläkten blev jag rekommenderad denna transformatorn: https://www.ahlsell.se/10/ventilati...rer/tyristorer-och-transformatorer-1/6611072/

Med den skulle man kunna ställa in en lågfart och en högfart. För att slå om mellan högfart och lågfart kunde man antingen använda vanlig strömbrytare, fuktgivare, rörelsedeckare osv. Transformatorn skulle då kosta 1500:- plus moms, så jag satte mig aldrig in i det mer utan beställde en billig ec-fläkt på soliduct.
Inte alls samma kapacitet som östbergs, men ändå tillräcklig till mitt hus om jag räknat rätt.
 
  • Gilla
Sibirien
  • Laddar…
Jag fick precis en offert på en frihängande spiskåpa med takfläkt (takmotor). I offerten finns både en AC-motor och en EC-motor från Systemair. Under AC-motorn står det "AC fläktar utgår från 180101 enligt direktivet ERP2018" Någon som vet vad som menas med det?
 
ErP är ett EU projekt för att minska energiförbrukning. En del är effektivare ventilation. EC motorer är betydligt mer effektiva än AC.
 
R rsa skrev:
Någon som vet vad som menas med det?
Vet ej, men har en kvalificerad "gissning":
AC-fläktarna förbjuds enligt något EU-direktiv och ersätts med EC-fläktar.
Dessa är mycket energisnåla och långlivade, så bytet är nog till fördel för dig.

PS
Tvåa på bollen :)
 
Okej! Kommer det sluta säljas AC motorer (utgår)? Kommer det bli förbjudet att ha AC-motorer?
 
W
Antar att det handlar om energieffektivisering, på samma sätt så får du inom industrin ej använda onödigt stora / antal motorer till vissa applikationer. Likaså får ej heller motorer under viss effektfaktor heller ej säljas ( beroende på storlek av motor)
 
Redigerat av moderator:
J
Kan man styra en EC fläkt från en Franke Alliance köksfläkt eller det fungerar bara med AC takfläkt?
 
R rsa skrev:
Okej! Kommer det sluta säljas AC motorer (utgår)? Kommer det bli förbjudet att ha AC-motorer?
De förbjuds vid nyinstallationer i vissa applikationer. AC kommer nog finnas som reservdel till äldre installationer (borde vara så). Nej inget förbud att inneha, använda AC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.