Jag har pooltak och egentligen väldigt lite skräp i poolen men får väl dammsuga kanske varannan vecka och då mest lite sand, några löv och insekter/spindlar som ligger på botten så en poolrobot känns overkill...

Jag har dock kikat på denna: https://www.youtube.com/watch?v=xkoKknSqsi4
Och nästan "billig" t.om. http://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/automatisk-bottensug/pool-blaster-catfish

Någon som använt en eller hört något om den?

Tänkte mest att det vore väldigt nice att få skräpet samlat i påse och inte in i sandfiltret så man behöver backspola så ofta...
 
Om den där var av god kvalitet så man inte blev förbannad när man använder den, känns den rätt smart när man har tak och endast lite skräp på botten. Sitter i samma sits själv.

Dock vettefasen om just påsuppsamlingen är så värdefull, jag ska backspola sandfiltret för första gången denna säsong nu idagarna. Har då kört två månader ungefär.
 
Jag kollade på den på Amazon.com och det är ju en väldigt blandad soppa där med reviews. De flesta som är negativa (21% har gett den 1/5 i betyg) klagar på konstruktion eller att den inte startat alls).
Dock är det många som gett 4 eller 5 som säger raka motsatsen och att de är mycket nöjda...

Jag tror jag chansar då jag har en damm också där den vore bra att ha!
 
MathiasS skrev:
Dock vettefasen om just påsuppsamlingen är så värdefull, jag ska backspola sandfiltret för första gången denna säsong nu idagarna. Har då kört två månader ungefär.
Jag ligger på rätt högt tryck på filtret normalt då jag har ca. 70 meter fram och tillbaka till värmeväxlaren så jag ligger mitt på rött normalt, efter ca. 1½-2 månader brukar jag hamna på max. rött. I.o.f.s. bara 4-5 ggr per säsong men...
 
Ok, du har lite andra förutsättningar än jag. Men, jag råder dig att inte stirra för mycket på tryckmätaren och istället känna på flödet ur inloppen. När det är märkbart sämre är det dags att backspola. Det är ett otyg att backspola ofta eftersom filtret funkar som sämst när det är backspolat.....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det är ett otyg att backspola ofta eftersom filtret funkar som sämst när det är backspolat.....
varför?
 
Helt enkelt för att ju tätare filtret är desto fler partiklar fastnar desto bättre filtrerar det. Men, givetvis filtrerar det inte bättre om man inte får flöde genom filtret, så det finns ju en gräns..... Men, den som tror att det är bättre att backspola ofta har inte rätt. Sedan kan man säker hitta undantag från detta, om man specifikt suger upp något konstigt ur vattnet som man absolut inte vill ha cirkulerat alls....
 
Nu har jag beställt Pool Blaster dammsugaren från Rubinpool... Återkommer med recension...
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Helt enkelt för att ju tätare filtret är desto fler partiklar fastnar desto bättre filtrerar det. Men, givetvis filtrerar det inte bättre om man inte får flöde genom filtret, så det finns ju en gräns..... Men, den som tror att det är bättre att backspola ofta har inte rätt. Sedan kan man säker hitta undantag från detta, om man specifikt suger upp något konstigt ur vattnet som man absolut inte vill ha cirkulerat alls....
Håller i stort sätt med dig inklusive dina "yes buts", en ytterligare vinkling är ju att ju sämre tryck du har desto mer mög hamnar på poolens botten då ytreningen dramatiskt försämras vid lägre tryck..
Själva backspolar vi normalt 3 ggr per år, någon vecka efter vi startat upp cirkulationen (f...n vet vad som hamnat i vattnet under vintern), en gång under säsongen och i samband med vinterstängningen.
 
anders07 skrev:
Nu har jag beställt Pool Blaster dammsugaren från Rubinpool... Återkommer med recension...
Som vanligt levererar RubinPool snabbt och effektivt!
(http://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/automatisk-bottensug/pool-blaster-catfish)

Jag har nu testat den i poolen och hade jag tre tummar skulle den få alla tre! :)
En makalös manick jämfört med att hålla på med vanliga dammsugarslangen. Jag har som sagt pooltak så jag dammsuger inte ofta och när jag gör det är det mest lite förmultnade löv och fin sand (från fötter och jord/sanddamm som blåser i poolen.
Just sanden och den fina jorden (svart pulver) kommer ju lite tillbaka genom sandfiltret och är väldigt svårt att suga upp med vanliga dammsugaren. Jag brukar först borsta allt till ett hörn och sen ta slangen utan dammsugarmunstycket och dyka ner för att suga upp det...

Med Pool Blaster nu tog hela dammsugningen inte mer än tre-fyra minuter, den går att köra mycket fortare än vanliga slangen över botten och följer kanterna mycket lättare. All fin sand och jord sitter i påsen (den finare av dem)!
Klockrent!

Återstår att se hur länge den håller ihop men enligt många reviews på Amazon.com har det stått att den är ricklig och svår att starta, det håller jag inte alls med om. Det känns som stadig plast (plast förvisso) men man ska nog ta i rätt rejält om man ska lyckas bryta loss något. Startknappen är en sån gummikåpa över vanlig knapp och visst är gummit aningen trögt men man ska nog vara 99 år med svår reumatism innan den blir "omöjlig" att trycka igång i mitt tycke...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Många importerar robot från detta ställe

[länk]

Dolphin dx4 eller nitro nc71 är det många som köper. Är inte påläst själv men jag skaffade jag robot vill jag kunna styra den själv eftersom 80% av skräpet hamnar under inloppen.
Hur lång leveranstid och vad kostar frakten på ett ungefär?
 
Bumpar en gammal tråd med ett tips, Vattenbutiken i Arninge har testkörda Zodiac CyclonX och en Zodiac Vortex 4WD (3 års garanti) till bra priser just nu. Jag köpte en CyclonX RC 4400 för 8500:- (2 års garanti), vill minnas att Vortexen gick på 12900:- istället för 18000:-
 
Nu när poolen är nyöppnad aldeles för sent så blev jag sugen på robot igen.
Så robot kopplad till reningsverket ska man undvika?
Eldriven som man kör med stång?
Eldriven som far runt själv och chansar på var smutsen ligger?
 
Satsa på en eldriven som åker runt och samlar upp lite varsom. Vår Zodiac som vi köpte 2016 funkar fortfarande bra fast blivit lite väderbiten av åren. Ibland vänder den sig upp och ner vilket är irriterande.
 
  • Eldriven Zodiac poolrengörare med grå slangar på en solig altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Några nya tips? Precis blivit med pool efter barnens gnäll (3x6 m), och tänkte köpa en poolrobot för att ha en sak mindre att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.