Hur gör ni som monterat HikVision kameror med kontaktdonen på kablaget?

Jag har några -IW & -IWS domekameror där kontaktdonen hamnar bakom paneler, men i utomhus miljö. Så man vill ju säkra dessa mot fukt & smuts. Skulle man kunna lägga in dem i en kopplingsdosa, vore det fint. Men kontaktdonen är fast monterade på kablaget & har ca 20mm i diameter.
Öppnad övervakningskamera med IR-LED-lampor, lins och flera kablar på granityta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det är ju svårt att få tätt om man "trycker in" dessa in i en kopplingsdosa. Hur gör man för att lösa detta på bra sätt? Eller är de vulktejp runt kontakterna som gäller? Man skulle kanske även kunna lägga dem i någon åldersbeständig påse?

Ett alternativ är ju HikVisions egna dosa DS-1280ZJ-DM18.
HikVision kameramonteringsdosa för skydd av kablar och kontaktdon i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men kan man klara sig utan den förhöjningsringen/dosan till vissa placeringar, så vore det ju gott.
 
D
RJ45an blir ju tät om du använder medföljande tillbehören med gummiringen, men linda in resteni tejp som inte torkar. Du behöver nog inte oroa dig om du inte har gnagare eller det rinner in vatten bakom panelen, eftersom kameran inte lär överleva tillräckligt innan det är dags för utbyte.
 
Jo visst e det så att man kan använda den medföljande RJ45 tätningen. Men då får man klämma egna RJ45 kontakter, vilket i sig inte är några problem, för en RJ45 hane på färdig kabel går ju inte igenom "skyddsröret".

Men Spännings, Audio & Alarm kontakterna blir ju utsatta ändå. Så de får man i.s.f. linda in i vulktejp. Därav min fundering på om man kunde hitta något smart sätt att få dem in i en kopplingsdosa.

Vad menar du med "eftersom kameran inte lär överleva tillräckligt innan det är dags för utbyte" ?
 
D
Man bör använda polyesterfilm-tätad catkabel för utomhusbruk, som klarar UV och fukt.
Att kontakterna skulle bli utsatta för direkt väta är osannolikt om du tejpat och inte har direkt läckage eller skadedjur. Spruta in lite latex i borrhålet till panelen om du vill innan du monterar tillbaka kameran.
Vill du klämma in allt i en kopplingsdosa bakom panelen så kan du ju täta med silikon över dosan.
Livslängden på IR kommer sluta efter några år, säg max 10 år med 12h drift per dag om du har tur. Men det kommer så pass mycket bättre modeller hela tiden att det är lika bra att uppgradera innan dess.
 
Kablaget i fråga är PVC(LSZH) mantlad kabel med HDPE isolering runt ledarna. Så visst, för "invärtes" bruk. Men kommer inte ligga åtkomlig för direkt solljus eller regn.

Jag tror mig inte få problem med kontakterna. Men jag var intresserad av att höra efter hur andra här har gjort. Som inspiration. För jag lär ju inte vara den första som funderat på detta.
 
D
Tejp eller plastpåse, som sagt spelar ingen större roll... tar hundratals år att bryta ner plast som inte torkar ut pga UV eller gnags sönder.
 
RilleRock
Deras egna dosa du länkar till är i minsta laget och man får verkligen snurra kablarna rätt för att få dit dem.
Vanderbilt har en mkt bättre kopplingsdosa som är snäppet större och till deras Eventys serie men brukar använda den även till hik.
 
Hittar inte den hos solar när jag söker på eventys. Har du enr?
 
RilleRock
probeb skrev:
Hittar inte den hos solar när jag söker på eventys. Har du enr?
Den ligger under Eventys/Montage i shoppen.
E: 6384878
 
RilleRock
Kolla med låsshop.
Har de inte den kan de säkert ta in den då de säljer annat från Vanderbilt.
 
RilleRock
Här 3st exempel hur de kan se ut.

Överst Vanderbilts kopplingsdosa som är lite större till Vanderbilts billiga fasta 2mp kamera men fyller ut om man använder deras dyrare med ställbar lins.

Ner till vänster är ett väggfäste iomed det slipper man kopplingsdosa då där är så mycket plats ovan.

Ner till höger med liten kopplingsdosa från Dahua.
Tre olika övervakningskameror monterade på vit takyta: en kopplingsdosa, ett väggfäste och en liten kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall jag köra väggfäste så föredrar jag Dahuas före Hikvisions då det senare är i plast.
 
Införskaffade några av Hikvisions kopplingsdosa "DS-1280ZJ DM18" samt några av det vinklade fästet/kopplingsdosan "DS-1259ZJ".

"DS-1280ZJ DM18" är i aluminium & har en gummitätningskant.
"DS-1259ZJ" är i plast & inte lika tätslutande.

Hade tänkt att kombinera dessa ovan på varandra, men det gick inte. Det var antingen eller som gäller.

Dock så gick det förvånansvärt bra att få plats med -IWS kabelpiskan, både i det lilla vinklade 1259 dosan & således även i den mer volymösa 1280 kopplingsdosan. Så jag är klart nöjd. Men i.o.m. att jag inte kunde montera dem utanpå varandra så kommer jag behöva fixa en egen distans för att kunna få ut kameran 5-10cm från monteringsytan, för att få fri sikt.

Att använda Hikvisions egna tillkamerorna medföljande RJ45-tätnings-förskruvning verkade dock inte möjligt, för till den räckte inte riktigt platsen till, i.v.f. inte i den vinklade dosan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.