Hej! Håller på att isolera min carport som numera är garage. 30 kvm betongplatta med dubbla markisoleringsskivor. Planerad golvvärme med elslingor. Målet är ca 15 grader innetemperatur. Har fyra frågor:
1 Behöver jag diffusionsspärr i väggarna?
( 95mm-reglar med mineralull, OSB-skiva och dubbelgips. )
2 Behöver jag diffusionsspärr i taket? Isoleringen ligger innanför innertaket upp till nock.
( 120mm+95mm påbyggda takstolar med mineralull och dubbelgips. )
3 Räcker tjockleken på mineralullen i taket?
( Blir 2x95mm, luftspalten är 25mm. )
4 Hur bör utrymmet ventileras?
( Det finns en ventil som egentligen bara är ett hål i väggen... )
Tacksam för svar innan vintern är här... :)
 
1. Behöver och behöver. När du ändå håller på kan du ju sätta upp det. Det är billigt. Om inte för fuktvandringens skull så för täthetens skull (motverka kalldrag genom isoleringen som förstör effekten).
2. Det sägs ju att gips räcker, men åtminstone i taket skulle jag sätta plast (jag skulle nog sätta det på väggarna också, men framför allt i taket).
3. Det är aldrig fel med mycket isolering. Frågan är vart du bor. Bor du långt söderut kanske det tar väldigt lång tid att tjäna igen en tjockare isolering. För att täcka 30kvm blir det dock inte så mycket pengar, men det blir ju ingen större besparing heller, så om det inte påverkar takhöjden. Själv så tokisolerade jag garaget/verkstan. Tror jag fick upp 4x120mm :), men då är det tänkt att jag skall ha varmt ordentligt där. Antar att det gäller att vara noggrann med diffspärren också då man isolerar så pass mycket.
4. För ventilation finns det flera alternativ. Två hål i väggarna låter väl som bra. Antar att en värmeväxlare inte är något att satsa på :)
 
ByggaNytt skrev:
1,2:
[länk]

3. Ja, men det skadar ju inte med mera! Isoleringstjockleken får ju ställas i relation till ev. förluster vid väggar/fönster/garageportar m.m.

4:
[länk]

Nu hann jag innan vintern va :cool:
Tackar! Bra svar på fråga 1 och 2! Svaret på fråga 4 blev jag inte klokare av, men ventileringen kan jag ju ordna efteråt. Börjar med isoleringen och plasten. :)
Snart är vintern välkommen. Hoppas det blir mycket snö, det isolerar också...
 
dogen skrev:
1. Behöver och behöver. När du ändå håller på kan du ju sätta upp det. Det är billigt. Om inte för fuktvandringens skull så för täthetens skull (motverka kalldrag genom isoleringen som förstör effekten).
2. Det sägs ju att gips räcker, men åtminstone i taket skulle jag sätta plast (jag skulle nog sätta det på väggarna också, men framför allt i taket).
3. Det är aldrig fel med mycket isolering. Frågan är vart du bor. Bor du långt söderut kanske det tar väldigt lång tid att tjäna igen en tjockare isolering. För att täcka 30kvm blir det dock inte så mycket pengar, men det blir ju ingen större besparing heller, så om det inte påverkar takhöjden. Själv så tokisolerade jag garaget/verkstan. Tror jag fick upp 4x120mm :), men då är det tänkt att jag skall ha varmt ordentligt där. Antar att det gäller att vara noggrann med diffspärren också då man isolerar så pass mycket.
4. För ventilation finns det flera alternativ. Två hål i väggarna låter väl som bra. Antar att en värmeväxlare inte är något att satsa på :)
Bra idé med ytterligare ¨isolering¨ med diffusionsplast! Men varför behöver du 4x120mm takisolering!!! [smiley=shocked.gif]Tror att jag ska satsa på plast både i väggar och tak. Själva huset har så och det funkar bra. Får fixa ventileringen efteråt, men utan värmeväxlare. Räcker med underhållsvärme i golvet.
 
Hehe 4x120mm vart det på grund av att jag bor i norra sverige och dels för att jag fick isoleringen så billigt (Roxull brandisolering). Sedan tänkte jag värma upp hela byggnaden med en IVT Nordic inverter. Skall bli spännande att se hur bra det fungerar över året. I väggarna har jag 2x45 + 1x145mm, dvs 235mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.