Är det någon som har erfarenhet av Toshiba RAS10JKVP-E håller just nu på att kollar vad en sådan skulle kosta eller en Nordic Air NA-4000-HR 53 CG2 som det också just nu var specialpris på i Göteborg.

Toshibas kostar nu 19 990 ordinarie 27 900
Nordic air kostar nu 13 900 ordinarie 15 900

Dessa priser var med installation i villan villan är på ca 134kvm och är en och halvplans villa. Har bara kollat snabbt men Toshiba verkar mer gedigen. Är det någon här på forumet som har mer information om dessa maskiner så tar jag tacksamt i mot all information.

//Jonas
 
Kan bara rekommendera den. Har en installerad i ett renoverat torp (permanentboende) med direktel. Den fungerar utmärk och kyla på varma sommardagar får man på köpet. Dessutom gör bara fläkten underverk för inomhusklimatet. Helt plötsligt blev golvet varmt i rummet där fläkten sitter. Fungerar jättebra även i temperaturer ner till 15 minus.
Om leverantören: ventilationsutveckling levererade och installerade, de kom på bestämt tid, åkte från Stockholm till Västerås utan extra kostnad och vi har sparat minst 20 % i elkostnad. Det är säkert mer i normalfallet men jag har ett hus till med direktel och kan inte mäta varje hus för sig.
Något att tänka på; det är inte bara inomhusdelen som låter. Tänk på var ni sätter utomhusdelen så att den inte monteras utanför sovrumsfönstret. Det blir dessutom mycket kondensvatten från utomhusdelen, och på vintern så blir det en stor isklump.
 
Det jag skrev gäller Toshibas, alltså.
 
Tackar för informationen då kanske man skall satsa på en Toshiba

//Jonas
 
Har i dag varit och kollat på Byggcentrum och kollat in olika Värmepumpar och provlyssnat. Det blir Toshiba som vinner vårat test som vi har haft på olika pumpar nu, så i dag beställde vi en värmepump från http://www.ventilationsutveckling.se/TOSHIBA.htm .

Mer info kommer om hur den går fram över. ;)

//Jonas
 
generellt sett får du vad du pröjsar för...... allt enligt ALLA kylkillar jag pratat med (montörer ej säljare!!)
Vi kör panasonic eco inverter-No problems..... ;) ;)
 
rolsie skrev:
Kan bara rekommendera den. Har en installerad i ett renoverat torp (permanentboende) med direktel. Den fungerar utmärk och kyla på varma sommardagar får man på köpet. Dessutom gör bara fläkten underverk för inomhusklimatet. Helt plötsligt blev golvet varmt i rummet där fläkten sitter. Fungerar jättebra även i temperaturer ner till 15 minus.
Om leverantören: ventilationsutveckling levererade och installerade, de kom på bestämt tid, åkte från Stockholm till Västerås utan extra kostnad och vi har sparat minst 20 % i elkostnad. Det är säkert mer i normalfallet men jag har ett hus till med direktel och kan inte mäta varje hus för sig.
Något att tänka på; det är inte bara inomhusdelen som låter. Tänk på var ni sätter utomhusdelen så att den inte monteras utanför sovrumsfönstret. Det blir dessutom mycket kondensvatten från utomhusdelen, och på vintern så blir det en stor isklump.  

Gjut ett fundament i marken istället för att montera på vägg (alt. konsoller i betongplattan om det är möjligt) det mesta är stomljud!
 
Man borde kunna göra ROT avdrag för installationskostnaden också, se till att dom specar den separat! Inte så mycket pengar men då blir kalkylen blir ännu bättre! (Har också beställt en Toshiba...)
 
Så nu var pumpen på plats det har gått en vecka sedan jag beställde den och nu är den i fulldrift i huset. Ljudet från enheterna är lågt och det stör oss ej när fläkten går på tredje hastigheten skall bli spännande och se hur den fungerar och vad den gör för inom hus klimatet.

//Jonas
 
Låter som ett klokt val, långsiktiga investeringar ska man inte vara rädd för att satsa lite extra pengar på

måste fråga vad ni fick pröjsa installerat och klart??
(ni behöver ju ej svara om ni ej vill)
 
Har en polare som installerar Nordic Air, han avråder, bara skit säger han.....Sattsa lite mer pengar och få kvalitet.
 
Pumpen från Toshiba kostade oss instalerat och klart 19990. Ventilationsutveckling var väldigt bra under installationen och vi diskuterade igenom olicka lösningar innan man började med arbetet. Pump från Nordic Air kostar ju 15900 men vad jag har hört så är verkningsgraden ej så bra på den här pumpen.

//Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.