Har för någon vecka sedan gjutit plattan som huset ska stå på. Nu undrar jag om det finns någonexpert på forumet som vet hur mycket det får diffa på plattans planhet?

Det är svårt att beskriva vad jag menar men när jag vattnar plattan så finns det partier som tar längre tid innan vattnet försvinner (torkar upp) trots att solen lyser på hela plattan. Det måste ju tyda på att det förekommer höjdskillnader på plattans yta.

Det är ett hörn där vattnet dröjer kvar som betongen inte når riktigt upp till kantelementets topp. För övrigt på plattan betongen i höjd med kantelementens högsta del.

Tacksam om nån kunde upplysa mig om jag behöver oroa mig.

/ Tony
 
Har sett detta någonstans men har inte lyckats söka rätt på trådarna.

Magnus_Nordmark har svaret. Det är jag rätt säker på.
 
Jag tror att det är +-3mm i diff. enligt Hus-AMA...
 
+- 3 mm i diff på hur stor yta då? På en liten platta blir det ju ganska stor diff medan på en stor yta blir det ju en relativt liten diff, eller?

/ Tony
 
Du ska nog inte gå så mycket efter kantelementen när du kikar på planheten, de kan ju stå i olika höjd de me!

Att det blir små nivåskillnader och "pölar" är nästan ofrånkomligt på en platta av "husstorlek". Gör så att du spolar vatten på hela plattan, låt det värsta rinna av och mät sedan hur djupt vattnet står i svackorna. Eller hellre, om du har till gång till en planlaser, mät över plattan.

Hur känligt det är beror på vilken typ av golv du ska ha. Klinkers är okänsligt pga fixen, likaså plastmatta. Parkett/laminatgolv är lite mer kinkigt. +-3mm låter som en rmlig gräns om du ska ha parkett-/laminatgolv. Är du osäker, hör med en golvläggare.
 
3mm på två meter har jag hört vara tillåtet.

Det är vad NGM garanterar när de gör villaplattor.
 
Ok!

Det kanske inte är så farligt ändå. Men jag ska ut och mäta vid tillfälle.

Men då måste jag väl antagligen ta hänsyn till det tänkta rummet. Det rum som i framtiden svackan kommer att finnas i.

Eller?

/ Tony
 
Soprano skrev:
+- 3 mm i diff på hur stor yta då? På en liten platta blir det ju ganska stor diff medan på en stor yta blir det ju en relativt liten diff, eller?

/ Tony
Nja. Om Du tänker Dig en punkt på plattan som nollreferens så kan man väl i sådana fall anta att ingen annan punkt på plattans yta får avvika mer än 3mm i höjdled.

Hursomhelst tror jag inte Du behöver vara orolig. Det är nog inte särskilt ovanligt att plattan innan golvläggning både slipas och flytspacklas.
 
Jesca_j skrev:
3mm på två meter har jag hört vara tillåtet.

Det är vad NGM garanterar när de gör villaplattor.
Men det skulle ju, om de anger toleransen på detta vis, kunna innebära att Din plattas ena kant befinner sig 30mm över den andra om plattan är 20m lång?
 
Japp, teoretiskt. Men å andra sidan så är det omöjligt att gjuta en platta med max 3mm skillnad över hela plattan.....

Att de garanterar 3mm på två meter är för att det är nästan omöjligt att gjuta det jämnare.

Dessutom verkar det vara en gräns där man kan lägga golv direkt utan att behöva spackla/slipa.
 
Don Tom skrev:
Nja. Om Du tänker Dig en punkt på plattan som nollreferens så kan man väl i sådana fall anta att ingen annan punkt på plattans yta får avvika mer än 3mm i höjdled.
Hmm, fick se följdfrågan först nu... Kan bara instämma med Don Tom. Största avvikelsen som "kan" bli är m.a.o. 6mm över HELA ytan ::)
 
Vad ska man då göra om man upptäcker att differensen är större än +- 3 mm? Kan man jämna till det genom att fylla ut svackan med mer betong? Eller ska man spackla upp för att få en jämn nivå på bottenplattan?

Har hört att flytspackel kan vara allergiframkallande. Inte så kul att ha det i ett rum som man exempelvis ligger och sussar i.

/ Tony
 
Betong funkar inte om det bara är någon cm, då är det någon typ av spackel som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.