Ska splitta en satellitsignal från en LNB till två så att jag kan mata Canal Digital-boxen med dubbla kablar för att spela in två olika program. Just nu är endast en kabel dragen till rummet.

Jag har testat med en gammal splitter jag hade hemma. Ena ingången har full styrka och kvalitet och andra har bra kvalitet men ligger på rött i styrka. Jag verkar kunna spela in två kanaler samtidigt nu i vissa fall men det beror på kanalerna.

Kan tilläggas att splittern har en "kanal" med Power bypass (vet inte vad det betyder) och den visar alltid full styrka.

Problemet är också att boxen hakar upp sig ibland om jag spelar in två program samtidigt och börjar byta kanaler. Som att den känner på sig att något är fel med en av signalerna.

Finns det bättre signalsplitters på marknaden än de billiga små metallboxarna utan strömkälla, eller är det helt enkelt så att jag måste ha två helt separata LNB-huvuden dvs installera ett till på parabolen?
 
Har du sat-cr stöd i lnb? Annars funkar det tyvärr inte att enkelt splittra signalen som du tänker.
 
  • Gilla
DarrenB och 1 till
  • Laddar…
Ring till Canal Digital så skickar dom ett nytt huvud, det gjorde jag och fick ett huvud med 4 utgångar.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Det enklaste är att ringa CD, be dom skicka ett Sat-CR lnb som fgo skriver, och en splitter. Då behöver ingen extra kabel dras. Har man ett quad-lnb med 4 utgångar, som Gjersvold skriver, behöver en kabel till dras
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Stämmer när jag tänker efter, jag fick först en lbn som kunde ta 2 signaler ur en kabel, men jag hade 3 mottagare varav en inspelningsbar, och då fick jag ett quad ist.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Fast då borde ett sat-cr funkat iaf, iom att du kan ta ut 4 "kanaler" ur en kabel (som standard), samt att du har (minst) en vanlig universal utgång.
En inspelningsbar tar 2 kanaler, och då har du två kvar till dubbla standardboxar.
CD skickade ett tag ut sat-cr lnb med dubbla legacy utgångar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.