Är det någon som har hittat någon leverantör som har färgad, otrumlad marksten i sitt sortiment ? Är inte speciellt förtjust i den förortsgrå, stentvättade varianten. Tycker man ser rätt mycket snygg sten ibland, men det verkar vara lite äldre varianter som inte verkar säljas längre.
 
Kan du försöka beskriva vilka varianter du söker, vilket format, vilken färg osv.??
Natursten eller betongprodukter??

Var ska du lägga den, vilken belastning ska den tåla, är det biluppställningsplats eller bara trädgårdsgångar osv??

MVH//Christina.
 
www.starka.se- har en hel del varianter med.  :)

Mina föräldrar har grå , röd, svart , gul i 7 cm varianten.
Fin fint.
 
Vad jag skulle vilja göra är att arbeta med kontraster i stenläggningen. Jag vill därför ha så rena färger som möjligt i t.ex rött/gult/vitt. Det finns en del som saluför sten i t.ex "rött" eller "gult", men dom brukar oftast vara grå med lite dragning åt rött/gult. Beträffande formen så vill jag ha snygga, raka kanter. Tycker det ser enbart löjligt ut med betong som skall föreställa månghundraårig natursten liggande framför ett 70-talshus. Formatet skulle kunna vara traditionella kvadratiska gångplattor eller markstensformat dvs ca 20x10, 10x10 eller liknande. För ögonblicket är det sten för vanliga gångar jag är ute efter, men har även funderingar att byta ut asfalten på garageplanen nån gång i framtiden.
 
Flisby har en marksten i betong som heter just 'Marksten', det är deras billigaste variant och finns i färgerna röd,gul,svart, terracotta samt grå (men den var du ju inte intresserad av), formatet är 25x12,3 cm med raka, skarpa kanter.
Skarpare färger än på den plattan tror jag är svårt att hitta när det gäller betongprodukter, en kombination av röd, gul, svart i den stenen ger garanterat inget menlöst intryck ;)
Finns även en hel del finsk betong som är lik den, säljs på tex. K-rauta o.dyl. Min uppfattning (efter att ha sonderat marknaden inför vår markbeläggning nu i sommar), är att ju billigare betongprodukter man lyckas hitta desto skarpare färgnyanser har de, dessutom tycker jag att de blir väldigt 'kritiga'.

Mitt problem har tvärtom varit att jag tycker alla färger (förutom grå) är alldeles för skarpa och def. inte grå med dragning åt tex. rött, utan alldeles på tok för rött ;)

Annars funderar jag på om du med grå menar den 'gråvita flammighet' som uppstår på alla betongstenar (i större eller mindre utsträckning), det är alltså kalkutfällningar som gör att stenen ser kritig ut, det fenomenet blir förstås synligast på mörka, klara färger.
Detta varierar som sagt från sten till sten men brukar försvinna med tiden.

Du är inte intresserad av att jobba med kontraster i grå-svart skalan, för isf. har du ett stort utbud bland naturstenarna som dessutom har ett fantastiskt utbud på riktiga formkontraster, finns iof. även natursten i 'rött' och 'gult' men då dessa är i naturens egna färger så blir de ju aldrig så bjärta som en färgad produkt kan bli.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.