Min 525:a tappade den ena "laddknoppen" (den runda muttern som sitter på klipparen och träffar ladd plattan i ladd stationen), beställde en ny och tänkte att det skulle ta låååång tid at få fram en ny. Något verkar ha hänt med Stigas reservdelshantering, för en vecka senare kom "knoppen". Bra jobbat Stiga!
 
3600:- för ett nytt batteri?!?!
Lämnade in min 520 på verkstad då den dog titt som tätt. Visade sig att batteriet gjort sitt. (från 2013) men vilka pris!! Jo visst det är lithium så jag fattar att det kostar lite. Men ändå!
Läste av nån att de tidigare 6ah batterierna ersatts av 7,5ah modell, stämmer detta?
Nästa fråga är om nån har koll på vilken firmware som är den senaste?

Mvh Henke
 
  • Gilla
eolsson82
  • Laddar…
Jag är också i behov av nytt batteri och har sett att de nya 7,5Ah-batteri finns att köpa på nätet för 3000kr. Så 3600kr hos en fysisk ÅF är säkert rimligt. Tycker i för sig 3000 också är saftigt och har funderingar på att bara köpa nya celler. Finns gör-det-själv-kit för 1500kr som visserligen kräver lite lödning (https://www.youtube.com/watch?v=-0YbDxk0z1w
). Men känns ändå värt jobbet med tanke på pengarna.
 
Det stämmer att det är 7,5ah idag istället för 6,9. Vinterladdning är a och o för längre livslängd på dessa batterier.
 
Senaste programvaran för en 500-serie med sinussignal är R30905. Släpptes i slutet av januari i år.
 
Finns det någon lista på ändringar som gjorts i de senaste versionerna?
 
Jepp. Det finns. Men jag är så tråkig så jag skriver inte ut den informationen direkt i forumet då jag inte själv äger rätten till den texten.
 
Även mitt batteri gav upp och jag har nu installerat ett nytt 7,5Ah. Problemet är att den inte verkar ladda fullt. Tidigare nådde den 1940 på laddindikeringen (battery) nu når den inte mer än 1880. Följaktligen står den bara och laddar.

Behöver man kalibrera något vid installation av nytt batteri?

Mvh
///Henrik
 
Nej. Ingen kalibrering eller inställning är nödvändig efter batteribyte.
 
Även mitt batteri har nog gjort sitt :( Har ni andra underhållsladdat på vintern ? Jag slarvade denna vintern och gjorde det inte, kanske det som straffar sig nu.
Ska in och köpa ett nytt imon har jag tänkt, men jädrans dyra dom verkar vara, känns inte riktigt schysst om ett batteri nu bara håller i 3 säsonger.
 
Hejsan. Jag tänkte beskriva lite erfarenheter och frågor kring min stiga 520. Jag köpte den begagnad och det saknades då ena brytare till påkörningsskyddet. Jag köpte en ny sådan och installerade. Klippare installerades hemma hos mig och funkade bra ett tag. Sen kom problem med att först ena sen andra motorn krånglade och gick sakta. Jag läste igenom hela detta forum och gjorde motortester osv.
Det slutade med att jag bytte kol och gick klippare att gå bra igen. Detta var dock ganska kortvarigt innan den igen började gå sakta på ena hjulet, och det andra då kompenserade för att gå rakt. Klippare rörde sig då väldigt sakta för att sedan inte gå alls. I samband med motorproblmen har det uppkommit många konstiga larm och felmeddelande på klipparen. Alla dessa har dock försvunnit när motorerna åtgärdats. Allt detta skedde förra året vilket också var första året jag hade klipparen. En del krångel men den gjorde ändå sitt jobb mellan mitt meckande.
Klipparen gick bra inför vinterförvaringen. I år när klipparen sattes ut börjar nytt krångel, problem med ena motorn. Dementerat återigen för att felsöka och börjar åtgärda det jag tror är problem. Bland annat slipade jag ankaret i motorn för att få en jämnare yta för kolen. Det hjälpte men samma problem återkom efter några drifttimmar. Nedmontering igen, körde motortest med motorerna lösa men inkopplade och hittade glapp i kablaget till ena motorn. Motorn gick mycket bättre när jag höll pluskabeln i ett visst läge. För att lokalisera om det var kablaget eller motorn testade jag med andra hjulmotorn och felet försvann då. Felet satt i motorn och visade sig vara dålig kontakt mellan kolet och mässingshuset som det glider i. Man kunde också se att det var bränt där fjädern ligger mot kolet vilket tyder på att det gått höga strömmar genom fjädern vilket det inte ska göra.
Jag avhjälpt detta med att löda en kopparfläta på flatstiftet och som jag klämde mot kolet med fjädern. Nu går denna motor perfekt och till och med aningen fortare än den andra vid motortest. Hem och testa i trädgården, den klipper fint men ni till nästa problem. Helt plötsligt vill inte maskinen följa tråden när den ska återgå för att ladda. Jag har kollat och testat de flesta kombinationer av inställningar men får det inte att fungera.
När klipparen söker laddning och träffar på begränsningsslingan stannar den upp. Backar ca 30cm. Vrider lite åt höger och börja köra framåt. Efter bara några centimeter stannar klipparen tvärt, vrider upp mer åt höger och gör en båge åt vänster till den träffar tråden igen. Håller på så länge och hittar aldrig tillbaka till laddaren. Kan också haka upp sig och köra ca 30cm juck fram och tillbaka utan att ta sig någonstans. På nåt sätt känns det som den går i någon form av kurvbana men den är inställd på att följa tråden.
Klipparen har gått ca 1100h och har en programvara som heter r19565 har jag för mig. Någon som kan hjälpa mig? Är detta en väldigt gammal mjukvara? Återgången till laddstationer fungerade innan vintern men nu efter har det inte funkat alls. Den har förvarats inomhus.
Mvh Thomas
 
r19565 är en gammal programvara. Den bör gå att uppdatera, det beror på vilken modell det är.
Kurvbana när den går hem eller påbörjar klippning kan du stänga av i menyn. Klipper den ofta så kan kurvbana vara bra då den motverkar spårbildning i gräset.
Väljer du kurvbana så måste du lägga områdeskabeln som en bygel med 5 cm trådavstånd ca 2 m före laddningsstationen. Bygeln gör att klipparen följer tråden den sista biten in i laddningsboet. Kolla i manualen hur du skall lägga tråden.

En del av dina problem liknar dem jag hade på min gamla klippare. Den betedde sig väldigt konstigt. Ibland krypkörde den för att ibland ta skutt med högre fart. Där var det kolen i klippmotorn som orsakade problemen.
 
Vilken mjukvara bör jag ha? Med modell menar du vadå? Det är en stiga 520 med borstmotorer för klipp och hjul om det nu finns olika versioner. Ska kolla klippmotorn också om det är den som ger detta konstiga beteende. Jag har beställt en adapter från seriell till Bluetooth och hoppas kunna använda den att uppdatera klipparen med mobilen. Ett långskott vi får se. Vid letar laddning är dem inställd på följ kabel men menar du någon annan plats i menyn? Det har jag missat isf men har bläddrat väldigt mycket i de där menyerna så det borde jag inte missat.
 
Jag vet inte hur gammal din klippare är och om det fanns olika modeller då. Men ta som exempel min gamla klippare som jag låter gå i den nedre lite ruffigare trädgården.
Det är en Lizard M4 modellbeteckning 9L2BL (står i displayen när man startar klipparen). Lizard hette klipparen innan Stiga köpte upp den och döpte om den till Autoclip.
Tittar jag på Autoclip 520 så har den samma modellnummer som Lizard M4. Mjukvaran jag har i den är r20993, och det är den senaste mjukvaran som går att ladda in.
Min maskin har bara "Följ kabel" när den skall ut eller hem till boet. Jag kan alltså inte ställa om till att "Studsa" på kabeln.
Om din maskin kan ställas om från "Följ kabel" till "Studsa" på kabel så har den en nyare display och då bör det också finnas en senare mjukvara än r20993 att ladda in.

Men glöm det här med att uppdatera via Bluetooth, Stiga har plockat bort den funktionen för oss. Du kan bara styra klipparen, starta cirkelklippning och köra hem den för laddning.
Men en liten varning!
Det är inte säkert att du kan köra klipparen alls utan att först uppgradera till den senaste mjukvaran.
Man har nämligen gjort det så fiffigt att mobilappen vägrar att köra din maskin om den märker att den inte har den senaste mjukvaran. (Egen erfarenhet av min Autoclip 527 S där man hade "glömt" att uppdatera mjukvaran vid vinter-servicen)
 
Min heter också 9L2BL. Har rivit ner klippar-motorn och det var en hel del damm i den. Pga barn har jag inte hunnit längre�� ska få ihop den ikväll igen. Hittade dessutom eventuellt kabelbrott/kortslutning mellan kablarna till sensorerna på hjulmotorerna.
Tack för din delning av erfarenheter. Jag får nog försöka hitta någon serviveverkstad som kan lägga in nyare mjukvara.
Tror min klippare är från slutet 2013 eller början 2014.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.