Hej!

Jag har byggt ett helt hus i lättbetong (Ytong), både ytterväggar och innerväggar. Nu är det dags att måla innerväggarna och frågan är vad man ska använda för typ av färg? Leverantören av lättbetong förespråkar silikatfärg för att behålla diffusionsöppenheten i konstruktionen (fukten ska kunna ta sig in och ut ur väggen). Färgbutiker säger att det går lika bra med vanlig väggfärg. Många trådar här handlar om silikatfärg i källaren, men är det någon som har erfarenhet av silikatfärg på innerväggar "ovan mark"

Silikatfärg: Extremt diffusionsöppen, sd-värde < 0,05
"Vanlig" väggfärg: Mindre diffusionsöppen, sd-värde runt 0,20

Material
Ytterväggar: putsat med Caparol (Alsecco) Alsitop F.
Innerväggar (hela huset): putsat med Caparol (Alsecco) Glättputs, 6mm tjockt.
 
Det bästa hade kanske varit att färga putsen direkt...........I vissa fall kan man ju göra så.
 
Ja, silikatfärgen lär väl inte fungera sämre ovan mark än i källare där det normalt rekommenderas.

Silikatfärgen, har jag för mig, är en matt färg, det finns ingen glans och därmed något mer svårskött än en vanlig väggfärg med lite glans samt är en hel del dyrare dessutom.

Med detta sagt hade jag nog ändå valt silikatfärgen ....... ;)
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Som du säger roland53, jag har hört att silikatfärgen är väldigt känslig för smuts och beröring samt att det går inte att torka av den?
 
Sen ska man nog vara vaksam över vilken "silikatfärg" man väljer. Det finns vad jag förstår delade meningar bland fabrikanterna hur mycket en silikatfärg ska andas. Verkar som ordet silikatfärg har blivit ett försäljningsargument och inte en garanti för produktens förträfflighet.
 
rsa skrev:
Färgbutiker säger att det går lika bra med vanlig väggfärg.
Jag har fått samma besked från en proffsbutik.
Tydligen har färgtillverkarna utvecklat de vanliga färgerna så att de andas på samma sätt som silikatfärgen.
Enda anledningen silikatfärgen fortfarande finns kvar är för att den efterfrågas av kunderna. ...och troligtvis handlar det om att många inte vet om att vanlig färg numera kan ersätta silikatfärgen.

Sedan kostar silikatfärg mer än väggfärg. Sist jag handlade (och det var en 12-15 år sedan...) så kostade silikatfärg av bra kvalitet 3ggr mer än motsvarande väggfärg.
 
Byggde häromåret ett stall i LECA, vart starkt rekommenderad att inte använda silikatfärg inomhus.Skälen som angavs var:
Silikatfärg inte skurbar, lättare att hålla annan färg ren.
En tätare färg på den sida där fukten genereras är bra, silikatfärg är bra där man vill få ut fukt ur väggen inte där man vill begränsa mängden fukt in i väggen.

Det var två år sedan och stallet är fortfarande fint på insidan,
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Så länge det är över marknivå funkar vanlig väggfärg alldeles utmärkt. Vanlig färg är nästan att föredra i vanliga rum.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
McStewart, Jag tror inte du har fått riktigt rätt information. Jag har pratat med många angående detta, bland annat en mycket kunnig person som har jobbat med färg i hela sitt liv (en "guru"). Han påstår att de "vanliga" väggfärgerna andas inte alls lika bra (är inte lika diffusionsöppna). Jag har även fått information från Caparol att deras vanliga färg (Supertäck, glans 5) har ca sd=0,20. Deras silikatfärg för inomhusbruk (Sylitol Bio) har ca sd=0,05. Det är med andra ord en ganska stor skillnad.

En tanken med stenhus är att det ska ge behagligare inomhusklimat. Det får man genom att väggarna absorberar och släpper ifrån sig "fukt". Målar du med en "vanlig" väggfärg tappar väggarna stor del av denna förmåga. Då är det silikatfärg du ska ha! Har lättbetongen torkat ut ordentligt under lång tid går det, enligt vad jag kan tolka, bra att måla med vanlig färg. Men då kan man lika gärna bygga ett trähus med diffusionsspärrar eftersom i princip all förmåga för väggen att andas inåt försvinner.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Vi målade putsade väggar i sommarstugan med vit silikatfärg för 25 år sen. Färgen ser ny ut fortfarande. Jag kan inte hålla med om att den är svårare att hålla ren än vanlig färg, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
rsa skrev:
McStewart, Jag tror inte du har fått riktigt rätt information. Jag har pratat med många angående detta, bland annat en mycket kunnig person som har jobbat med färg i hela sitt liv (en "guru"). Han påstår att de "vanliga" väggfärgerna andas inte alls lika bra (är inte lika diffusionsöppna). Jag har även fått information från Caparol att deras vanliga färg (Supertäck, glans 5) har ca sd=0,20. Deras silikatfärg för inomhusbruk (Sylitol Bio) har ca sd=0,05. Det är med andra ord en ganska stor skillnad.

En tanken med stenhus är att det ska ge behagligare inomhusklimat. Det får man genom att väggarna absorberar och släpper ifrån sig "fukt". Målar du med en "vanlig" väggfärg tappar väggarna stor del av denna förmåga. Då är det silikatfärg du ska ha! Har lättbetongen torkat ut ordentligt under lång tid går det, enligt vad jag kan tolka, bra att måla med vanlig färg. Men då kan man lika gärna bygga ett trähus med diffusionsspärrar eftersom i princip all förmåga för väggen att andas inåt försvinner.
Varför frågar du ? när du ändå vet bättre.
 
En nackdel med silikatfärg är att kulörerna är rätt få, matta och "jordfärgade".
 
f91jsw, tack för informationen! :)

Keld, som jag förstod det kunde butiken blanda till en hel del kulörer, men det är möjligt att det finns en viss begränsning?

RoBo, När jag skapade tråden hade jag inte så mycket info, därför frågade jag. Nu har jag fått mer info och gör som jag tror det är tänkt på detta forum; Delar med mig av det jag lärt mig så att andra kan ta del av det. :)
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Hur gick det med färg på väggarna? Blev det silikatfärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.