Halloj alla hemmasnickrare!
Jag är i startgropen för att byta ut alla mina fönster här hemma. återstår bara och välja vilka fönster man ska byta till i denna oändliga fönster djungel ;)

Jag har ialafall kommit fram till att jag vill ha trä/alu fönster och snubblade in på hemfint.se som säljer ett märke som heter "Effekt fönster" som ligger väldigt bra till i pris.

Jag har dock inte kunnat hitta så mycket omdömmen om just dessa fönsterna (utom deras egna sida då) och tänkte kolla här med er om det är någon som har någon erfarenhet av just dessa fönstrerna ?

Är det bra och ordentliga fönster eller får man vad man betalar för ?
Ni som haft dom några år är ni nöjda eller har det kommit fel och brister ?
Andra synpunkter/åsikter ?

Svar mottages tacksamt

MvH
Yornz

P.s Tänkte sätta dessa https://www.hemfint.se/vridfonster-3-glas-aluminium-u-varde-1-1
 
Vet inget om dessa fönster men tycker det är värt att påminna om att rent ekonomiskt lönar sig många gånger inte ett fönsterbyte - och framförallt om man har fönster från första halvan av 1900-talet så är dessa ofta av bra kvalitet och renoveringsbara. Så för ekonomin, estetiken och miljön tycker jag man alltid ska fråga sig om det går att renovera det man har istället.
 
Jo har frågat mig själv om det är möjligt men fönsterna är från 69 o troligvis inte underhållna någon gång. mer än någon akut lagning kanske. dom är i väldigt dåligt skick tyvärr. sen vill man ju åt "komfort värmen" och framför allt ljudisoleringen som nya glas erbjuder ;)
 
Kom ihåg att välja fasta fönster på vissa ställen då ni inte behöver öppningsbara överallt förmodligen. Dom är lite billigare.
 
Se till att välja 2+1 med akustikglas isåfall. Vanliga 3 glas är bara marginellt bättre än gamla 2 glas, du kommer nog inte ens märka det tror jag... För komforten tror jag inte det spelar nån roll 3 glas eller 2+1, men personligen så om man inte sover eller sitter precis nedanför fönstret tycker jag det kvittar i normalfall (dvs förutom extremt kalla dagar) och ekonomiskt tror jag inte det spelar någon som helst roll vad man väljer (men förstås ska man väl välja det som är både bäst OCH billigast;))

Jag är ju så galen (eller inte) att jag börjat byta ut 3glas (av estetiska skäl) mot gamla okopplade tidsenliga fönster. De okopplade är förvånansvärt bra (men med tunna glas så är det sämre ljudmässigt). På ett parti har jag 2+1 som är nästan nya, dessa tror jag jag har kvar tillsvidare (ska försöka få till fuskspröjs), men alla 3glas hoppas jag ska ryka, det kommer inte försämra ekonomin i princip nåt alls och blir jäkligt mycket snyggare att få tillbaka spröjsen!
 
Redigerat:
Att nya tre glas vara skulle varit marginellt bättre gammla 2 glas rent akustik mässigt har jag svårt att tro. knackar man lite lätt på mina gammla 2 glas här hemma så låter det som om hela glaset är på väg att ramla in medans om man gör det samma på ett nytt 3 göas så låter det betydligt dovare.

Men åter igen är det ingen som kikar runt härinne som köpt och satt in effektfönsters fönster som har något att säga om dom ?
Bra eller dåligt spelar ingen roll. jag hade bara velat ha lite första hands omdömme ;)
 
Yornz skrev:
Att nya tre glas vara skulle varit marginellt bättre gammla 2 glas rent akustik mässigt har jag svårt att tro. knackar man lite lätt på mina gammla 2 glas här hemma så låter det som om hela glaset är på väg att ramla in medans om man gör det samma på ett nytt 3 göas så låter det betydligt dovare.
Ok, ja det måste ju vara kitt som håller fast glaset och ok tätningslister, annars kommer det skallra och låta... men är allt som det ska så är inte 3-glas nån sensation rent ljuddämpningsmässigt. Men spelar det ingen roll (dvs ljud inte är ett problem) så är det ju sak samma... Men trist om man byter fönster pga ljudet och inte får den effekt man tänkt sig. Och som sagt, ett 2-glas med speciellt ljudglas kan bli väldigt bra...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.