Fick ett litet teakskåp från 60-70 talet (?) av min mormor. Då jag trodde att det var massivt trä hade jag tänkt att slipa och olja det eftersom jag inte riktigt gillar lackade möbler. Emellertid visade det sig att det var fanér och därmed vågar jag inte slipa den. Hur ska jag göra? Låta det vara som det är? Eller måla det? Är det att häda att måla ett sådant skåp?
 
  • IMG_0062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
först skall den väl dammas av :). Skåpet är ju inte lackat med högblank lack så det ser  lika som oljat fast ljusare, tycker jag. Man skulle knappt se skillnaden efter måååånga timmars slipning för hand + olja som ger något mörkare nyans. Mycket använbart skåp. Jag skulle låta det vara som det är om det inte finns grova skador i ytan som måste spacklas och målas över.
gaia
 
;D Visst ska det dammas av. Det står i den delen av lägenheten som är under renovering eftersom det inte finns plats någon annanstans. Så dammet är slipdamm, spackel närmare bestämt. Underbart eller hur?!  ;) Det finns inga stora fel alls i ytan utan är jättefint. Men jag kan tycka att det är lite orange...
 
Jag skulle låta det vara som det är, eller ev. slipa lätt på det och lacka om det.

Att olja teak är snudd på onödigt -- teak är ett väldigt fett träslag och olja har svårt att tränga ner i det. Om man blandar oljan med terpentin går det iofs bättre.
 
johan77 skrev:
Om man blandar oljan med terpentin går det iofs bättre.
Kom bara på tanken att terpentin kan komma under faneeret och kan kanske lösa upp limmet som håller faneer på plats :-/ - känns litet riskabelt att gå så hårt fram med den trevliga skåpet om det inte finns några renoveringsbehov :). Vänta med beslut tills du ställer den på plats - beroende på belysning kan den varma rött/orange tonen se helt rätt ut på sin plats.
Lycka till med husrenoveringen!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.