Mottager gärna tips på hur man kan få en Gardenakoppling att sitta kvar på vattenslangen. Helst även när slangen legat ett tag uti solen med sprutmunstycket avstängt. Alternativt om det finns något kompatibelt fabrikat som är bättre. Vi har tydligen alldeles för högt tryck för att Gardena ska klara det - inte ens kallt vatten och strilande sprutmunstycke fungerar med min nya vattenslang.

Pen
 
Wow - tackar. Kanske kan fungera. Men på bilden och beskrivningen verkar det som att det endast är klämmuttern som är av metall. Undrar om det är samma veka hullingar av plast som i den billigare serien. Har du provat den?

Jag har testat att lägga in en konformat bricka i metall innanför min klämmutter, men det har inte hjälpt. Men det är värt att prova premiumkopplingen.
 
Skulle tro att Gardena under alla de år de har tillverkat dessa kopplingar, med tysk noggrannhet, har kontrollerat och säkerställt att kopplingarna fungera på korrekt sätt.
Viktigt är att slangen kapas vinkelrätt och utan ojämnheter i kanten, så att den kan pressas rakt in i kopplingen.

Nix, har ej testat premiummodellen.
 
En grövre slang som kläms fast bättre kanske skulle funka?
 
Hittade denna recension på Julas hemsida angående Gardenas premiumkoppling (stoppvarianten):

"Grymt bra. Funkar perfekt även med 60-gradigt vatten."

Fanns bara en recension men det verkar ju lovande.

Pen
 
Det kanske är slangen som borde bytas?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Några varv isoleringsband längst ut på slangen kan hjälpa.
 
Att mecka med isoleringstejp på slangen tror jag inte på. Om det råder tvekan om slangtgyp etc, så köp en original gardenaslang.
 
Har testat med både isoleringsband och silvertejp. Silvertejpen fungerar hyfsat i anslutningsänden i garaget där solen aldrig kommer åt. Men den fungerar inte i utomhusänden. Det glider av.
 
Nito kopplingar med slangklämmor i anslutning
 
C
Det finns några positiva erfarenheter av Gardenas premiumkopplingar i den refererade tråden. Slangvalet verkar rörigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.