S
Daniel 109 skrev:
Nu ser jag att det finns en spalt nerkant. Då behövs ju ingen ventil. Finns det grundvärden så är det inga problem med en riktig fuktspärr.
skall det finnas en god cirkulation så måste det finnas nånstans för luften att ta vägen.
 
S
Annen skrev:
Det blir nog såna ventiler jag skrev om i första inlägget i varje fack uppe vid nocken. Nertill behövs inga. Detta är ett gästhus. Sällan el aldrig använt på vintern bara underhållsvärme
skall det finnas en god cirkulation så måste det finnas nånstans för luften att ta vägen.

du skall antingen öppna för luftcirkulation. eller så får du isolera utan luftspalt. alltså dom där i plast duger inte
 
  • Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
SBH: Jag utrycke mig kanske luddigt. Jag menade att när det finns öppen luftspalt i nerkant behövs ingen ventil i nerkant. Det räcker med en i nock.
 
  • Gilla
matte_139
  • Laddar…
S
Daniel 109 skrev:
SBH: Jag utrycke mig kanske luddigt. Jag menade att när det finns öppen luftspalt i nerkant behövs ingen ventil i nerkant. Det räcker med en i nock.
har inte fått i klarhet vad för tätskikt du menar.
 
Jag nämnde inget tätskikt i det inlägget. Jag har förklarat vad jag menar tidigare i tråden.
 
S
Daniel 109 skrev:
Jag nämnde inget tätskikt i det inlägget. Jag har förklarat vad jag menar tidigare i tråden.
du har hela tiden nämnt "en riktig fuktspärr" vad menar du att det är?
 
En "byggplast".
 
S
Daniel 109 skrev:
En "byggplast".
har du lagt den på din isolering hemma?
 
Nej, jag har ingen isolering i väggarna. Men om jag skulle bygga nytt skulle jag göra så.
De idéer jag har för mitt hus ska jag inte dra upp nu.
 
S
Daniel 109 skrev:
Nej, jag har ingen isolering i väggarna. Men om jag skulle bygga nytt skulle jag göra så.
De idéer jag har för mitt hus ska jag inte dra upp nu.
varför tipsar du om något som du inte ens har utfört?
medans jag varit på ställen där metoden har skapat fukt och mögel. och försäkringsjobb för flera 100000kr?
 
I allmänhet ser man inte skador fören ganska långt senare. Så utvärderingar om att ägarna inte har problem efter ett par år ger jag inget för. Jag har inget problem att förstå varför vissa varianter som funkar och vilka som inte funkar.

Försäkringar täcker normalt sett bara skador från väta inifrån. Hur skulle den kunna komma in i taket menar du? Kan du peka på någon brist i förslaget?
 
Redigerat:
S
Daniel 109 skrev:
I allmänhet ser man inte skador fören ganska långt senare. Så utvärderingar om att ägarna inte har problem efter ett par år ger jag inget för. Jag har inget problem att förstå varför vissa varianter som funkar och vilka som inte funkar.

Försäkringar täcker normalt sett bara skador från väta inifrån. Hur skulle den kunna komma in i taket menar du? Kan du peka på någon brist i förslaget?
finns försäkringar även för företag som gör jobben
 
Kan du peka på något som skulle kunna orsaka problem med min lösning?
 
Lyfter denna tråd igen..

Jag har blivit rekommenderad att ”plasta” vindsbjälklaget med diffusionsöppen plast. Vinden ska sedan lösullsisoleras (troligtvis med cellulosa).

En kanske dum fråga, men den ”plast” (duk) som jag hittar har en vattenavvisande sida. Åt vilket håll ska denna sida vara? Upp mot vinden eller ned mot gles/gips? Jag har en gissning men vill försäkra mig om att jag tänker rätt.
 
Vem har rekommenderat det, varför difföppet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.