Hej,

Var och kikade på vårt hus som byggs just nu, fick syn på att avloppet till toastolen blivit felplacerad. Byggaren har bilat och dragit om så det slutar på vad jag antar är rätt plats. Tycker det verkar vara en bra lösning men tänkte kolla med er kunniga här på forumet om det finns synpunkter.
Tror man bilat genom isolering (ser lite frigolit) gör det nåt?
Tror det är golvvärme man fått skarva, gör det nåt?

(y)

Korrigering av felplacerat avloppsrör i betonggolv med synliga bilade spår och frigolit vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Avloppet, enda problemet är väl att du fått två extra böjar vilekt innebär högre risk för stopp. (Säger en del om bygget generellt att man inte har lock på avloppet)

Ang golvvärmen är det en tråkig skarv och tråkig placering, se till att de provtrycks innan dom gjuter igen det där.
 
  • Gilla
Fredagscola
  • Laddar…
Gött, kollar om golvvärmen är på alternativt att dom får sätta på den och testa innan dom gjuter igen, det var lock på allt annat så hoppas dom sköter sig i övrigt :) tack för svar (y)
 
K
Där skall väl enligt säker vatten ej finnas någon golvvärme?

Varför just golvvärme inte är tillåtet medan det övriga är det vet jag inte, kanske för att det är onödigt snarare än generalfel.

Edit, kanske är inom dom givna måtten nu när jag kollar på bilden igen
 
Redigerat:
Hej och tack för svar, 300x400mm enligt säker vatten och det ska inte vara någon golvvärme där enligt golvvärmeritning.
 
dolda icke inspekterbara skarvar får aldrig förekomma.

men vad ska man göra då..finns säkert undantag
 
Redigerat:
Det är tillåtet att skarva värmesystem dolt. Självklart är det bäst att undvika dolda skarvar även på värmesystem men konsekvenserna blir ju inte så allvarliga om det läcker lite där.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Men är den avloppslösningen verkligen godkänd. Ser ut som två rena 90 gradersböjar. Krökar skall ju normalt sett vara antingen 45grader, två efter varandra, eller de speciella "långböjar som finns, böj med stor svängradie.

Med en 90 gradersböj så kommer det framrusande vattnet att studsa tillbaka när det kommer fram till böjen, det blir trögt flöde. Kommer att visa sig i toastolen att vattennivån stiger kraftigt när du spolar.
 
Hur stort är avståndet från väggen, jag tycker det ser ut som den fortfarande är lite långt ifrån väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.