Hej,

har ett hus byggt i början av 1920-talet. Putsen behöver åtgärdas och har haft ett par firmor här för att titta på det. De är uppdelade i två läger:

1. "Knacka" ner befintlig puts, laga sprickor genom att knacka bort allt löst och sedan näta sprickområdet och jämna till med puts, näta om runt hela huset och sedan lägga på ny STO lättputs.

2. "Onödigt att knacka ner befintlig puts". Högtryckstvätta befintlig puts så allt löst går bort, laga sprickor genom att knacka bort allt löst och sedan näta sprickområdet med ny puts, lägga på någon typ av antimögelvätska, "lim", näta på befintlig puts, sedan STO lättputs.

Ni som putsat om ett hus, hur gjordes det hos er?

Mvh
Henrik
 
Jag har inte koll på just detta, men jag har läst om puts då jag har puts på alla väggar och tak inne. Troligen har du kalkputs, det viktiga är att inte byta till någon annan sorts puts.

Knackar man på puts så känner man ju om den är "bom", är den inte det skulle jag personligen, om det bara är dåligt på vissa punktvisa ställen, försöka putslaga detta själv. Att putsa väggar med kalkputs var inte så svårt tyckte jag som aldrig gjort det tidigare. En slätputsad fasad antar jag är ungefär lika svår (läs lätt).

Innan jag provat att putsa så hade jag nog backat för att försöka putsa tex en yta på 1m2, men nu skulle jag alla gånger försöka göra det själv, givet att resten av fasaden var ok och det tex inte var målat med plastfärg eller nåt sånt tokigt...

Jag kan tänka mig att en firma gärna gör om allt från scratch för att kunna lämna garantier.
 
  • Gilla
Trumlaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.