Jag har en smal passage mellan gräsmattor där jag ska gjuta platta mellan. Hur placerar jag bäst trådarna, A, B och C avstånd i ritningen?

Den gröna är förstås guide.

Laddstation står på högra sidan. Förberedelse av betonggjutning med mätt trådar A, B och C, fiberduk, grussäng och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A: min 30cm B: min 30cm C: 35cm.

Begränsningskabel 35cm ifrån kanter och guiden får inte ligga närmare än 30cm ifrån begränsningskablar. Sen går gränserna att tänja på men då får man testa sig fram.
 
Ja, problemet är att det bara finns 80 cm att ta av... 60 går ju då mellan kablarna så min fråga är egentligen hur mycket man vågar tänja gränserna... Jag gjuter in elrör för trådarna så lagt kort ligger sen... :surprised:
 
Det går att ställa ner avståndet som den kör över begränsningskablen så kan du spara några cm till. Guiden går att lägga närmare än 30cm. Det är många som gjort här men om det fungerar eller inte kan jag inte lova. Men efter som det ska gjutas och är omöjligt att ändra i efterhand så hade jag nog försökt bredda övergången på direkten istället. Det går inte utöka övergången neråt i bild? Själva gjutningen ser ju ut att bli bred nog redan.
 
Enligt manualen (Gardena R160Li) så kör den till vänster om guidekabeln när den går tillbaka för laddning:

"Robotgräsklipparen kör alltid på vänster sida om
guidekabeln, sett in mot laddstationen. Således är
korridoren på vänster sida av guidekabeln.
Korridoren är 50 cm bred. Vid installation är det
därför viktigt att ha minst 75 cm fri yta till vänster om
guidekabeln och minst 25 cm fri yta till höger om
guidekabeln, sett in mot laddstationen.
Guidekabeln får inte ligga närmare än 30 cm från
begränsningskabeln.
"

Med tanke på det känns det ju som om jag borde minimera avståndet C i bilden eftersom den går till laddning från vänster mot höger sett i bilden.
 
Hmm Gardena verkar fungera annorlunda på den punkten då. Husqvarna 310 och uppåt har automatisk passagehantering. Och då kan man ha 60cm mellan begränsningarna och guiden i mitten och ändå har korridor bredden på max. Då går klipparen in närmare guiden när den känner av begränsningskablen. Men du borde kunna få klipparen att köra mitt över guiden om du bara ställer ner korrisorbredden till lägsta.
 
  • Gilla
Tallen21-0
  • Laddar…
Borde inte spela någon roll hur du placerar guiden genom denna korta passage. Automatisk passagehantering tar hand om detta. Jag skulle därför lagt guiden i mitten för att få så långa avstånd som möjligt till begränsningskablarna.

Hur begränsningskablarna ska placeras beror ju helt på vad som kommer finnas på ytan vid sidan av passagen? Grus? Kommer det vara i jämnhöjd isf?

Jag skulle nog dessutom gjuta in flera elrör så det fanns viss möjlighet att justera kablarna.
 
Robbalove skrev:
Hur begränsningskablarna ska placeras beror ju helt på vad som kommer finnas på ytan vid sidan av passagen? Grus? Kommer det vara i jämnhöjd isf?

Jag skulle nog dessutom gjuta in flera elrör så det fanns viss möjlighet att justera kablarna.
På höger och vänster sida blir det gräs i samma höjd som betongplattan. Ändan på plattan (framåt) blir ett trappsteg så därför tänkte jag böja rören för att komma bort från kanten så mycket jag kan.

Fler rör är kanske inte någon dum idé... :)
 
Jag skulle testa att minska avståndet B. Om klipparen ändå går i A om den går längs guiden är nog B ett mindre känsligt avstånd då klipparen ändå får extra avstånd till begränsningskabeln på C-sidan.

Förslaget att lägga många rör var dock som du själv noterat ett bra tips.
 
quick skrev:
Hmm Gardena verkar fungera annorlunda på den punkten då. Husqvarna 310 och uppåt har automatisk passagehantering. Och då kan man ha 60cm mellan begränsningarna och guiden i mitten och ändå har korridor bredden på max. Då går klipparen in närmare guiden när den känner av begränsningskablen. Men du borde kunna få klipparen att köra mitt över guiden om du bara ställer ner korrisorbredden till lägsta.
Orkar inte kolla upp det just nu men jag har för mig att även Gardena sileno ska ha automatisk passagehantering, men att det kallas något annat på "gardenaspråk"?
 
Redigerat:
Jag hittade inget om det i manualen, bara det jag skrev ovan. Man kan ställa ner korridorbredd så den alltid kör längs guide tillbaka.
 
Easy passage verkar det heta på gardenaspråk...
 
Redigerat:
Jag har gjort en övergång till min Automower där lade jag kabeln närmare hitåt i bild då HQ går på vänster sida om guiden om man tittar mot laddstationen. Ena guiden ligger bara 35 cm från begränsingskabeln. Jag har två guidekablar över den passagen med 5cm mellan dom.

Min passage är dock ca 1m.

Men rör är billigt! Lägg i flera rör! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.