Borstlösa har dock även andra fördelar, tex är motorerna effektivare och går därmed längre på en laddning. Styrelektroniken gör det lättare att smygköra med kontroll.
 
  • Gilla
Max19
  • Laddar…
nanowire skrev:
Borstlösa har dock även andra fördelar, tex är motorerna effektivare och går därmed längre på en laddning. Styrelektroniken gör det lättare att smygköra med kontroll.
Sant, fast så är laddarna så snabba idag så man hinner knappt köra slut på batteriet innan det andra är laddat. Om inte man matar på med tunga hålsågar i sträckor, vilket knappast händer som hobbyist.
 
tullemannen skrev:
Jag har idag en Makita från 2012 (med borstar). Är mycket nöjd med maskinen, en riktig slitvarg.
För skojs skull så provade jag min kompis maskiner (DDF482 & DTD152) och blev positivt överraskad!
Riktigt bra maskiner tycker jag. Framförallt skruvdragaren. Stark och bra att jobba med. Men största
intrycket är att den var så balanserad. Det är kanske pga det borstlösa systemet. Maskinen självsvänger inte när man drar igång den, upplever det som väldigt positivt.
Din kompis maskiner (om dina modellbeteckningar stämmer) är inte borstlösa. Dina intryck beror alltså inte pga av det borstlösa systemet. I all välmening så det inte uppstår några misstag...



Dtd148 var fram till nyligen den mest avancerade slagskruvdragaren i sverige med olika elektoniska växlar/modes. Nu är det dtd170 som tronar på den platsen. Är väl kanske inte mycket som skiljer i praktiken.
Ddf 482 får nog ses som efterföljaren (=likvärdig) till den gamla populära trotjänaren ddf456.
 
Frebbe skrev:
Din kompis maskiner (om dina modellbeteckningar stämmer) är inte borstlösa. Dina intryck beror alltså inte pga av det borstlösa systemet. I all välmening så det inte uppstår några misstag...
My bad. Jag blandade ihop grejerna.
Jag var helt säker på att kitet som angavs var:
https://www.toolab.se/produkt/Makita-Combokit-DDF480DTD129-MAKPAC-2x40ah (3495:)
Men jag rörde ihop allt.
Skruvdragaren jag provat är DDF480, slagskruvdragaren blir jag nu osäker på...?
Men dock vet jag att båda är borstfria.
Sorry.
 
tullemannen skrev:
My bad. Jag blandade ihop grejerna.
Jag var helt säker på att kitet som angavs var:
[länk] (3495:)
Men jag rörde ihop allt.
Skruvdragaren jag provat är DDF480, slagskruvdragaren blir jag nu osäker på...?
Men dock vet jag att båda är borstfria.
Sorry.
Gissningsvis slagskruvdragaren DTD148 :)
 
E eddiw skrev:
Hej!
Sitter idag på en black & decker skruvdragare modell skapligt billig som nu har fått några år på nacken och börjar kännas lite trött. Jag står i startgroparna för en hel del bygg och renoveringsprojekt bland annat sätta sockelskivor på huset, bygga staket och spaljé samt renovera vårt uterum m.m.

Jag har därför börjat kolla på ny skruvdragare och fastnat lite för Makita. Jag hittade ett kit med borrskruvdragare (DDF482) samt slagskruvdragare (DTD152) där det även inkluderades två stycken 4Ah-batterier och snabbladdare. Detta för 3495:-
Såg sedan ytterligare ett kit ett steg upp på skalan där båda maskinerna var borstlösa (DDF480Z samt DTD148Z), även där med två stycken 4Ah-batterier och snabbladdare..

Är det värt att köpa borstlöst för 500:- extra trots att borrskruvdragaren inte drar riktigt lika hårt 54Nm bot den med borst som drar 62Nm..
Är det dumt att shoppa så här dyra skruvdragare för hemmabruk? Kollade även på clasohlsons cotech-dragare för 899:- som fått bra betyg.. Dock får jag ingen slagskruvdragare då samt enbart ett batteri..
Har svårt att bestämma mig hur mycket man bör lägga, när det handlar om hemmabruk enbart.. Visserligen har vi en hel del att göra och skruvdragaren används ju ganska frekvent och kommer användas ännu mer framöver.
Vad anser ni, som sagt, är det värt att köpa lite dyrare prylar och är det värt att köpa borstlöst eller är det bortkastade pengar?

Diskutera gärna! =)
Tack på förhand!
Alltid borstlöst!
Du kommer att ångra dig om du skippar slagaren och du kommer att svära varje gång du måste ta en ofrivillig fikapaus för att ditt enda batteri måste laddas.

Och generellt sett gäller köp så dyra verktyg du har råd med ;)
 
Dödgrävare är vi allihopa allihopa... Tjo hej :rolleyes::oops:
 
DTD148 och DTD170 har exakt samma specifikation på pappret.
Jag brände nyligen min DTD148 som hade 4 år på nacken och åkte till Toolmek (som jag förövrigt rekommenderar starkt för er som bor i Stockholm) för att se om det är värt att laga den. Visade sig att det inte är värt så jag köpte DTD170 av dem istället.
Sen satt vi och jämförde dem sida vid sida i butiken. Det är olika motorer och elektronik, tomgångsvarvtalet är något lägre i praktiken på DTD170 även om det på pappret står att de ska ha samma varvtal, vridmoment och vikt. Till saken hör att jag jämförde en helt ny DTD170 direkt från kartongen med ett demoex av DTD148, så det är mycket möjligt att 148:an var inkörd och hade därför mindre friktion i statorn(?).
Utan att veta helt säkert så tror jag motorn och elektroniken är uppgraderat till det bättre på DTD170 för det är jämnare gång vid belastning även om tomgångsvarvtalet är ca 50-70 varv/min lägre. Har inte testat vridmomentet i praktiken men upplever det som att 170:an levererar jämnare moment längs hela registret. Men jag har inte hunnit köra hårt med den än, efter några tusen skruvar vet jag nog bättre.
 
  • Gilla
Max19
  • Laddar…
P
Måste oxå flika in med att DTD170 är en riktigt fin maskin, har en själv men siktet för mig är inställd just nu på deras nyaste DTD171..bara den kommer till Europa, jag vill inte ha massa japanska symboler :oops: om den är den bästa på marknaden är nog lite oklart då tillverkaren MAX har en maskin som är riktigt kompetent och milwaukees nyaste som både är mindre starkare och snabbare än makitas kan vara en stor kandidat! Men som vanligt så kommer väll makita kontra med nåt värre..
 
P pleqtiz skrev:
Måste oxå flika in med att DTD170 är en riktigt fin maskin, har en själv men siktet för mig är inställd just nu på deras nyaste DTD171..bara den kommer till Europa, jag vill inte ha massa japanska symboler :oops: om den är den bästa på marknaden är nog lite oklart då tillverkaren MAX har en maskin som är riktigt kompetent och milwaukees nyaste som både är mindre starkare och snabbare än makitas kan vara en stor kandidat! Men som vanligt så kommer väll makita kontra med nåt värre..
Japanska symboler är minsta problemet, köpte själv min 148 från just Japan långt innan det fanns i Europa. Avråder starkt från att köpa från Japan för de har lite annorlunda längd på bitsens nedsvarvade del så våra bitsar här glappar ordentligt i chucken på japanska modeller. Rätt störigt, att byta chuck kostar också då flera delar måste bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.