Freddan101 skrev:
Har nu kört med RGBW-lösningen i en dryg vecka och den fungerar som tänkt. Två st RGBW-moduler styr 8 st 24V DC ställmotorer för att dels öppna/stänga vattenflödet till 7 st golvslingor, dels för att styra tillförseln av nytt varmvatten till hela shuntgruppen.

Temperatur i varje rum ställs in genom virtuella termostater som får sin input från tempgivare inne och ute.

Återstår att montera tempsensorer för att framförallt mäta framledningstempen till shuntgruppen. Detta värde används sedan, tillsammans med utetemp, för att styra tillförseln av nytt varmvatten till shuntgruppen utifrån en egen värmekurva.

Ska fixa lite bilder när allt är klart.
Bilder är alltid trevligt och det är precis den här lösningen jag sitter och knackar på nu. Komponenterna som krävs är uppskrivna med en 24Vdc-trafo i normcentralen, RGBW-controller och ställdon (LK 24Vdc). Att jag inte slagit till ännu beror på att jag inte vet hur funktionen kommer se ut. Någon som kan fylla i mina luckor?

Antag att jag kör med HomeCenter 2. Finns det en färdig funktion att lägga på RGBW så att inkommande temp-värden från rummen läses av och spänningen regleras?
Om rummet är någon grad för kallt, hur vet funktionen hur många volt den ska lägga mot ställdonen?

Ett golvvärmesystem är ju rätt trögt och det tar en viss tid innan effekten av en justering är fullt kännbar. Kommer den här funktionen att aktivt, och kraftigt, överhöja och -sänka till dess att man närmare sig rätt temperatur, för att sedan göra mindre och mindre justeringar löpande? I så fall måste ju den här funktionen var optimal.
-
Rev: Verkar finnas en kråka i databladet hos LK. Trodde det var DC-matning. Står att ställdonet (art. 241 75 91) matas med 24 V DC / AC, men vid fråga så var supporten rätt säker på att det var AC som gällde. Lär inte fungera med en PWM-signal på ett AC-don väl?
Alternativet är ställdonet med separat 0-10Vdc-styrning med det blir dubbelt så dyrt. Annan lösning?
 
Redigerat:
Är det någon som har ett LK-styrdon hemma och kan kolla märkningen på dessa. Står det DC/AC även på själva produkten?
 
Är inte ställdonet så simpelt att man värmer vax som expanderar och trycker på ventilen?

I så fall kan man mata med vad som helst AC DC PWM eller fasvinkel.

Protte
 
prototypen skrev:
Är inte ställdonet så simpelt att man värmer vax som expanderar och trycker på ventilen?

I så fall kan man mata med vad som helst AC DC PWM eller fasvinkel.

Protte
Du har säkert rätt, tack för info. Jag funderade på om det fanns elektromagnetiska varianter e.d. men vax verkar vara standard. I alla fall på äldre varianter som jag lyckats få fram info på.
Såg att Lindab hade ett ställdon med termistor och vax där de angett DC såväl som AC. Jag lägger nog en beställning imorgon och ger det ett live-försök om några veckor. För visst vore det märkligt om man felmärkt både webbsida och produktblad...
 
Kan konfirmera att det är en termistorvariant och att det går bra att lägga såväl DC som AC mot dessa. Gäller såklart 24V-varianten.
 
Lägger in min info här ifall någon annan trillar över tråden. Körde ett tag med RGBW-moduler och hemmaknackade scener som reglerade temperaturen efter inprogrammerat värde.
Jag fick dock inte upp dem i gränssnittet som termostater och kunde inte använda Fibaro-controllerns panel för veckostyrning etc. Allt går att göra med kod istället, det fungerade utan problem, men jag ville ha full funktion och började leta efter annan lösning.

Jag köpte istället 3st Qubino Flush On/Off Thermostat, en för varje zon, som likt RGBW kan matas med 24VDC. Går bra att styra en elvärmeslinga direkt också. 240W på 24VDC och 2300W på 230VAC.

Den största zonen är kombinerat Vardagsrum/Korridor som tillsammans har 5st ställdon. De är parallellkopplade över en termostat och det har fungerat bra. Fördelen med denna lösning är att Fibaro ser dem som riktiga termostater och jag får full funktion i controllern.

På bilden ser man energiförbrukningen över en vecka. Jag har strömlöst öppna ställdon så 0w = full värme. Rött är klinkergolvet i kök och matdel där man vill ha plattorna varma på morgonen även om temperaturen i rummet egentligen redan är bra. Lila är badrummet som alltid kör full sprätt.

Det märkliga är att termostaten med flest ställdon, blå graf och 5st don, har lägre watt än det röda som bara har 3st ställdon... men det är en fråga för en annan dag.
Graf över veckovis energiförbrukning för olika värmesystem med färgkoder för vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.