A. 4,7 kg
B. Växterna mår bättre av regnvatten som inte är klorerat. Att det sedan är bra ur miljömässig synpunkt gör det bara bättre. Ytterligare en fördel är att regnvatten innehåller kväve vilket är bra ur gödningssynpunkt.

Vi har egen borrad brunn och grundvattennivån blir ju allt sämre för varje år, så jag sparar redan regnvattnet. Dock har jg fruktansvärt fula kärl och en jobbig hantering av de fulla tunnorna. Med denna som har kran i botten blir ju allt toppenenkelt och snyggt
 
Tunnan väger 4.7

Är bra att ta hand om regnvattnet och leda bort det från husgrunden, speciellt om man saknar system för att leda bort dagvattnet. Sen är det bättre att vattna med regnvatten ist för vatten från kranen som är renat och kan innehåller klor. Växterna mår bättre av regnvatten.

Har haft en tunna för regnvatten men den är gammal och trasig, skulle verkligen behöva en ny. Grabben älskar att springa och vattna, så hade varit perfekt för han att kunna själv springa och fylla på sin spann.
 
4,7 kg väger tunnan

Men denna tunna blir det både enklare och snyggare att bli mer grön i sin trädgårdsskötsel.
 
Hejsan!
Tunnan väger 4,7 kg.

Det är bra att samla regnvatten eftersom man sparar både pengar och miljö genom att använda vattnet som regnar ner. På en stunds regn kan det bli många liter även på ett mindre tak att använda till bevattning. Det är även bättre för växterna att inte bli vattnade med klorerat vatten som vi har i kranarna.

Denna tunna hade gjort mig så glad! Jag har precis börjat anlägga min trädgård från grunden och tunnan hade verkligen underlättat mycket samt blivit en trevlig del i utelivet med att sköta om alla våra växter.
 
4.7 kg Så bra att ta tillvara regnvattnet och minska påfrestningen på dagvattensystemet .
 
1. Vikten är 4,7 kilo
2. Det främsta skälet är vi alla kan bidra till att hushålla med våra naturresurser genom att spara på färskvattnet i kranen.

I dag rinner vårt regnvatten ut genom ett rör i marken till ett dike, till ingen nytta.
Tänk att i stället kunna använda det till bevattning. Och tänk om det gick att ordna med en praktisk tunna med kran!
 
- 4,7 kg
- Sparar på begränsade resurser, miljövänligt och får oklorerat vatten att vattna med. En tunna i varje hörn så blir det enklare och roligare att vattna. :)
 
A
-Green Lines suveräna vattentunna väger endast 4,7 kg!
-Att samla upp regnvatten för att vattna med är inte bara ett självklart miljövänligt sätt att spara på dyrbart dricksvatten, utan också det bästa för trädgårdens alla växter.

På vårt sommarställe i Gryts skärgård sinar ibland vattnet under sommaren, men med Green Lines funktionella och väldesignade regntunna kommer jag kunna vattna mina rosenbuskar enkelt! Hoppas!

/Maria, Olle och Gunnar
 
Svar: 4,7 kg

Svar: Tar till vara regnvattnet från taket, som till skillnad från kranvatten inte innehåller klor

Hade blivit väldigt glad om jag vann regntunnan. När vi byggde vår friggebod 2011 satte vi en tunna för uppsamling av regnvattnet men dock utan kran. Har därför inte blivit så används som jag hoppades på. När jag nu till slut köpte en kran för att montera i regntunnan i våras hade den spruckit i botten och var vara att kasta.
 
1) Tunnan väger 4,7 kg.
2) Med de låga grundvattennivåer som råder på många hålli landet blir det allt viktigare för varje enskilt hushåll att ta ansvar för sin vattenförbrukning och hushålla med dricksvattnet. Det är således bättre både för miljön och för våra växter att använda regnvattnet till bevattning. Växterna mår mycket bättre av oklorerat vatten.

I Lekebergs kommun, där jag bor, råder bevattningsförbud sedan 10 april. Med en trädgård på 4 000 kvadrat behöver vi därför ta vara på allt regnvatten vi kan för att hålla våra kära växter vid liv, speciellt i vårt orangerie, som måste vattnas "manuellt". En GreenLine regntunna vore toppen att ha!
 
1. Tunnan väger 4,7 kg
2. Ett viktigt skäl för mig är genom att spara vatten i tunnan så hålls det borta från husgrunden då jag inte har något utbyggt dagvattensystem i mitt hus. Men också att man genom att samla regnvattnet minskar trycket på den egna brunnen och på grundvattennivån - vatten är ju faktiskt inte en outsinlig tillgång. Mina växter har hur som helst ett klorfritt vatten eftersom jag har egen brunn men kanske är det ändå så att regnvatten är det bästa för växter?

Jag skulle gärna samla vatten i en regnvattentunna och använda dels för vattning men faktiskt kanske också som "nödvatten" till toaletten när strömmen går - vilket den gör ibland. Hittils har jag inte hittat något bra alternativ men Greenlines tunna har allt det jag söker med avtappningskran, uppsamlingsanslutning till stupröret och lock vilket är extra tacksamt då jag helst inte vill ha en myggfarm precis vid knuten!
 
4.7kg väger tunnan

Det är bra för både miljön, husgrunden och växterna om man använder regnvattnet till att vattna med.

Med barn och katter
som klättrar på allt
Skulle det vara ballt
att få en tunna med lock
då säger vi tack och bock.
 
Veckans vinnare är våra medlemmar Leffe_s och Pacman42 som vinner varsin regntunna från Greenline. Stort grattis önskar vi er och hoppas att tunnan kommer väl till nytta :D.

Motivering Leffe_s: Eftersom vi bor i Halmstad, som redan i april i år införde bevattningsförbud, kommer vi har stor nytta av en regntunna. Framförallt kommer vår planterade thujahäck att dra nytta av detta. Har tittat på regntunnor på olika byggvaruhus och dylikt men inte handlat någon eftersom vi tyckte att de var "mindre fina"..?
Er regntunna kan vi däremot ha framme och ute hela tiden. Den är både praktisk, stabil och fin!

Motivering Pacman42: Jag vill vinna regnvattentunnan för att jag inte har några vattenutkast utomhus. En regnvattentunna med kran hade därför varit en perfekt lösning för att få tillgång till vatten utomhus. Och eftersom jag bor på västkusten så kommer jag inte ha några som helst problem med att hålla tunnan fylld heller, torrperioderna brukar inte vara längre än att tunnans volym räcker till. Jag vill också vinna regnvattentunnan för att den skulle minska min användning av grundvatten. Då jag pumpar upp och kemiskt renar mitt grundvatten så innebär mitt dricksvatten en miljöpåverkan. Grundvatten är dessutom en mycket begränsad resurs som man skall undvika att hälla ut i trädgården om man kan. Särskilt som grundvattennivåerna i mitt område är ganska låga för tillfället. Mitt grundvatten är dessutom extra riskfyllt att använda då det (tack och lov) inte innehåller salt, vilket flera av grannarna har problem med. Tar jag under torrperioden ut för mycket grundvatten så finns det till och med en risk jag att förstör brunnen för alltid, något som jag vet att minst en granne redan har drabbats av.
 
- Hur mycket väger tunnan?
Endast 4,7 kg

- Varför är det bra att samla regnvatten?

Regnvatten innehåller inga biämnen, såsom klor. Naturligt, gratis och otroligt smart!

Regntunnan skulle rädda min nyanlagda trädgård och mitt trädgårdsland. Kopplar jag även in automatisk bevattning blir sommaren enkel!

Rent naturligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.