Jag har en bit på min tomt i stugan som är ganska blöt. Kan inte direkt säga att det är myr men blött är det på vissa ställen och det upplevs mjukt när man går där.

Nu skull jag vilja göra något av detta + kanske bli av med småsvedan/svidknott på köpet.

Skulle åtminstone vilja använda ytan och göra en grusplan men kanske även bygga ett förråd modell större med delvis platta.

Vet inte riktigt vad marken består av, ser inte direkt ut att vara lera och snarare åt myrhållet. Ganska löst och väldigt enkelt att gräva i men klabbar på spaden direkt.

Tänkte jag skulle schakta bort en del och på med grus och dräneringsslang. Vad ska man använda för att få bärighet i marken? Sen vill jag givetvis inte spendera en förmögenhet på det här projektet.
 
Uppgrävd jord, vissnat gräs, träd i bakgrunden, stolpar med blå topp. Naturmiljö i förändring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jord och gräs med gamla rötter och grenar som syns i en nyligen grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd, fuktig torvjord med synliga grässtrån och rötter mot en bakgrund av torrt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som torv/gammal myrmark. bästa sättet är nog att sänka vattennivån genom att dika ur. Jag har samma mark vid sommarstugan och det har blivit mycket fastare sen jag drog ett dike tvärs över.
 
harry73
Ökar du belastningen på marken (platta + förråd eller grus) kommer du att få sättningar. De kan vara stor eller små beroende på hur tjock torv/gyttjan är.
 
useless skrev:
Det ser ut som torv/gammal myrmark. bästa sättet är nog att sänka vattennivån genom att dika ur...
Det går två diken runt den här ytan, rinner alltid vatten där. Fast mark på andra sidan diket. Gör jag ett dike mitt i den här ytan så blir det inget kvar jag kan använda till grusplan/förråd. Det var därför jag tänkte man kunde lägga dräneringsslang men osäker på hur man borde göra.
 
Varifrån kommer vattnet i dikena? Kan det finnas nån kallkälla nånstans där vatten tillförs hela tiden? Det är inte säkert det syns på ytan, men det kanske är extra blött på något ställe?
 
harry73
problemet med torv är att den gärna suger upp fukten (som en svamp), så vill man dränera får man ha tär med diken eller dräneringsslangar. Det borde räcka att bara gräva ner dom. Vill du anlägga gräsmatta, kan du blanda in sand. Det gör materialet lite bättre dränerande. Vill du anlägga grusplan ska du gräva bort till lämpligt djup (30-50 cm) och lägga dräneringsrör längs ytan och till diket. Därefter kan du fylla på med grus. Gruset är tyngre än torv, så det hela kommer att sätta sig. Du får se till att du inte får bakfall på dräneringsledningar
 
useless skrev:
Varifrån kommer vattnet i dikena? Kan det finnas nån kallkälla nånstans där vatten tillförs hela tiden? Det är inte säkert det syns på ytan, men det kanske är extra blött på något ställe?
Diket börjar längst upp till vänster på första bilden och går sedan vidare ungefär​ där jag står och fotar. Ju längre ner man följer diket desto mer vatten rinner. I början av diket ser marken bara väldigt blöt ut.
 
harry73 skrev:
problemet med torv är att den gärna suger upp fukten (som en svamp), så vill man dränera får man ha tär med diken eller dräneringsslangar. Det borde räcka att bara gräva ner dom...
Sätts de inte igen om bara gräver ner dem i torven?

Vad för typ av grus bör man använda för att få bra bärighet?
 
Claes Sörmland
Är det inte så att en lyckad dränering av torvmark innebär att torven börjar brytas ned (den får syre). Marken sjunker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.