Ska välja mellan nya handledare av ek eller låta en måleriverkstad sprutlackera befintliga ledare. Lackering blir betydligt billigare. Men håller sprutlackerade handledare att slita på särskilt länge?
Vad säger ni som sprutlackerat?
 
Om de gamla handledarna är i bra skick så blir det starkt nog med ny lack. Skulle lägga 3 lager syrahärdande lack. Det ger en stark yta som tål mycket nötning.

Nya i ek slits troligen ner lika fort som ommålade befintliga handledare.

Mvh Findus
 
findus42
De gamla handledarna är av furu och i bra skick. Vet inte om måleriverkstaden tillhandahåller syrahärdande lack eller motsvarande kvalitet. Verkstaden har tidigare sprutlackerat våra innerdörrar men handledare utsätts ju för betydligt mer slitage.
 
Jag antar att nya handledare av ek är hållbarare än sprutlackerade av furu. Tyvärr är nya i ek dyrare.
 
Men vänta nu, vad snackar vi om?
En handledare rör man ju ofta inte alls, när man har händerna fulla med kaffekoppar, badhanddukar, böcker och vad allt det kan vara.

Måste den verkligen bytas ut eller lackeras om?Har själv aldrig varit med om det under mina 35 år i 1½-planshus.
Finns det inget roligare/viktigare att lägga pengarna på?
 
När vi nu byter ut trappstegen mot nya i ek passar inte de gamla och breda handledarna i furu, därför byter vi även dessa. Anledningen är alltså estetisk.
Men att vi inte skulle röra handledarna stämmer inte. Efter min fallolycka i trappan för länge sedan håller jag alltid i ledarna när jag går nedför. Därmed uppstår ett visst slitage som kanske inte sprutlackering håller för i längden
 
Jag har sprutat mina vita med just syrahärdande färg (jag kallar det köksluckefärg) och varför skulle det inte hålla om det funkar på köksbordet också.

Måla om så slipper ni en massa kapande och inpassande.
Nya i ek är väl klarlackade med samma typ av ytbehandling (syrahärdande) så de är nog inte mera slittåliga än en omlackering.

Protte
 
Golvfärg för trä borde hålla ganska bra. Målat min arbetsbänk med den o den syns inga märken efter att man drar grejer över trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.