Jag bor i en tvårumslägenhet som är byggd i början av 1950-talet. Jag ska snart börja rusta hallen och funderar på att byta ut den vattenburna radiatorn där. Anledningen är att det i hallen sitter en panelradiator medan det i kök, sovrum och vardagsrum sitter sektionsradiatorer. Syftet med att byta ut panelradiatorn är alltså att få lika element i alla rum.

Det jag funderar på nu är om panelradiatorn kan tänkas vara original eller om den är utbytt (jag anar att den är utbytt)? Är det någon som har koll på detta? Fanns ens panelradiatorn i början av 1950-talet?

Hall:
Panelradiator monterad vid väggen i ett hörn nära en träförsedd dörr och brunmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum:
Vit panelradiator under fönster i hall med parkettgolv och växt på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt säker på att vi hade samma kombo i vår lägenhet från mitten på 50-talet.
 
Förmodligen har man valt den radiatorn där eftersom effektbehovet är relativt lågt utrymmet litet. Låt den sitta.
 
En sektionsradiator tar betydligt mer bredd och kan upplevas att vara i vägen, så behåll den som är där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, det gör ont att dra i knäet i en sektionsradiator när man kommer in genom dörren...
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag behåller panelradiatorn!
 
Vi har också en blandning av sektions och panelradiatorer i vårt hus från 56.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.