Har fått en förenklad delgivning från stadsbyggnadskontoret ang ett garage grannen ska bygga närmare än 4.5m från vår tomtgräns.

Vi har i princip inget emot detta då garaget skulle hamna parallellt med vårt garage, däremot är vi väldigt måna om att bla inte häcken mellan tomterna ska rivas ned då den skyddar mot insyn. Den delen av grannens tomt har tidigare varit lugn och bara bestått av gräsmatta. Med en garageuppfart, markhöjning och nytt dubbelgarage skulle vi störas betydligt mer på vår enda uteplats och insynen skulle öka markant.

Vi har alltså inget emot bygget men vi skulle vilja villkora bygget på något sätt så att vår insyn inte störs dvs vi säger okej om grannen lovar att inte påverka insynsskyddet och eller förstärker det.
Personligen kommer vi att påverkas men vi misstänker även att värdet på vårt hus kan komma att påverkas om det andra huset "känns för nära" vår tomt och altan.

Hur bör jag gå tillväga?

a) Jag har ringt Stadsbyggnadskontoret men fick inte så mycket hjälp.

b) Nej jag har inte pratat med grannen ännu utan vill vara lite påläst innan. Ny granne så vill så klart hålla en positiv attityd men ändå vara klar med det formella så att vi inte står där när bygget är klart och klagar.

c) Hur skulle man kunna få in villkoren i något dokument/avtal formellt, så att inte grannen eller nästa ägare senare tar bort insynsskyddet?
 
Häcken som ni absolut vill ha kvar är alltså grannens?
Personligen tycker jag det är helt orimligt att villkora ett garagebygge med att de måste ha en häck så länge ni bor där.

Det rimliga är väl att ni sätter upp eget insynsskydd om de tar bort det?
 
  • Gilla
Semiproffset och 4 till
  • Laddar…
Står häcken på grannens tomt? I så fall tror jag inte att ni kan styra hur de ska hantera den. Om häcken är gemensam och står på tomtgränsen så får de inte ta bort den utan vidare, men jag vet inte hur hårt reglerat det är o.s.v.
 
harry73
Om jag förstår dig rätt söker grannen bygglov för garaget. Det betyder att du får yttra dig till kommunen. Dvs du kommer med synpunkter och kommunen läser de och bedömer om de är relevant, sedan beslutar kommunen.
Du har alltså inget beslutsrätt och kan inte villkora bygglovet.

Skulle det vara en bygglovsbefriad byggnad behöver grannen dit godkännande för att bygga inom 4,5 m från tomtgränsen. Här har du beslutsrätt. Nekar du bygget kan grannen fortfarande söka bygglov (där du bara kan yttra dig)

Jag tror inte att kommunen kommer att villkora bygglovet med dit önskade insynsskydd. Bäst att se till att häcken står på din tomt, så att du kan bestämma över den.
 
Anna_H skrev:
Häcken som ni absolut vill ha kvar är alltså grannens?
Personligen tycker jag det är helt orimligt att villkora ett garagebygge med att de måste ha en häck så länge ni bor där.

Det rimliga är väl att ni sätter upp eget insynsskydd om de tar bort det?
Är faktiskt lite osäker vem häcken tillhör. Verkar som att den sitter rakt på tomtgränsen.

Förstår dilemmat... å andra sidan kan ju jag också motsätta mig hela garagebygget om jag upplever att det blir för påträngande, vilket så klart bara leder till en tråkig konflikt. Jag tänkte att någonstans mittemellan borde det gå att göra en överenskommelse om bibehållet insynsskydd. Känns ju dessutom tråkigt att jag skulle behöva stå för kostnaden för ett nytt insynsskydd i värsta fall efter att jag gett dem tillåtelse att bygga intill vår tomtgräns.

Nu målar jag lite fan på väggen men jag vill hellre vara brutalt påläst och vara överens innan bygget då jag tror att det minskar eventuella framtida problem.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73 skrev:
Om jag förstår dig rätt söker grannen bygglov för garaget. Det betyder att du får yttra dig till kommunen. Dvs du kommer med synpunkter och kommunen läser de och bedömer om de är relevant, sedan beslutar kommunen.
Du har alltså inget beslutsrätt och kan inte villkora bygglovet.

Skulle det vara en bygglovsbefriad byggnad behöver grannen dit godkännande för att bygga inom 4,5 m från tomtgränsen. Här har du beslutsrätt. Nekar du bygget kan grannen fortfarande söka bygglov (där du bara kan yttra dig)

Jag tror inte att kommunen kommer att villkora bygglovet med dit önskade insynsskydd. Bäst att se till att häcken står på din tomt, så att du kan bestämma över den.
Aha, bra poäng! Nä det enda jag kan göra är att lämna synpunkter och eventuellt överklaga men då känns det som man kommit en bra bit på vägen med att skapa en grannkonflikt vilket vi inte är intresserade av.

Vad är bästa sättet för att med millimeter-precision avgöra om häcken står på vår tomtgräns?
 
harry73
DarrenB skrev:
Vad är bästa sättet för att med millimeter-precision avgöra om häcken står på vår tomtgräns?
Man kan beställa en inmätning av tomtgränsen, men jag undrar om det behövs så exakt. Står häcken ungefär i tomtgränsen kan grannen troligtvis ta bort närmare hälften av häcken inkl rotsystemet och då blir den väldigt tradigt om den överlever alls.
 
För att vara säker på var tomtgränsen går behöver du leta upp rören som markerar tomtgränsen, eller begära att lantmäteriet (tror jag) kommer och sätter ut tomtgränserna.
Jag tror att den bästa lösningen är att du helt enkelt pratar med grannen. De har förhoppningsvis inga planer på att ta bort häcken och i så fall är det ju inget problem.

OM en eventuell framtida ägare till den fastigheten skulle vilja ta bort häcken, då kanske det går att helt enkelt flytta över den till er sida då OM det nu är grannens häck, eller så kan ni bita i det sura äpplet och plantera en ny häck då. För jag tror inte att ni kan tvinga varken nuvarande eller framtida ägare att behålla häcken om de inte vill det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
be om att få häcken så flyttar du den på din sida.
 
zsimpey skrev:
be om att få häcken så flyttar du den på din sida.
Hur menar du? Hur skulle detta gå till?
 
Som sagt insynsskyddet har inget med garaget att göra ur bygglovssynpunkt.

OM grannen vill ha bort häcken, så får du hävda att den är gemensam, eller helt din. förhoppningsvis respekterar grannen din synpunkt om häcken. Är grannen ful, så kan han som sagt i praktiken ta död på häcken, även om den är din.

Men generellt tycker jag nog att om du vill ha insynsskydd, grannen vill inte ha det, då får du anlägga häck eller annat skydd på din tomt.
 
DarrenB skrev:
...
Vi har i princip inget emot detta då garaget skulle hamna parallellt med vårt garage, däremot är vi väldigt måna om att bla inte häcken mellan tomterna ska rivas ned då den skyddar mot insyn. Den delen av grannens tomt har tidigare varit lugn och bara bestått av gräsmatta. Med en garageuppfart, markhöjning och nytt dubbelgarage skulle vi störas betydligt mer på vår enda uteplats och insynen skulle öka markant...
Jag har (som vanligt) lite svårt att förstå det egentliga problemet.
Hur kan ni störas mer av en garagevägg än av en öppen tomt/gräsyta med studsmattor, hundar, grillpartier etc.?

Hur nära tomtgränsen vill grannen bygga?
Hur nära gränsen ligger ert eget garage?
De skulle ju komma att ligga bredvid varandra förstår jag av vad du skriver.

En liten planskiss över marken skulle underlätta bedömningen.

Och till sist:
Ni har ju själva ett garage där längs gränsen mot grannen. Nog är det väl rimligt att även grannen skall få ha ett?

Men ett dubbelgarage? Om grannen nöjer sig med ett enkelgarage så behöver de kanske inte lägga det så nära gränsen.
 
Blir svårt att villkora något. Ni äger inte er utsikt/insyn. Gå över och snacka med grannen, det är väl bra att bygga upp en bra grannsämja? Förklara precis som du gjort här, att du inte är emot garagebygget men skulle vilja ha kvar insynsskyddet. Ni kan väl skaffa något gemensamt, ny häck eller plank på tomtgränsen?
du har ju rätt att plantera buskar, träd eller häck på din tomt för att minska insynen. Blir grannen svårmedgörlig och får igenom sitt bygglov får du väl också söka ett för plank. Jag tror att de allra flesta som har grannar vill vara mån om grannsämjan, i vart fall inte stöta sig. Tror också att din nya granne vill uppföra sitt garage på den tänkta platsen och att ha en dialog måste vara ett bra sätt att komma framåt och kanske bli överens i frågan.
 
O
Bygglovet strider till viss del mot Dp? Därför får du yttra dig. Du kan villkora ditt yttrande hur mycket du vill men kommunen tar inte hänsyn till det. De måste nämligen skicka ut grannehörande när ett bygglov strider mot dp. Däremot behöver inte kommunen ta hänsyn till det som skrivs. Om allt handlar om en häck, kanske man ska fundera på vad som är viktigast. Grannsämjan eller en häck?
Det är inte säkert att grannen får bygglov
 
Tack för alla svaren! Som antyds både av mig och andra här är grannsämjan viktigast. Därav ursprungliga frågan dvs att inte veta vad som gäller tror jag riskerar missförstånd som verkligen kan leda till osämja. Bättre att veta spelreglerna för att kunna ha en konstruktiv diskussion vilket är lättare att ha nu när man vet vilka frågor man ska ställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.