En trasig luft/vattenvärmepump har gjort att uppvärmningskostnaderna har skjutit i höjden under vintern. Det har väl varit spiken i kistan så att säga...
 
ZipLock skrev:
Det känns som om någon detalj saknas i denna tråd. Kan verkligen en luftvärmepump vara det som förhindrar personlig konkurs och hemlöshet?
Ja, det saknas information om du inte har läst de tidigare trådarna som jag länkade till i början. Som sagt, trasig luft/vattenvärmepump, plus lite tveksamma investeringar i uppvärmning och avfuktning av krypgrund och sådant.
 
Jag sällar mig till dem som tycker att du ska flytta till något billigare om du får loss pengar på det och får ett funktionellt boende. Men om försäljningskostnader och lagfarter skulle äta upp mellanskillnaden så finns inte den nyttan kvar.

Lägsta faktiska månadskostnad utan för mycket kapitalförstöring borde vara målet. Om det bäst nås med flytt eller genom att bo kvar beror på omständigheter du nog måste räkna på själv.
 
Man måste anpassa sina utgifter till inkomsterna. Du kommer omöjligen ha råd att underhålla huset, så med tiden kommer det bli mindre och mindre värt när man inte klarar av att måla, fixa ytskikt etc.
Därför skulle jag börja leta efter ett boende som ger dig lägre totalkostnad per månad, helst under 5000kr i månaden för boende med dina inkomster.
Sedan får man kika på sådant som bil, husdjur och liknande om man har råd med sådant. Jag tror inte du kommer att bli friskare av att ha en konstant usel ekonomi där du måste vända på varenda krona för att gå runt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Även om man är händig, teknikkunnig och frisk så är skötsel av bil och hus nåt som tar mycket tid och kraft.

Om du bor ensam i ett stort hus så är det väl som nån skrev inte orimligt att ha 12-15 grader i hela huset utom ett rum där du vistas och sover och där med elkamin eller vanlig kamin höja till 18 grader..

Förstår att man kanske måste ha bil på landet, men en bil kan kosta massor - det gäller nog verkligen att skaffa en riktigt billig bil som man kan reparera själv, samt minimera användningen till bara absolut nödvändigt.

Som några skrev, läs och lär dig göra det mesta själv. Att ta in hantverkare och reparatörer för allt tycker jag inte går ens med 2st bra inkomster.

Om man har tummen mitt i handen, inte tror man kan lära sig och inte har ekonomi att leja bort det som måste göras så är det nog tyvärr så att man faktiskt inte kan bo i hus utan bör leta en lägenhet eller hyra in sig i ett annat hus. Att bo i husvagn eller tält hoppas jag inte är något som någon som hör hemma här tvingas till i dagens Sverige.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag beklagar den tråkiga och påfrestande situation du befinner dig i. Att inte må bra, vara långtidssjukskriven och därtill dålig ekonomi kan knäcka vem som helst. Och dessutom ha ett hus med ständigt underhåll/reparationsbehov frestar på. Tyvärr tror jag det blir svårt för dig att "spara" dig ur situationen bara för att det går mot varmare tider. Det kommer snart en ny höst och en ny vinter.
Om du skulle få ekonomi att lösa dina mest akuta problem löser ju inte din situation. Saker och ting i ett gammalt hus kan snabbt gå sönder och då är du på ruta ett igen...tyvärr. Du har ju fått många stöttande råd och tips här på forumet.
Jag tycker du ska försöka att hyra något annat boende. Jag menar verkligen det. Någonting utanför stan, där du trivs. En drängstuga, ett åretruntbonat fritidshus, ett hus som någon av olika anledningar behöver hyras ut. Det kanske även finns möjlighet för dig att ha djur där också? Du kan ju bo så tills du fått ordning på hela din sociala situation (sjukskrivning, jobb, mentala måendet) så du vet hur mycket du har att röra dig med framöver. och därefter börja titta efter ett hus att köpa om du nu vill bli husägare igen. Eller så trivs du så mycket och du kanske ges möjlighet att bo kvar tillsvidare?!
Jag har en nära släkting som var i en liknande situation som dig och han hyr numera ett hus på en gård där han även hjälper till både i lantbruket och i skogen Han har inga planer på att flytta därifrån och han mår just nu riktigt bra. Prova att annonsera i lokaltidningen där du bor och lägg ut lite krokar på sociala medier eller sätt upp lappar på de olika lanthandlarna att du önskar hyra boende. Se inte detta som ett nederlag utan början på något nytt!
Om du väljer att bo kvar tror jag du får svårt att lösa din nuvarande situation, tyvärr.
Hur som helst, vad som än händer önskar jag dig lycka till!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.