Jag vet att detta kan vara jobbigt och tråkig uppgift men du behöver göra den för att veta vad du lägger dina pengar på.
Gör den budget, gå igenom alla kontoutdrag mm ett år bakåt, skriv upp varje post.
Här är ett förslag till budgettavla,
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Har du några bolån på huset? Isf hur stort/litet belopp och vad uppskattar du värdet till?
Blir nyfiken på varför du frågar detta?
 
Det kanske går att lösa med hjälp av medlåntagare som jag skrev tidigare.
 
D09
Möjligheten att hyra ut huset samtidigt som du bor i en hyreslägenhet alt inneboende för att buffra upp och vila lite?

Eftersom du har låg buffert/ inkomst så får du följa pengarna bakåt.

Handla inte med kontanter utan bara med kort för spårbarhetens skull. Vänd och vrid på vad man kan påverka. Oftast ganska mycket men det är många bäckar små.

Kolla om du kan få loss inkomster från andra håll. T ex sjukdom/ olycksfallförsäkringar m.m

Gå igenom alla dina saker och sälj det som inte behövs. Använd t ex lokal fb köp / sälj.
Kostar inget att annonsera där.

Önskar dig ett stort lycka till och hoppas att du hittar lösningen som för dig framåt. Kämpa vidare och ge aldrig upp.
 
Jonatan79 skrev:
Det kanske går att lösa med hjälp av medlåntagare som jag skrev tidigare.
Nope. Någon sådan finns tyvärr inte.
 
En gammal järnkamin kan du få för under tusenlappen om du har möjlighet att koppla in en sån. Det torde vara billigare än en insats och ger ofta bra värme. Kan du sen stänga till övervåningen och leva i ett-två rum och kök på bottenvåningen på vintern sparar du in mycket. Det är ju bara rum med vatten som inte får kallställas.

Kan du inte jobba i ditt gamla yrke, så kolla med arbetsförmedlingen. De är inte lysande på att skaffa fram jobb, men de kan kanske hjälpa dig med omskolning. Bor du som det verkar i Jönköpings län har du därtill fördelen att bo i en del av landet med relativt låg arbetslöshet. Försök få ett jobb du klarar av, det är alltid bättre att göra något än inget, och man kan alltid byta längre fram.
 
Nötegårdsgubben skrev:
En gammal järnkamin kan du få för under tusenlappen om du har möjlighet att koppla in en sån. Det torde vara billigare än en insats och ger ofta bra värme. Kan du sen stänga till övervåningen och leva i ett-två rum och kök på bottenvåningen på vintern sparar du in mycket. Det är ju bara rum med vatten som inte får kallställas.

Kan du inte jobba i ditt gamla yrke, så kolla med arbetsförmedlingen. De är inte lysande på att skaffa fram jobb, men de kan kanske hjälpa dig med omskolning. Bor du som det verkar i Jönköpings län har du därtill fördelen att bo i en del av landet med relativt låg arbetslöshet. Försök få ett jobb du klarar av, det är alltid bättre att göra något än inget, och man kan alltid byta längre fram.
Din ide´om att köpa en billig järnkamin låter helt underbart. Men jag behöver anlita någon som installerar den korrekt med.
 
Majoriteten av era svar tyder på att jag borde bo kvar i huset,och kämpa på med mitt elände till ekonomi.
I princip ingen föreslår att jag ska sälja och flytta till ett billigare hus.....hm...jag får fundera vidare.

Tack för alla svar och för ert engagemang.
 
Y
Det kommer komma fler stora utgifter, är det värt att gräva ner sig i ångest varje gång?
Kommer ditt liv bli bättre av att hamna hos fogden?

Sälj. Köp en husvagn för vinna tid till att hitta en hyreslägenhet.
När du kommer till rätta i livet kan du börja om med hus.

Sälj och tillåt dig att få må bra, så läker du kanske fortare och kan börja leva välmående igen.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
H
Skaffa en man/fru med inkomst?
Ta bort husdjuren?
Odla grönsaker?
Billig driftsäker bil = Volvo 240
Sälj av prylar!

Ge inte upp & TÄNK POSITIVT - så kommer du inom kort ha ett nytt jobb :) Positiva människor tar sig ALLTID fram i livet!!
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jo, jag tycker det kan vara en bra idé beroende på hur mycket pengar du kan få loss. Exempelvis om ditt hus är värt 1 miljon och du köper en stuga för 1/2 miljon så har du ju teoretiskt en hel del pengar över.

Haken är ju hur mycket lån du har på ditt hus idag. Är det fullbelånat blir det svårt. Visserligen får du mindre lån men du behöver pengar för lagfart mm. Är lånet 7-800' så räcker det för att få pengar över för flytt och en liten buffert.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Husköpare 8 skrev:
Majoriteten av era svar tyder på att jag borde bo kvar i huset,och kämpa på med mitt elände till ekonomi.
I princip ingen föreslår att jag ska sälja och flytta till ett billigare hus.....hm...jag får fundera vidare.
Jag skulle definitivt säga sälj och skaffa billigare om det går (billigare i betydelsen mindre yta och lägre standard, inte billigare för att det behöver bytas tak och dräneras om etc.)
Du ligger ju redan på gränsen och har icke-fungerande värmesystem etc. Vad gör du om du får en fuktskada eller en annan oväntad större utgift? Klarar du uppvärmningen om det blir en ovanligt sträng vinter? Bättre att bita i det sura äpplet nu
Det bästa vore ju att göra sig av med husdjuren också, men det beror ju på hur känslomässigt viktiga dom är. (Då gissar jag att vi snackar katt, hund eller liknande. Är det hästar el.dyl så har du inte råd med dom.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Antagligen har du ett rum över hemma?, hyr ut det ett par månader för ett par tusen och lägg undan dom pengarna
 
Först och främst...... jag förstår att du har det svårt.
Jag har det inte enkelt själv precis. Långtidssjukskriven och nu utförsäkrad sedan tre månader och sannolikt helt utan lagliga inkomster det närmaste året på grund av att jag vägrar att sälja de verktyg och maskiner som jag behöver för att kunna få ett vettigt arbete om cirka ett år då jag blir frisk i ett land där det är omöjligt att få en anställning efter långtidssjukskrivning om man inte har råd med ett års oavlönad prövotid.
Den finländska regeringen påstår att den här politiken att den sjuke måste sälja sin egendom skall främja företagande och arbete men de ljuger och pratar skit som vanligt. Här har jag allting tillställt för ett snickeri som jag omöjligt skulle kunna starta som egendomslös. Skuldfritt och färdigt att köra men herrarna kräver att man måste bli egendomslös.
Just nu arbetar jag hårt på att hitta en utväg........ och ser vissa möjligheter..... och om de misslyckas blir det att gå ut i pressen riktigt på allvar så allt folk får se hur herrarna fantiserar.
Jag VÄGRAR att likvidera.

För det första finns det ett sinnestillstånd som kallas leidon på vår dialekt. Då man har leidon vantrivs man och mår dåligt på grund av den situation man har hamnat i på grund av yttre omständigheter. Leidon är inte en psykisk åkomma. Det är en följd av situationen.

Det märks att du har leidon. Då man har leidon längtar man bort. Det är en naturlig instinkt men inte alltid logisk. Ibland får instinkten människor att kasta bort det goda de har bara för att fly till någonting ännu värre.

Om huset är skuldfritt och av äldre modell som går att kallställa delvis tycker jag att du skall behålla det. Bo i ett eller två rum och elda i en kamin.
Om huset är belånat och/eller inte går att delvis kallställa tycker jag att du skall sälja.

Annars gäller det att minska alla onödiga utgifter.
Ibland kan det vara bättre att leta efter ett nytt hem för ett djur än att det äter en ur huset. Det gäller att klara sig själv först och främst. Då finns det inga pengar till nöjen.
Framför allt skall man skita i att försöka upprätthålla någon fasad. Dels kostar det och dels minskar det ens egen trovärdighet inför det övriga samhället. Fattigdom är ingenting att skämmas för.

-Finns det någon större mataffär där du kan vittja sopkontainern? Somliga kastar bort mat i oöppnade förpackningar.
-Finns det någon frivilligorganisation som distribuerar mat som har passerat bäst-före datum. Här får vi köa i kyrkbyn en gång i veckan. Könumrorna lottas ut och så får man plocka en vara ur varje hög på ett bord. Det blir nästan 100 euro i månaden i inbesparingar.
-Finns det något smärre svartarbete som du kan extraknäcka med? Tänk efter men berätta inte om det på forumet. Nöd bryter lag och nu är det överlevnad som gäller. Kan du passa bybors barn eller reparera cyklar eller någonting?
-Finns det tillgång på gratis ved? Lastpallar? Rivningsvirke? Allt som någon gång har varit trä brinner. Allt som myndigheterna inte vet och som inte drabbar någon målsägande är lagligt.
-Har du fiskerätt någonstans? Om inte kan du lägga ut någon kass i smyg någonstans? Fisk är bra mat.
-Beroende på vad din hälsa tillåter...... kan du odla någonting ätbart?
-Beroende på vad du har för krämpa kanske du klarar dig med 15 grader inomhus. Jag har bott en och en halv vinter med +5 grader inomhus då jag kom från arbetet och så eldade jag som en tok och fick upp det till +12 till sängdags och mitt i natten var det +5 igen. Det var alldeles för slitsamt för en söndervärkt kropp men jag var tvungen att spara på den dyra värmen. Ingenting jag rekommenderar men några grader går det att sänka värmen utan problem.
-Vad har du för bil? Går det att spara där? Jag kör med en Opel Kadett från 1984. Billigare bilkilometrar finns inte men den skall repareras för jämnan och bilreparationerna tar tyvärr upp en del av den lilla arbetsförmåga jag har.
-I stället för att köpa sommardäck sliter jag dubbarna ur gamla vinterdäck och kör slut dem som sommardäck. Dels mina egna som är slutkörda som vinterdäck och dels andras som jag brukar få mer eller mindre gratis.
-Jag brukar få folks kasserade telefoner gratis och så köper jag nytt batteri och använder telefonen tills den är kaputt. Senast jag köpte en telefon var en begagnad som jag tror jag köpte för småpengar år 2005. Gamla Nokia utan kamera (och givetvis utan internet) är slitstarka.
-Säg upp alla avgiftsbelagda tjänster som du inte behöver oberoende av vad de är.
-Kan du ha soptunnan ihop med en granne så du bara behöver betala halv soptömningsavgift? Jag vet inte om det går i Sverige. Vegetabiliskt matavfall kan man kompostera i en hög ute på backen bara man inte berättar det för myndigheterna. Då minskar avfallsmängden radikalt.

Kämpa på!....... vi skall minsann visa de jävlarna att vi har rätt att leva vi också!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Det känns som om någon detalj saknas i denna tråd. Kan verkligen en luftvärmepump vara det som förhindrar personlig konkurs och hemlöshet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.