Kanske en konstig fråga men ta t.ex. en frilansande journalist eller liknande. Säg att personen har enskild firma och vill få ut 20000 kr i månaden efter skatt. Hur mycket måste den då fakturera? Vi låtsas att det inte finns några omkostnader i övrigt. Och skattesatsen kanske varierar men på ett ungefär.

40000 kr + moms, räcker det?
 
I grova drag får man ut hälften av det fakturerade beloppet som lön på lönekontot men då som sagt helt utan omkostnader, pensionsavsättningar etc.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
T
Fakturerar 120 kr ink moms
-20 kr moms
-25 kr arb.avgift
Ger möjlig bruttolön 75 kr, dvs 37.5% försvinner.
-22.5 kr i skatt (30%)
Netto 52.5 kr, vilket är ca 50% av fakturerat belopp exkl moms.

Dock finns ju en annan påverkan i att maxa lönen, då du kan nyttja aktieutdelning på ditt bolag, förenklingsregeln ger dig ca 160 tkr till 20% skatt, dock är det efter bolagsskatten, så man brukar generalisera med 40% skattepåverkan. Det kan alltså vara optimalt att maxa förenklingsregeln och ta resten som lön, då du även minskar din löneskatt med detta mindre belopp.
 
->TreeView Har du koll på brytpunkten när det lönar sig med AB istället för enskild firma?

Sist jag kollade låg den på ca 700 000, men då räknade man med kostnad för revisor vilket det ju inte är krav på längre. Jag övervägde att byta bolagsform då men sedan blev jag föräldraledig i omgångar, har tappat uppdrag o.s.v. så min omsättning är inte lika hög längre. Nu är den dock på väg uppåt så ...
 
T
Hej, har inte räknat på det, dock ser jag att AB är bättre då det separerar bolaget från mig som person; dels ansvarsfrågan, men framförallt så tycker jag det är mer professionellt. Idag kan man få bokföringsprogram gratis, bokio.se, och är det en enkel verksamhet så klarar man av att göra boksluten själv. Den enda bolagsrelaterade kostnaden blir avgiften för banktjänsten, som ligger på ca 1200 kr inkl bankgiro. Den kostnaden är jag osäker på för Enskild firma.

Så för mig så ser jag faktiskt ingen anledning att inte ha AB, om det handlar om arbete större än en hobbyverksamhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Min fråga var faktiskt helt hypotetisk, då jag är fast anställd inom en helt annan bransch :) Var mest nyfiken pga diskussion vid fikabordet. Tack för bra svar!
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
->TreeView Tack för svar! Jag har firmakonto med bankgiro, kort o.s.v. betalar 600 kronor per år för det (SEB), vet inte om det skulle vara dyrare ifall jag hade AB. Som fristående konsult har jag inte upplevt att någon har lagt någon vikt vid bolagsform, men jag håller med om att AB kan ge ett mer seriöst intryck.

->BiFuel För diskussionens skull är det, som nämnts tidigare, viktigt att tänka på att den som har firma själv sätter undan pengar för semesterersättning, pension, försäkringar, lokal, dator, telefon, bredband, eventuella andra kostnader för utrustning, eventuella kostnader för bokföringshjälp etc. Samt förstås att det inte går att fakturera för 40 timmar per vecka dels för att det är svårt att ha 100 % beläggning varje dag året om, dels för att det alltid går bort tid till administration etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.