Hej!
Sitter idag på en black & decker skruvdragare modell skapligt billig som nu har fått några år på nacken och börjar kännas lite trött. Jag står i startgroparna för en hel del bygg och renoveringsprojekt bland annat sätta sockelskivor på huset, bygga staket och spaljé samt renovera vårt uterum m.m.

Jag har därför börjat kolla på ny skruvdragare och fastnat lite för Makita. Jag hittade ett kit med borrskruvdragare (DDF482) samt slagskruvdragare (DTD152) där det även inkluderades två stycken 4Ah-batterier och snabbladdare. Detta för 3495:-
Såg sedan ytterligare ett kit ett steg upp på skalan där båda maskinerna var borstlösa (DDF480Z samt DTD148Z), även där med två stycken 4Ah-batterier och snabbladdare..

Är det värt att köpa borstlöst för 500:- extra trots att borrskruvdragaren inte drar riktigt lika hårt 54Nm bot den med borst som drar 62Nm..
Är det dumt att shoppa så här dyra skruvdragare för hemmabruk? Kollade även på clasohlsons cotech-dragare för 899:- som fått bra betyg.. Dock får jag ingen slagskruvdragare då samt enbart ett batteri..
Har svårt att bestämma mig hur mycket man bör lägga, när det handlar om hemmabruk enbart.. Visserligen har vi en hel del att göra och skruvdragaren används ju ganska frekvent och kommer användas ännu mer framöver.
Vad anser ni, som sagt, är det värt att köpa lite dyrare prylar och är det värt att köpa borstlöst eller är det bortkastade pengar?

Diskutera gärna! =)
Tack på förhand!
 
Jag har en ddf482. Köpte den i höstas och används enbart här hemma. Hade en grön bosch innan. Ångrar mig inte en sekund att jag skaffade en dyrare skruvdragare. Har nu kompletterat med en dtd153 borstlös slagskruvdragare. Är rätt hopplöst att dra längre skruvar i hårt trä med ddf482. Det funkar men ja.

Hade jag valt idag hade dragaren också blivit en borstlös. Livslängden ökar väl med en borstlös?
 
  • Gilla
Asashoryu
  • Laddar…
T
Självklart vill man inte lägga ut mer pengar än man behöver. Dock är skruvdragaren, iaf för mig, troligen det enskilt mest använda verktyget här hemma. Så kommer det säkert vara för dig också och då kommer den dyra att "betala sig" :)
 
  • Gilla
MatsWitt
  • Laddar…
JLyck skrev:
Jag har en ddf482. Köpte den i höstas och används enbart här hemma. Hade en grön bosch innan. Ångrar mig inte en sekund att jag skaffade en dyrare skruvdragare. Har nu kompletterat med en dtd153 borstlös slagskruvdragare. Är rätt hopplöst att dra längre skruvar i hårt trä med ddf482. Det funkar men ja.

Hade jag valt idag hade dragaren också blivit en borstlös. Livslängden ökar väl med en borstlös?
Tack för svar!
Rimligtvis borde livslängden öka kan jag tycka? Finns ju bland annat inget kolborst som kan ta slut.. Sen är det väl lite mer avancerad teknik i en borstlös och vet ej hur det är med det, om det lättare går sönder?
I de paket jag kollat på ingår ju DTD152 som inte är borstlös samt DTD148 som då är borstlös.. Låter ju nästan som DTD148 skulle vara lite sämre med tanke på lägre nummer, men så kanske det inte funkar? Har lite svårt att tyda Makitas modellbeteckningar.. :p
 
TeeMan skrev:
Självklart vill man inte lägga ut mer pengar än man behöver. Dock är skruvdragaren, iaf för mig, troligen det enskilt mest använda verktyget här hemma. Så kommer det säkert vara för dig också och då kommer den dyra att "betala sig" :)
Jo det är väl så och jag inser ju mer och mer att jag faktiskt är i behov av en slagskruvdragare, då man svär varje gång man måste dra en massa fransk träskruv för hand med hylsnyckel.. :p

Men frågan är ju då om man fortfarande ska satsa på borstlöst trots att den borrskruvdragaren som ingår där är något svagare (54Nm mot 62Nm).. Märker man skillnaden?

DDF482 har även 21 momentjusteringar mot DDF480Z som "bara" har 16 momentjusteringar..
Känns ju lite som att man går ner en modell i storlek fast den istället blir borstlös..
Sedan är ju den borstlösa något "svagare" eller ja, orkar inte dra lika hårt som DDF482..
 
Redigerat:
T
Jag har själv enbart "omoderna" maskiner så har egentligen inte så stor koll på hur stor skillnad man märker vid användning. Dock kommer jag välja en borstlös maskin den dag jag byter ut min stora skruvdragare, kanske mest för hållbarheten. Slagskruvdragare skall du dock absolut ha!
Jag köpte detta kit tidigare i år som ett komplement till den stora dragaren och har sedan dess undrat varför jag inte skaffat en slagis tidigare :D http://www.axminster.co.uk/bosch-gs...dr-10-8-v-li-impact-driver-10-8v-2-0ah-503777

Gällande Makita och borstlös så har jag kört lite med farsans DHP481RTJ och den är GRYM! Dock har den också ett ganska saftigt pris. Fast den är riktigt skön att jobba med
 
eddiw skrev:
Jo det är väl så och jag inser ju mer och mer att jag faktiskt är i behov av en slagskruvdragare, då man svär varje gång man måste dra en massa fransk träskruv för hand med hylsnyckel.. :p

Men frågan är ju då om man fortfarande ska satsa på borstlöst trots att den borrskruvdragaren som ingår där är något svagare (54Nm mot 62Nm).. Märker man skillnaden?

DDF482 har även 21 momentjusteringar mot DDF480Z som "bara" har 16 momentjusteringar..
Känns ju lite som att man går ner en modell i storlek fast den istället blir borstlös..
Sedan är ju den borstlösa något "svagare" eller ja, orkar inte dra lika hårt som DDF482..
Har du en slagskruvdragare kommer du inte dra något hårt med skruvdragaren. Tro mig, slagaren gör det jobbet mycket enklare. Är väl isf om du ska använda hålsågar eller dylikt du kanske kommer märka någon skillnad, men dra i skruvar gör du med slagaren.
 
JLyck skrev:
Har du en slagskruvdragare kommer du inte dra något hårt med skruvdragaren. Tro mig, slagaren gör det jobbet mycket enklare. Är väl isf om du ska använda hålsågar eller dylikt du kanske kommer märka någon skillnad, men dra i skruvar gör du med slagaren.
Du säger alltså att jag bör köpa det borstlösa kitet eftersom slagskruvdragaren är lite kraftigare där men borrskruvdragaren något slappare.. :D

Ska jag köra hålsåg lär jag köra min borrmaskin med sladd (även den makita)..
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
eddiw skrev:
Du säger alltså att jag bör köpa det borstlösa kitet eftersom slagskruvdragaren är lite kraftigare där men borrskruvdragaren något slappare.. :D

Ska jag köra hålsåg lär jag köra min borrmaskin med sladd (även den makita)..
Nja menar bara att det är så mycket skönare att dra skruvar med slagaren. Största anledningen är att den är lättare, och att den sedan utan större ansträngning på handleder och så drar i skruvar. Sen vilket kit du väljer, ja. Åk iväg och testa dom.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
eddiw skrev:
Jag hittade ett kit med borrskruvdragare (DDF482) samt slagskruvdragare (DTD152) där det även inkluderades två stycken 4Ah-batterier och snabbladdare. Detta för 3495:
Jag har idag en Makita från 2012 (med borstar). Är mycket nöjd med maskinen, en riktig slitvarg.
För skojs skull så provade jag min kompis maskiner (DDF482 & DTD152) och blev positivt överraskad!
Riktigt bra maskiner tycker jag. Framförallt skruvdragaren. Stark och bra att jobba med. Men största
intrycket är att den var så balanserad. Det är kanske pga det borstlösa systemet. Maskinen självsvänger inte när man drar igång den, upplever det som väldigt positivt.
 
engs
eddiw skrev:
Har lite svårt att tyda Makitas modellbeteckningar.. :p
Har precis suttit med samma funderingar då jag också har behov av att ett kitt med bättre dragare.. Känns som de har en uppsjö av maskiner som är väldigt snarlika och inte hittat någon logik i modellbeteckningarna. Letat på Makitas hemsida för att se om det fanns någon översikt på olika serier men såg inte till någon sådan.

Kollar man sen på återförsäljare utomlands så avviker det ytterligare, ibland hittar man inte just den specifika modellen på makita.se. Troligen är det något ovesentligt som avviker eller nån utgående modell som man slutat saluföra här, men man vill ju veta säkert...

Tror jag landat i att jag vill ha DTD148 som slagskruvdragare i vilket fall.
 
Efter ha använt mina maskiner yrkesmässigt i 5 år, tror jag ingen hobbysnickare kommer slita ut kolen på en livstid. Så man behöver inte köpa borstlöst för den sakens skull.
 
  • Gilla
Loopi och 1 till
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Efter ha använt mina maskiner yrkesmässigt i 5 år, tror jag ingen hobbysnickare kommer slita ut kolen på en livstid. Så man behöver inte köpa borstlöst för den sakens skull.
Fast så har borstlösa fördelar som lägre vikt och mindre storleksmässigt. Skönare (och roligare) att jobba med även om man inte drar hundratals skruvar varje dag som hobbyist.
 
Jag tror heller knappast man sliter ut borsten. Särskilt inte innan man slitit ut batterierna. Att köpa nya batterier är knappast lönsamt då man nästan får en ny dragare (med batterier) för samma pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.