Hej

Föräldrarna har en 4 år gammal Siemens diskmaskin modell SN45M231 som har fått felkod E31
HItar inte jättemycket på nätet om felkoden men som jag förstått det så är det något med Zeolite torkning att göra.

Symptomen är att den diskar hela programmet men den verkar diska i kallt vatten och precis på slutet vid torkningen så kommer felkoden E31. Öppnar man maskinen då så är disken fortfarande blöt och kall.

Någon som är bra på nyare Siemens diskmaskiner som kan hjälpa till med felsökning.
Jag har mätt värmelementet och den ger ca 20 Ohm så tror inte detta är trasigt.

Sen har jag förstått att det finns ett till värmeelement till zeolite torkningen men detta har jag ännu inte mätt .eller lokaliserat ännu när snabbt tittade på maskinen igår.

Tycker det är konstigt att den både diskar och torkar kallt när det finns två separata element. Finns det någon givare eller elektronik eller liknande som kan ge detta problem.

Någon kunnig som känner igen problemet?
 
Ja. Zeolith är garanterat inblandat i detta fel. Du kan mäta zeolith-elementet, det är anslutet till stora elektronikkortet. Kontakt med 2 röda tåtar.
 
Jo ska ta och göra det.
Gissar på att resistansen skall ligga på ca 20-40 ohm om den fungerar.
Det jag inte förstår är varför maskinen också diskar kallt, när den har en separat genomströmningsvärmare som borde värma vattnet när den diskar.?
Därför jag blev lite misstänksam att det är något strul med någon givare eller kretskort eller så.
 
Det finns även en fläkt som måste fungera för att zeolith-elementet skall kicka igång. Kör det varmaste programmet med vario-speed så skall den gå igång rätt snabbt om allt fungerar som det skall.
Zeolith-paketet är krångligt att byta, trångt.
 
hmm, blir inte klok på denna maskin.
Mätte zeolite elementet som ger 40 ohm så den ser ju också ut att vara helt.
Startade 70 graders prgrammet med vario speed och jag hör att fläkten slår till som du pratatde, Ser också att vattendroppar som finns i den bred böjda" plaströret" på höger sida rör sig som antar att fläkten faktiskt blåser luft också, så allt funkar utom just att jag inte får någon värme i eländet varken under diskning elelr torkning.

Jag kör diskmaskinen tom nu men antar den bör värma vattnet i alla fall.

Men förstår fortfarande inte kopplingen mellan zeloitet torkningen och att inte vatttnet värms under diskningen??
.
 
Har du kolla på hur länge fläkten skall gå när man kör det varmaste programmet med vario speed.
Det som händer nu är att maskinen tar in vatten som vanligt och efter någon minut så hör man att fläkten går igång på ful fart. När detta händer så har jag även mätt att det ligger 230v på ledningarn som går till zeolite värmeelementet.
Efter ca 1 minut går varvet ner och spänningen till det elementet slås av och efter det fortsätter diskningen som vanlgt fast i kallt vatten.
Inte vid något tillfälle släpps spänning på till värmepumpen ( Har mätt dels med tångamperer meter och direkt på kontakten)

Även om själv värmeslingan i värmepumpen är hel finns det något annat där som styr värmningen av vattnet eller vilken komponent styr hur varmt vattnet skall bli?
Till värmepumpen går det ju tre tunnare grå kablar också som jag antar styr något, Har du koll på ad dessa tre kablar har för funktion ( sitter det en termostat integrerad i värmepumpen eller något som kollar att det flödar vatten igenom den)
På zeolith elementet går det ju också in en tunn kabel som sedan går via fläkten till kretskortet. Vad har denna för funktion?

Läser man på forum fins flera teorier men väldigt lite förklaringar till felete E31
PÅ en tysk sida skrev de att felet uppkomemr om det finns fukt kvar i zeolith behållaren och att det skulel räcka med att torka ur den med en hårtork så skulel det fungera.
På andra sidor skrivs det att E31 har något med värmpumpen att göra.

Hoppas någon kan ge lite mer ledtrådar vad det kan vara.. Lite för dyra komponenter för att bara byta på chans.

Kopplingsschema för kretskortets anslutningar hade varit väldigt trevligt om någon hade...
 
Det finns en sensor i elementet, den larmar för vatten. Känner inte till att man skulle kunna torka ut den men det vore ju en smidig lösning. Annars att byta element, vilket är besvärligt. Fläkten sitter (som du kanske sett) fast med tre hakar över elementet.
 
Jag löste problemet igår.
Jag vände maskinen upp och ner och lossade bottentråget och fick på så sätt gott om plats att lossa Zeolith tråget samt komma åt värmelementet. I tråget hade det samlats säkra några deciliter vatten, hur nu det kommit dit och när jag tog loss värmelementet så var den full av någon form av avlgrad segt skit som täckte givaren i botten samt övriga delar i värmaren.
Tog sin lilla tid att göra rent den med tops och andra vektyg ( Gick inte att skölja bort då det hade klibbat fast överalt).
Sen satt jag ihop allt igen och provade och den fungerade om vanligt. Körde två diskprogram igår och ska prova ett par program till idag.
Nu återstår bara funderingen til varför så mycket vatten samlats i tråget och hur det kommit in dit. Försökte tita och packningen till tråget ser hel ut och det ser ut som om locket sluter tätt.

Om någon vill veta så när man kör maskinen på varmaste programet med vario speed så går kläkten till zeolith funktionen igång efter ca 2-3 minuter och direkt därefer går även zeolith värmaren igång. Den ligger sedan och värmer i ca 20 min innna zeolit värmaren slår av och fläkten saktar in. ( Antar detta görs för att torka ut zeolith behållarne inför nästa torkning) När det händer går den över och börjar värma vattnet via genomströmnings värmaren . På slutet efter att sköljningen av disken gjorts går sedan zeolith torkningen igång igen och torkar ur disken.

Frågan nu är bara varfr det samlats så mycket vatten i behållaren och om det händer igen elelr om det skett pga all skit i värmaren så att givaren gett någon typ av felvärden och inte torkat ut allting ordentligt.. Någon om har en teri om det?

Allt som allt tog det mig ca 1.5 timme med nogrann dokumentation av hur alla delar satt , men skulle jag göra det igen skulle det nog ta halva tiden. Att Bosch ville ha 4000 för att göra jobbet ( i och för sig inklusive en ny värmare för 1000 kr) kändes som bra betalt för ett sådant jobb..
 
Zeolith-behållaren skall bara hantera ånga. Är den dränkt så har stenarna tappat mycket (all?) av sin funktion. Den är tänkt som ett batteri som skall ta vara på värmen som annars går till spillo. Laddas upp på slutet av cykeln och frigör värme i början av nästa körning.
 
Jo jag vet hur zeolith fungerar. Var också rädd för det men det verkar fungera precis som vanligt faktiskt nu när jag porvkör den, Stenarna ligger ju i ett nät och det är ganska stor volym under nätet i botten på själva zeolitenheten, så det vatten som funnits där har inte varit tillräckligt mycket för att nå stenarna, skulle uppskatta det att det behövs ca 1 liter vatten för att nå stenarna om man räknar in rören som går till fläkten.
I alla fall funkar den som vanligt och jag är nöjd.
Sen fattar jag fortfarande inte hur vätskan kommit in i systemet men får bara håla tummarna det inte händer igen
 
Hallå, denna tråden hjälpte mig gott, när jag precis fick köpt en likadan diskmaskin med felkod E31, för 100 kr. Jag tog isär grejerna och gjorde rent värmeelement och zeolith-behållaren. Hoppas nu det avhjälper felkoden.
Men mitt bekymmer är nu, när jag ska montera ihop det hela.
Den lilla plastbyttan som jag håller i på bilderna, trillade ur, innan jag såg hur den ska sitta och nu kan jag för livet inte fatta var den ska va.
Kan nån hjälpa mig förklara var den ska sitta/vad den har för funktion så vore det guld värt! Person som håller en liten plastbit framför öppen diskmaskin, undrar var delen ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av isärplockad diskmaskin och hand håller en plastdetalj, en skruvmejsel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som håller en liten plastbit framför öppen diskmaskin, undrar var delen ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av isärplockad diskmaskin och hand håller en plastdetalj, en skruvmejsel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ett litet stöd för den stora Zeolith-behållaren. Skall sitta i bakkant, minns inte exakt var men den är inte kritisk för maskinen.
 
Först trodde jag det är nåt slags droppbehållare.. Så att den var viktig att ha på rätt plats..
Tänkte också tanken att den kunde vara ett stöd, men till vad? Nu vet jag och då ska jag försöka få in den under zeolithbehållaren..
Gött o veta att den inte behöver sitta på något exakt vis, tack så mycket!
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.