Djuren du nämner, är det något du kan avyttra för att spara/få in lite pengar? Förstår att man inte vill sälja sin hund eller katt om det inte är absolut nödvändigt men jag tänker om det är häst, får eller liknande vi pratar om? Många djur är ju oerhört dyra i drift...
Går det att tjäna pengar på djuren på annat sätt? Tänker något i stil med att hyra ut häst till ridsugna ungdomar...?

Hur ser din fastighet ut, har du någon mark eller lada för exempelvis uppställning av husvagnar vintertid?

Någon föreslog inneboende... kan det vara något?

Vad är problemet med luftvärmepumpen? Är den totalt utdömd så byte är enda alternativet, eller går den att reparera om du får in lite pengar? (Har inte läst dina andra trådar....)
 
Redigerat:
Har du hört dig för med vänner och släkt gällande om någon kan hjälpa dig att tillfälligt stå med som borgensman/medlåntagare på ett lån till värmepumpen? Det borde göra banken glad hoppas jag.
 
Att de inte ville låna ut till en VP, behöver inte innebära att de inte vill låna ut till ett annat billigare boende.
 
Husköpare 8 skrev:
... djurförsäkringar, ...
Husköpare 8 skrev:
Även djurmaten måste jag transportera med bil.
På något år så har du sparat in pengar till en ny värmepump om du gör dig av med djuren.

Djur kostar en massa pengar årligen.
https://www.skk.se/sv/nakk/att-aga-hund/Tips-och-rad/Kostnad-for-hund/

Röker du, snusar du, godis/läsk/chips, energidryck, öl/vin?

Snabbkolla några avsnitt av "lyxfällan" så kanske du upptäcker saker du kan dra in på.
 
hempularen skrev:
Att de inte ville låna ut till en VP, behöver inte innebära att de inte vill låna ut till ett annat billigare boende.
Om banken inte ens vill låna ut pengar till en ny värmepump,har jag mycket stora tvivel att dom vill låna ut pengar till ett annat boende för mig.Även om det andra boendet skulle vara billigare för mig.Detta hus skulle jag ju bo billigt i om bara den förbenade värmepumpen hade fungerat.


Jag frågade för att jag trodde att det fanns en chans att låna när jag inte har några andra lån,plus att jag kunde ta huset som säkerhet,men icke.

Annars kan jag sälja detta hus och köpa ett annat billigare hus som värmen funkar i, för dom pengarna jag får för detta hus,men är jag ute och cyklar där med,kanske.Då blir det väl nåt annat fel med det huset jag köper med,kan jag tänka mig.
Men om värmen funkar i det huset,får jag ju åtminstone låga elkostnader,plus att jag slipper bli hemlös.
 
harry73
Säljer du huset behöver du betala reavinstskatt, mäklarkostnader Och köper du nytt blir det lagfart. Räknar med ett hus för halva priset. Då funkar det kanske
 
harry73
Och blir du hemlös behöver du bli av med dina djur i alla fall. Gör det nu och se till att du inte blir hemlös
 
harry73 skrev:
Säljer du huset behöver du betala reavinstskatt, mäklarkostnader Och köper du nytt blir det lagfart. Räknar med ett hus för halva priset. Då funkar det kanske
Reavinstskatt betalar man väl bara om man går med vinst? Ja jag räknar isåfall med att köpa ett torp som kostar hälften av det jag har nu. Ett torp med fungerande kamin. Lagfarten blir inte så farlig om torpet inte är så dyrt.
 
Jag anser om tidigare folk i tråden att detta är fel ställe att lösa dina problem. Följ upp tidigare inlägg och skaffa riktig hjälp.
 
Se till att ordna värmefrågan det är enkelt och ger mycket sett mot direkt elvärme. Vad finns nu för värmesystem är det vattenburet? Kan du ordna så du kan elda ved är det stor besparing och spara inför kommande vinter till enkel luftvärmepump de är inte så dyra.

Och kallställ lite nästa säsong också det ska inte kräva så mycket direkt i pengar för att klara sig vettigt med värmen. Förstås är det inte enkelt i din situation att se klart och ha ork framåt men ge dig inte in på att försöka byta till annat boende förutsättningarna verkar finnas där du är det blir inte bättre.

Och djuren är väl knappast en faktor här behåll dem de ger säkert mer än den lilla skillnad du kan få på plussidan ekonomiskt.
 
  • Gilla
Husköpare 8 och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Se till att ordna värmefrågan det är enkelt och ger mycket sett mot direkt elvärme. Vad finns nu för värmesystem är det vattenburet? Kan du ordna så du kan elda ved är det stor besparing och spara inför kommande vinter till enkel luftvärmepump de är inte så dyra.

Och kallställ lite nästa säsong också det ska inte kräva så mycket direkt i pengar för att klara sig vettigt med värmen. Förstås är det inte enkelt i din situation att se klart och ha ork framåt men ge dig inte in på att försöka byta till annat boende förutsättningarna verkar finnas där du är det blir inte bättre.

Och djuren är väl knappast en faktor här behåll dem de ger säkert mer än den lilla skillnad du kan få på plussidan ekonomiskt.
Detta var ett mycket vettigt inlägg,tack.
Det lilla problemet jag har om jag bor kvar,är att jag inte får loss pengar så jag kan gå någon utbildning eller byta jobb,som jag känner att jag nog behöver göra. Kan ej gå tillbaka till det yrke jag varit i,nämligen.

Därför tänkte jag att om jag säljer huset,så får jag loss lite pengar så jag kan utbilda mig till ett annat yrke,eller rent av starta eget. Om jag bor kvar känner jag mig "fast" i detta hus. Och kan inte vidareutveckla mig på jobbfronten,för bristen på pengar sätter stopp. Känner mig låst av att jag ej kommer någonstans om jag bor kvar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Första som slår mig när ja läser är djuren, du har alltså husdjur men inte mat på bordet åt dig själv? Börja i den änden, vi har 2 katter som äter special foder, och vet mycket väl va de kostar i månaden i mat, försäkringar, kattsand osv. Varken ja eller frun vill göra oss av med våra katter då de funnits med i 12 år nu, men stod de mellan att vi eller djuren får mat på bordet så är svaret enkelt.

Har du betalningsanmärkningar ?
Går de inte få till en värmepump på avbetalning? Borde lätt kunna täckas av kostnaden för djuren.
 
S
Demmpa skrev:
På något år så har du sparat in pengar till en ny värmepump om du gör dig av med djuren.

Djur kostar en massa pengar årligen.
[länk]

Röker du, snusar du, godis/läsk/chips, energidryck, öl/vin?

Snabbkolla några avsnitt av "lyxfällan" så kanske du upptäcker saker du kan dra in på.
Eller om man har barn som kostar pengar, hur gör man med dem? Säljer till någon som vill ha barn till olika ändamål?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Just djuren får man nog se som en ickfråga här om det nu inte är något särdeles speciellt kring dem. Dessitom kan det knappast hänga på det här, verkar finnas möjlighet att komma fram där man har bra utväxling dvs driftfrågor som värme osv.
 
  • Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Har du några bolån på huset? Isf hur stort/litet belopp och vad uppskattar du värdet till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.