Hej

Vi bygger ett litet Attefallshus och klurar på hur vi ska få cirkulation i luftspalten upp mot nock när vi isolerar taket. Vill ha kvar takhöjden.

Någon som har erfarenhet av denna produkt?

http://www.tjb.se/dokument/TJB_Ventilationsbeslag_Plast_Produktblad.pdf

Bygginteriör av ett Attefallshus under konstruktion med synliga träreglar och taksparrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi körde liknande system på vårt gästhus fast bara en "ventil" nära nockbalken. Visst är det insektsnät i den där?
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Ja så står de i beskrivningen. Vi är inne på att göra som du.
 
Bygg utan luftspalt i stället.

Diffusionsöppen takduk i ställe för takpapp ovanpå råsponten då alltså.
 
  • Gilla
FG och 1 till
  • Laddar…
S
Annen skrev:
Ja så står de i beskrivningen. Vi är inne på att göra som du.
ser tät ut i nock
 
Jo, tätt är det. Men vad vill du säga med din kommentar?
 
S
Annen skrev:
Jo, tätt är det. Men vad vill du säga med din kommentar?
ja. då blir det ingen luftcirkulation. räcker inte med att det är öppet i tassen
då får du bygga utan luftspalt
 
Ok ni redan lagt på takpapp så kör vidare med luftningen du tänkte från början inkl luftspalt i takfot så klart.
 
S
Jonatan79 skrev:
Ok ni redan lagt på takpapp så kör vidare med luftningen du tänkte från början inkl luftspalt i takfot så klart.
blir ingen luftning när det är tät i nock
 
Se första inlägget från TS och länk till produkten.
 
S
Jonatan79 skrev:
Se första inlägget från TS och länk till produkten.
och? inget i nock. plasten är även en nödlösning.
 
Vi har sådana hål borrade i taket. En mögelfirma som var här kallade dem för turbo-mögel-hål.

Hade jag byggt nytt så hade jag aldrig byggt ventilerad takkonstruktion utan varmvind med isolering på utsidan alternativt diffusionsöppet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Isover vario extra på insidan funkar utan ventilation.
 
S
FG skrev:
Vi har sådana hål borrade i taket. En mögelfirma som var här kallade dem för turbo-mögel-hål.

Hade jag byggt nytt så hade jag aldrig byggt ventilerad takkonstruktion utan varmvind med isolering på utsidan alternativt diffusionsöppet.
dom har fina namn men löser inte mycket
 
Annen,

Väggarna verkar inte vara speciellt tjocka. Reglarna verkar bara vara ca 75 mm och då får du bara plats med just 75 mm värmeisolering. Jag tänker på värmeisolering. När ni gör er besväret att bygga och tar kostnaden, kan ni lika gärna göra ordentlig värmeisolering. Men det kanske inte ska vara uppvärmt på vintern. Dålig värmeisolering får ni annars betala för genom värmeförluster i all framtid.

Jag vill inte klanka ner på fina bygget, men plåtvinklarna som håller takstolarna på plats, tycks väl klena och små.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.