Hej!
Jag och min fru ska bygga permanent boende på vår stugtomt. Vi funderar på att skänka bort befintlig stuga mot bortforsling istället för rivning. Är novisa på området så vi tar gärna emot tips om vad vi bör tänka på? Vad bör stå i kontraktet? Är det några skatter eller dyligt? Nån med erfarenhet får gärna delge oss
 
Vad är det för mått? Plintgrund?
 
C:a 60 kvm...torpargrund
 
Problemet är ju antagligen att du kommer bli nerringd av massa löst folk som vaken har pengar eller kunskap om hur man flyttar ett hus hade jag varit du hade jag kollar vad det kostar att lyfta sen sålt det för dom pengarna "på trailer"
 
Säger som Andreas. En kompis försökte få iväg en friggebod som stod lite knepigt till (dock inte omöjligt).
Det kom alla möjliga folk med alla möjliga konstiga ideér om hur man skulle få ut den. Det slutade med att den fick stå kvar.

Hade han fraktat ut den på vägen eller haft en prisuppgift på vad det skulle kosta med allt skulle den nog åkt iväg.
 
Ja vi tänkte mailsvar så vi kan sålla...
Tänkte att vi skulle spara in rivningskostnaden...återstår om vi lägger ner idén...undrade mest om det är ok att ge bort nåt så "dyrt"...inga lagar och regler om sånt? Så vi inte åker på nåt dumt...
 
Det är ju inte dyrt om man skänker bort det men du behöver nog söka rivningstillstånd sen vet jag att en kund åkte på en ny anslutningavgift på telefonen för att dom skulle koppla in den i ett nytt hus men det förutsätter ju att dom vet det
 
Redigerat:
Om du ändå måste riva låt folk komma och köpa det dom vill ha, dörrar, fönster , tegel det går nog att få iväg lite.
 
60 kvadrat börjar bli i största laget att ställa på en hemgjord släde av två stockar och dra iväg efter traktor på vinterföre tidigt en söndagsmorgon när polisen sover.

Vi flyttade ett uthus på 5x6 meter på det viset i ett stycke och det gick bra. Flyttsträckan var ungefär två kilometer. Jag hade lyft opp huset på förhand och byggt en släde av två kraftledningsstolpar som var väl fastbultade i huset och sammanbundna med grova tvärslår och korssträvade.
Pappa och jag stängde av trafiken i båda körriktningarna på tillräckligt långt avstånd för att även en fullastad stockbil skulle kunna stanna. En bonde drog huset med sin stora traktor och en annan styrde bakändan på släden med en liten traktorgrävare.
Flyttkostnaden blev i stort sett vad de båda ville ha i betalt för några timmars arbete en söndagsmorgon.
En del av sträckan var en grusväg som var plogad en halvmeter smalare än huset så jag hade skottat ned plogkarmarna på förhand så huset gick fritt över dem. Släden var bara 2,5 meter bred så den rymdes på vägen. En långt hängande ellinje lyfte jag med en ribba med klyka på ändan. Jag hade hårdtrampat snön på en 6-7 meter bred väg över åkern där vi skulle svänga av från vägen. Allt var tillställt och kontrollmätt på förhand och allt fungerade.
På det viset skaffade jag mig mitt första ordentliga uthus då jag var 17 år. Med litet hjälp.

Tyvärr har jag en känsla av att många människor som attraheras av ett gratis hus inte riktigt har det kunnande och den vana att organisera som krävs för sånt här...... och nu talar du om ett hus som är dubbelt större.
Välj din köpare med omsorg!
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Se till att ha reglerat tydligt hur mycket som ska bort och till när, även tydliga sanktioner om det inte uppfylls. Gärna en handpenning, eller deposition om du skänker bort huset. Är inte huset borta på utsatt datum återgår affären och du behåller depositionen. Risken är som sagt att köparen är väl optimistisk om hur man flyttar hus. Så se till att köparen tänker igenom innan affären och har tydliga fördelar av att följa avtalet.

Men annars tycker jag att det är en bra ide att försöka återvinna i stället för att köra allt på tippen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.