Hej

Vi har sneglat in på detta hus, de fel som uppdagats är inget ovanligt men en sak har jag funderat lite på. Besiktningsmannen har anmärkt på ojämnt golv i ett sovrum på övre plan samt entrén på bottenvåningen.

Hus: https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1724312
Besikt: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/1743244

Jag funderar på ifall en vidare undersökning är att rekommendera? I gamla hus så är ju golven ofta ojämna. Jag ska ringa besiktningsmannen och höra men jag skulle gärna vilja ha er helhetsbild av huset.

Mvh Johan :)
 
Det där bör du undersöka.

Det kan vara så att bes. mannen misstänker att det saknas något bärande. Ex. om man tagit bort en bärande vägg på våningen under utan att sätta in ngn. balk.

Det kan också vara problem med golvbjälklag, någon bjälke som lossnat från sitt upplag, håller på att knäckas osv.

En väg till undersökning kan vara att titta på originalritningar (offentlig handling på kommunen) och jämföra mot hur huset ser ut idag. Om du kan identifiera att man gjort ändringar i bärande konstruktion och nu ser att bjälklaget hänger ned där, då är det ju inte så mycket mer att undersöka, bara att ta in offert på vad det kan kosta att åtgärda.
 
Hej

Tack för ditt svar.

Om sovrum och entre ligger på samma sida (under varandra) så är risken ännu större att något i konstruktionen håller på att rasera antar jag?
 
Jag skulle absolut undersöka golven vidare. Helpularens förslag är en ypperlig start. När jag beställde originalritningar fick jag dem i mail. Så det gick fort och enkelt att få dem.

Off topic, men jag skulle undersöka insektsangreppet och fukten i väggen också. Personligen har jag svårt att bedöma den typen av risker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Detlovsson
  • Laddar…
Hej

Jag har kontaktat kommunen angående ritningar. Angående insektsangreppet så hoppas man ju att ägaren kontaktat sitt försäkringsbolag omedelbart när detta upptäcktes så man har lite mer information att vänta idag på visningen.

Angående "fuktningen" av fasaden är det intressant att det saknas en ståndskiva där när det i övrigt verkar finnas på resten av huset. Men taket är från mitten på 80-talet så det har ju tyvärr varit så rätt länge. =/
 
Tyvärr finns inget material. Huset byggdes 1936 och det blev inte krav på bygglov förens 1952 här...
 
Tittar man på ritningen så ser man inget uppenbart. Ser inte ut att "fattas" någon vägg på bottenvåningen. Sedan kan givetvis ändå något vara felaktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.