4 948 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Hur vet jag om en fläkt hanterar undertryck eller inte?
Sida 1 av 2
Min förståelse och erfarenhet är att vissa fläktar har väldigt svårt att transportera luft när ett undertryck uppstår på sugsidan.
En fläkt jag har på vinden (för reglerad ventilation), slutar nästan helt att suga om man har ett vanligt ventilgaller med myggnät monterat.
Nu ska jag äntligen få tummen ur och montera en radonfläkt. Den ska suga i 110mm rör som ligger under källargolvet (betong).
Hur vet jag, genom att läsa specifikationerna på en fläkt, om den hanterar undertryck på sugsidan eller ej?
Jag har frågat tilltänkt tillverkare, men dom gör inte "projekteringar" men föreslår denna för min applikation:
http://products.ostberg.com/Category/Family/23
Någon som tycker något?
En fläkt jag har på vinden (för reglerad ventilation), slutar nästan helt att suga om man har ett vanligt ventilgaller med myggnät monterat.
Nu ska jag äntligen få tummen ur och montera en radonfläkt. Den ska suga i 110mm rör som ligger under källargolvet (betong).
Hur vet jag, genom att läsa specifikationerna på en fläkt, om den hanterar undertryck på sugsidan eller ej?
Jag har frågat tilltänkt tillverkare, men dom gör inte "projekteringar" men föreslår denna för min applikation:
http://products.ostberg.com/Category/Family/23
Någon som tycker något?
Samtliga kanalfläktar idag från välkända märken hanterar undertryck och kan "suga ur" luft utan problem. Kombinerat med en tyristor kan du säkerställa att du får rätt flöde alt fläkt med inbyggd varvtalsreglering
Ser du tex följande fläkt https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm så ser du ett flödet vid respektive tryckfall och vid normal användning spelar det i stort sätt ingen roll om du placerar fläkten i början, mitten eller slutet av din kanal. Kan för övrigt rekommendera just den typen av fläkt både utifrån ett pris och energiperspektiv. Du slipper en lös tyristor. Nackdelen kanske är att du gör en engångsjustering av flödet men för en radonsug brukar det vara tillräckligt
Ser du tex följande fläkt https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm så ser du ett flödet vid respektive tryckfall och vid normal användning spelar det i stort sätt ingen roll om du placerar fläkten i början, mitten eller slutet av din kanal. Kan för övrigt rekommendera just den typen av fläkt både utifrån ett pris och energiperspektiv. Du slipper en lös tyristor. Nackdelen kanske är att du gör en engångsjustering av flödet men för en radonsug brukar det vara tillräckligt
Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Kanalfläktar är utformade för att förbättra luftcirkulationen i kanalsystem. De är kompakta, energieffektiva och idealiska för både bostäder och kommersiella tillämpningar. Med flera kapacitetsalternativ garanterar våra kanalfläktar en
Läs mer
Tack för tipsen.
Soliduktfläkten verkar ha ett bra pris och inkluderar tyristor. För ett givet tryckfall flödar österbergsfläkten lite mer, men det kommer också bero lite på anslutningens diameter - 75 mm här. RS fläktarna är ju också lite snyggare för väggmontage, men här kan montaget lätt döljas så det är skitsamma. Tyristor väger tyngre och sparar 400 spänn...
Diagrammen över flöde, visar dom flödet vid sugande eller tryckande funktion? Det kan inte vara samma tror jag. I mitt fall är det viktigt att suga ut luften eftersom man annars riskerar att trycka ut radonluft i huset.
Soliduktfläkten verkar ha ett bra pris och inkluderar tyristor. För ett givet tryckfall flödar österbergsfläkten lite mer, men det kommer också bero lite på anslutningens diameter - 75 mm här. RS fläktarna är ju också lite snyggare för väggmontage, men här kan montaget lätt döljas så det är skitsamma. Tyristor väger tyngre och sparar 400 spänn...
Diagrammen över flöde, visar dom flödet vid sugande eller tryckande funktion? Det kan inte vara samma tror jag. I mitt fall är det viktigt att suga ut luften eftersom man annars riskerar att trycka ut radonluft i huset.
Hmm...tja, finns det inga övergångar som passar så skulle man däremot kunna lägga liggunderlag plant mot väggen och montera fläkten med lite press mot väggen, förutsatt att fläkten har en större dimension än röret. Det blir en dålig övergång flödesmässigt, men det spelar ingen roll eftersom flödet i praktiken kommer vara lågt.
Kör du en ht 70 till 110 övergång så är det väldigt enkelt att gå vidare med 100mm spiro sedan. Passar väldigt bra på om du sticker in spiorröret i en 110 muff då packningen tätat rätt vettigt mot spiorröret. Lite byggfog och sedan blir det inte så mycket bättre
Nu har fläkten snurrat i drygt två månader och jag har hunnit göra en mätning av radonhalten.
Vid två tidigare tilfällen har nivåer kring 330-350bq/m3 mätts upp, nu med en fläkt för en tusing + några dränrör under betongplattan är nivån 40bq/m3.
Jag är mycket nöjd måste jag säga!
Vid två tidigare tilfällen har nivåer kring 330-350bq/m3 mätts upp, nu med en fläkt för en tusing + några dränrör under betongplattan är nivån 40bq/m3.
Jag är mycket nöjd måste jag säga!
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Grattis!
Då kan du med gott samvete börja röka cigarr igen
Då kan du med gott samvete börja röka cigarr igen
Denna lösning låter som nåt jag ska satsa på!
Hur ställer man in fläkten så att det blir rätt tryck på sugsidan? Vad ska det vara för tryck?
MatiasS: Har du 75mm avloppsrör genom plattan och sen 100mm spiro?
Är rören på vinden isolerade? Med vad isåfall?
Hur ställer man in fläkten så att det blir rätt tryck på sugsidan? Vad ska det vara för tryck?
MatiasS: Har du 75mm avloppsrör genom plattan och sen 100mm spiro?
Är rören på vinden isolerade? Med vad isåfall?