Undra bara om det spelar någon roll i vilken position aquastoppet är ?
De flesta bilder på nätet visar installation lodrätt men mitt vattenrör kommer in vågrätt !
 
Med tanke på att det blir en liten knyck i aquastopen varje gång den öppnar och stänger så är det bäst att ha den så att risken för läckage är minimal.
 
Öppnar en gammal tråd, men jag har samma fråga.

Jag behöver förlänga min anslutningsslang, och tänkte då lägga aquastoppen på golvet under ett skåp. Är det en dålig ide?
 
Det är bra om den kan ligga synlig.
En variant är att köpa en längre aquastopp (finns till vissa märken) för att slippa skarvar.
Vas har du för diskmaskin?
 
Det är en ny diskmaskin från Ikea. Jag tror dessvärre inte att man kan byta aquastopp på deras modeller.
Min tanke var att lägga ett sådan där plastskydd på golvet under det skåpet där skarven blir. På samma sätt som den som kommer ligga under själv diskmaskinen.
 
Ok, det kanske inte finns till din (om det inte är en Diskad, då finns det ett förlängningskit med både inlopp och utlopp)
På nyinstallationer brukar det så ut enligt bilden nedan (förutom att elen saknas då:thinking: men det var ju inte mitt fel)
Om det blir läckage så rinner vattnet fram och man märker det.
 
  • Nyinstallerade vattenanslutningar under diskbänk med sladdlöst förlängningskit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bratanon
  • Laddar…
Intressant Det är en DISKAD jag har. Vart kan jag hitta förlängningskitet till den?

Jag kollade bak på maskinen (där vatten och avlopp går in) men det sitter en plastbit över så jag kan inte se själva anslutningarna in i maskinen.

Vet du hur man gör med kitet? Pillar man loss platsbiten och ansluter en längre slang, eller skarvar man den befintliga?

Såhär ser det ut baktill
Vit spiralslang och genomskinlig plastbit baktill på en diskmaskin, täcker vatten- och avloppsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.