Hejsan
Håller på och fördrar inför elektrikern kommer och råkade ut för ett missöde.
kabel jag drar till ugnen är 2.5mm2 10m ekk utanpåliggande och den är kanske 2 meter för kort,
allt jag ha kvar är 1.5mm2 eklk, kan jag skarva 2meter 1.5mm2 sista biten?
Den ska kopplas in på 16A sen, som max drar den 3100W.

Med vänlig hälsning
 
nej det kan du inte, absolut inte. Inte under några som helst omständigheter.
 
Tack för svar, men förklara gärna, anslutningskabel till ugnen är 1.5mm2 max längd enligt manual är 2m 1.5mm2.
känns konstigt att den biten funkar bra då?
 
det du installerar är fast och ska uppfylla normerna för fast installation. Har du inte nödvändiga kunskaper inom detta så ska du nog låta elektrikern sköta detta.
 
När det gäller anslutningskablar så får man gå ner ett steg, det beror på att man där räknar med att dom ska vara fritt hängande i luften så att dom kyls på alla sidor. En ledning klamrad på vägg har betydligt sämre kylning. Är din elektriker det minsta seriös kommer han att slå bakut på en gång.
Du kan ju be elektrikern att ta med två meter som du kan skarva i när han kommer.
 
Att blanda kabeltjocklekar i det här fallet är inget ett proffs gör.
Tillsammans med 16a säkring är 2,5 mm2 kabel standard i flertalet fall. Den dimensionen kan behöva ökas till 4 mm2 vid ogynnsamma förläggningssätt (dålig kylning, hög omgivningstemperatur, ). Den kan under vissa förutsättningar även minskas till 1,5 mm2 om lasten är känd och fast ansluten, men det sistnämnda är ett specialfall.

Det normala är att övergången till en mindre kabeldimension föregås av en säkring där ändringen sker.

I det här fallet är det bara att köpa några meter 3 g2,5 mm2 och en dosa eller en ny kabel med rätt längd.
 
Redigerat:
En anslutningskabel får vara en dimension lägre än vanliga tumregler föreskriver. Bla. för att den har bra kylning.

Men om du skarvar på en klenare kabel på den fasta förläggningen så gör du flera fel på en gång.

Dels skall den fasta kabeln ha samma area hela vägen. Det finns specialfall där man kan frångå det, men då skall det dokumenteras i centralen. Och dimensionen på en kabel skall beräknas, följer man tumregler som 2,5 kvmm - 16A så blir det oftast rätt, men det finns lägen där det inte går att köra mer än 10A i 2,5 kvmm.

Och att sätta en extra skarv på kabeln bara för att den var lite för kort, det bör man undvika. Det blir en extra skarv som kan bli dålig. Även en kopplingsdosa att skarva i kostar ju pengar, så du sparar inte jättemycket på att skarva.

Man bör ha i åtanke att det handlar om risk för brand, även med korrekt dimensionerade kablar så blir det varmt. Marginalerna är mindre än man kan tro.
 
Tack för alla bra svar, jag bor ute i ingenstans så få tag på material är en process i sig.
Jag får kolla runt efter rätt diameter.
 
tommib
Att det är krångligt att få tag på materiel är ingen ursäkt att göra fel. Håller också med om att man inte ska skarva i onödan.
Finns det verkligen ett obligat behov att dra detta nu eller kan det vänta tills elektrikern kommer (och kan ta med rätt grejer)?
 
tommib skrev:
Att det är krångligt att få tag på materiel är ingen ursäkt att göra fel.
Men en förklaring på varför frågan dyker upp. Att frågan dyker upp är bra i sig ,för nu fick han svar på att det inte är lyckat
 
  • Gilla
jan_martinsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Absolut. Bättre att fråga först och kunna göra rätt (eller åtminstone har en bättre grund för ett beslut om att göra fel). Heder till TS för att hen frågar!
 
cornholio84 skrev:
jag bor ute i ingenstans så få tag på material är en process i sig.
cornholio84 skrev:
Håller på och fördrar inför elektrikern kommer och råkade ut för ett missöde. kabel jag drar till ugnen är 2.5mm2 10m ekk utanpåliggande och den är kanske 2 meter för kort
Elektrikern har garanterat en rulle EKLK eller motsvarande i bilen. Då slipper du både skarv och sladdrig EKK. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.