Du kanske kan hyra en Festool DSC AG 125 Plus? De är inte jättedyra om man vill ha en egen heller.
 
sunqan skrev:
[länk]
Dock 9 spänn dyrare än i butik...
Hur tänkte du att man ska få in 1,2m x 2,4m i den där? :) Måtten som går att kapa i den där måste vara väldigt begränsade.. :)
Men tack ändå! :)
 
mattiasp skrev:
Du kanske kan hyra en Festool DSC AG 125 Plus? De är inte jättedyra om man vill ha en egen heller.
Såg att Festool hade en, likaså har ryobi en kakelskärare (som jag pratar om i första inlägget), men båda saknar skena så det blir ju lite smått frihand där med, men det är väl betydligt lättare att kapa rakt med festoolen eller ryobin än med vanlig vinkelslip kan jag gissa..

Märkligt dock att det ska vara så in i helvete svårt att hitta rätt klinga till en sänksåg? Måste väl finnas mängder med användningsområden för det? Likaså är det märkligt att det är just en sådan som Steni rekommenderar, som alltså knappt går att få tag på.
Måste ju vara fler än mig som har detta problem? Är väl fler som handlar sockelskivor..
 
eddiw skrev:
Hur tänkte du att man ska få in 1,2m x 2,4m i den där? :) Måtten som går att kapa i den där måste vara väldigt begränsade.. :)
Men tack ändå! :)
Ta bort stänkskydd och mothåll. Det är väl bara tjockleken som är begränsande.
 
sunqan skrev:
Ta bort stänkskydd och mothåll. Det är väl bara tjockleken som är begränsande.
Fast då kan man väl lika gärna köra med vinkelslip, blir ju ungefär samma precision? Man vill ju ha något som ser till att man sågar raka snitt.
 
Jag har köpt en sån här skiva i syfte att kapa lite marmorskivor, 30mm tjocka
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/mineritklinga-160mm

Kom dock över den till ett betydligt bättre pris

Har inte hunnit sätta den på prov än dock men måste få det gjort inom dom närmsta 10 dagarna iallafall så kan avlämna rapport då om det finns intresse
 
Festoolen ovan i plus-utförande är skenkompatibel. Annars blir det ju bara som en vinkelslip som du påpekar.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Kaffeperkulator skrev:
Jag har köpt en sån här skiva i syfte att kapa lite marmorskivor, 30mm tjocka
[länk]

Kom dock över den till ett betydligt bättre pris

Har inte hunnit sätta den på prov än dock men måste få det gjort inom dom närmsta 10 dagarna iallafall så kan avlämna rapport då om det finns intresse
Det där är ju precis vad jag är ute efter. Är det 20mm-hål på den, så den passar sänksågar? :)
Absolut intresserad av ditt resultat!
 
Precis, 20mm hål.
Kommer köra den i cirkelsåg modell skitbillig med enkel planka att styra mot.
Uppdaterar så fort jag hunnit kapa!
 
Kaffeperkulator skrev:
Precis, 20mm hål.
Kommer köra den i cirkelsåg modell skitbillig med enkel planka att styra mot.
Uppdaterar så fort jag hunnit kapa!
Fint! Kommer beställa en sån jag med! Tack för länken! Exakt vad jag sökte efter :)
 
Kaffeperkulator skrev:
Jag har köpt en sån här skiva i syfte att kapa lite marmorskivor, 30mm tjocka
[länk]

Kom dock över den till ett betydligt bättre pris

Har inte hunnit sätta den på prov än dock men måste få det gjort inom dom närmsta 10 dagarna iallafall så kan avlämna rapport då om det finns intresse
Bara så att vi kommer ihåg rätt; var det den här leverantören som fuskade med priserna när de hade "kampanj", eller var det någon annan?

För övrigt har jag en Evolution Rage-såg, som levererades med kombiklinga för metall (även stål) och trä, och dessutom en diamantklinga. Jag köpte maskinen på Toolstop eller Axminster, minns tyvärr inte vilket. Det är inte någon kvalitetsmaskin, men klingorna är faktiskt väldigt bra. Tyvärr inte skenkompatibel, men det går ju med en riktbräda om man vill.

Edit: Nej, det var proffsproduktershop.se som fuskade, inte verktygsproffsen enligt ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Jag körde med vinkelkap och diamantklinga. Inga problem att få raka snitt. Drog en linje på baksidan och ska efter den, frihand.
La ned lite tid på själva kapningen för at få helt raka snitt. Kom sen på att själva snittet inte syntes när den var monterad eftersom den sidan alltid gick att placera under fasadpanelen ...:)

De vertikala snitten fogade jag för att inte få in fukt, så en liten avvikelse där syntes inte heller. Inte för att det blev avvikelser, men om de funnits hade de inte märkts.
 
  • Gilla
Toolfix och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Bara så att vi kommer ihåg rätt; var det den här leverantören som fuskade med priserna när de hade "kampanj", eller var det någon annan?

För övrigt har jag en Evolution Rage-såg, som levererades med kombiklinga för metall (även stål) och trä, och dessutom en diamantklinga. Jag köpte maskinen på Toolstop eller Axminster, minns tyvärr inte vilket. Det är inte någon kvalitetsmaskin, men klingorna är faktiskt väldigt bra. Tyvärr inte skenkompatibel, men det går ju med en riktbräda om man vill.
Just den leverantören har jag inte köpt av, utan bara första stället där jag lyckades hitta klingan på. Jobbar dom med fula kampanjmetoder känns det såklart bättre att ta sina pengar någon annan stans. Jag kom över min klinga på Tradera för ca 200kr för att förtydliga.

Evolution rage-sågarna har jag hoovrat över köpknappen några gånger för samma ändamål, men kändes som lite många pengar för ca 10 planerade snitt. Betalar man nästan 1000kr för midhageskivan är skillnaden mindre såklart.
 
Bart skrev:
Jag körde med vinkelkap och diamantklinga. Inga problem att få raka snitt. Drog en linje på baksidan och ska efter den, frihand.
La ned lite tid på själva kapningen för at få helt raka snitt. Kom sen på att själva snittet inte syntes när den var monterad eftersom den sidan alltid gick att placera under fasadpanelen ...:)

De vertikala snitten fogade jag för att inte få in fukt, så en liten avvikelse där syntes inte heller. Inte för att det blev avvikelser, men om de funnits hade de inte märkts.
Sant, kommer väl foga jag med och då kanske inte oraka snitt syns så bra..

Måste dock säga att Steni:s support är väldigt bra. Mailade dom att jag hade svårt att hitta klinga och dom skulle ordna fram en klinga till mig. Mycket bra support från deras sida! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.