Hej!
Jag har beställt och fått hem steni terra sockelskivor, men bygghandeln jag beställde av hade inga vettiga kapskivor för cirkel- eller sänksåg? Har kollat runt lite och verkar inte som det finns så mycket sådant..
Vad sjutton kapar man med? Vad har ni som har dessa skivor kapat med?

Jag hittade en Ryobi LTS180M (https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakel--klinkersåg-ryobi-one-lts180m-18v) som är en kakelcirkelsåg.. Kan det funka? Vill helst ha med sladd och slippa trassla med batterier, men verkar inte finnas utan batteri..

Om denna funkar bra vill man ju egentligen ha en skena så att man gör raka snitt.. Verkar ju inte helt lätt att faktiskt kapa rakt på frihand??

vill helst använda min sänksåg med skena till detta, men saknar då kapskivor? Var kan jag få tag på kapskivor som passar sänksåg?
 
Det går alldeles utmärkt att såga dessa skivor med ett sågblad för trä med hårdmetalltänder. Bladet lär väl dock inte vara så fint när du är klar.

Jag har själv sänksåg men sågade ändå dessa med vinkelslip och diamantklinga. Tvingade fast en regel och sågade med den som stöd för att få raka snitt. Inte en chans att jag vill "förstöra" min sänksåg genom att såga stenmaterial.
 
vectrex skrev:
Det går alldeles utmärkt att såga dessa skivor med ett sågblad för trä med hårdmetalltänder. Bladet lär väl dock inte vara så fint när du är klar.

Jag har själv sänksåg men sågade ändå dessa med vinkelslip och diamantklinga. Tvingade fast en regel och sågade med den som stöd för att få raka snitt. Inte en chans att jag vill "förstöra" min sänksåg genom att såga stenmaterial.
Aha okej.. Nej är lite skeptisk jag med, tänkte inte använda min festool TS55:a till detta utan i så fall inhandla en billig sänksåg som jag bara använder till detta projekt.. :p
Hur snygga blir snitten med vinkelslip då? Känns ju betydligt svårare att få det snyggt.. Om jag köper ett gäng träkapskivor kanske det funkar med en billig sänksåg med.. Med skena blir det ju raka och fina snitt iaf..

Man vill ju inte gärna prova att såga i skivorna för att se hur det blir.. De är ju inte jättegratis..

Hur fort äter sig en vinkelslip igenom skivan?

Annars är ju ryobin ett alternativ.. Vattenkyler ju med.. Men tröttsamt med batterier som kostar mer än apparaten typ..
 
Redigerat:
Använde liten vinkelslip med diamantklinga.
Inga svårigheter att få snygga snitt iom diamantklinga
 
TheGame skrev:
Använde liten vinkelslip med diamantklinga.
Inga svårigheter att få snygga snitt iom diamantklinga
Okej, körde du på frihand då i skivan eller använda du någon form av skena som gav stöd så att det blev rakt?
Verkar väl vara så att det blir vinkelslip... De kapskivor Steni själva hänvisar till verkar ju inte gå att få tag på nånstans..

Om man nu inte ska ge sig på att använda vanlig hårdmetallklinga till cirkelsåg.. Vill ju kunna använda någon form av skena annars vet jag att det alltid blir snett på nåt sätt när jag håller på.. :p

Jag måste kapa skivorna både på längden och tvären så om det går relativt snabbt att kapa skivorna så är det ju ett stort plus.. Känns inte som vinkelslipen är det bästa vapnet där.. :/
 
S
eddiw skrev:
Okej, körde du på frihand då i skivan eller använda du någon form av skena som gav stöd så att det blev rakt?
Verkar väl vara så att det blir vinkelslip... De kapskivor Steni själva hänvisar till verkar ju inte gå att få tag på nånstans..

Om man nu inte ska ge sig på att använda vanlig hårdmetallklinga till cirkelsåg.. Vill ju kunna använda någon form av skena annars vet jag att det alltid blir snett på nåt sätt när jag håller på.. :p

Jag måste kapa skivorna både på längden och tvären så om det går relativt snabbt att kapa skivorna så är det ju ett stort plus.. Känns inte som vinkelslipen är det bästa vapnet där.. :/
cirkel eller sänksåg med diamant klinga
 
SBH skrev:
cirkel eller sänksåg med diamant klinga
Jo jag vet, men verkar ju inte gå att få tag på nånstans nästan.. Alla säger diamantkapskiva men ingen säljer dom till cirkel eller sänksåg..
 
Redigerat:
S
eddiw skrev:
Jo jag vet, men verkar ju inte gå att få tag på nånstans nästan.. Alla säger diamantkapskiva men ingen säljer dom till cirkel eller sänksåg..
kör din kap i mer än 12000 rpm?
 
eddiw skrev:
Okej, körde du på frihand då i skivan eller använda du någon form av skena som gav stöd så att det blev rakt?
Verkar väl vara så att det blir vinkelslip... De kapskivor Steni själva hänvisar till verkar ju inte gå att få tag på nånstans..

Om man nu inte ska ge sig på att använda vanlig hårdmetallklinga till cirkelsåg.. Vill ju kunna använda någon form av skena annars vet jag att det alltid blir snett på nåt sätt när jag håller på.. :p

Jag måste kapa skivorna både på längden och tvären så om det går relativt snabbt att kapa skivorna så är det ju ett stort plus.. Känns inte som vinkelslipen är det bästa vapnet där.. :/
Jag kapade på fri hand, behövde bara göra dom kortare ibland.
Det är ju så pass tunt så det är inte svårt att justera sig efter ett streck man ritat eller så inte svårt att hålla rakt tyckte jag :)
 
SBH skrev:
kör din kap i mer än 12000 rpm?
Vet ej, har inte kollat.. Har en festool TS55 samt en Scheppach PL55..
Tänkte använda Scheppachen till detta jobb.. Men har ännu inte hittat
någon diamantkapklinga till sänksåg..
 
  • Gilla
David P
  • Laddar…
Alltså jag blir fan förbannad. Har varit runt hos flera bygghandlare nu och inte en enda har diamantkapklinga för cirkel- och sänksågar (ej heller adaptrar). Steni Terras support rekommenderar att man använder en sådan klinga och säger att det finns i bygghandeln. Jag har ju själv varit där hos de butiker de sa borde ha, men nej, ingen har det och har aldrig fått frågan tidigare heller.
Jag vill -inte- kapa med vinkelslip, vet att det kommer se förjävligt ut!
 
Köp en kakel/klinkerkap på bauhaus... deras billigaste kostar 490 pix.
 
sunqan skrev:
Köp en kakel/klinkerkap på bauhaus... deras billigaste kostar 490 pix.
Länka gärna till den.. Hittar inget på Bauhaus i den kategorin?
 
Såg den på hylla i butik igår :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.