Vårt hus ligger vid en ganska trafikerad väg och vi vill därför plantera buskar som insynsskydd. Allra helst vintergröna, men det verkar inte finnas några som klarar av sol hela dagen? Vi har sol från morgon till sen eftermiddag, bor på Västkusten.

Allra helst önskar jag sätta rhododendron men de som klarar sol blir inte så stora?

En häck är inte aktuellt eftersom det inte passar tomtens karaktär.

Hus nära trafikerad väg med öppen tomt och klippor i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt med grus och lite växtlighet intill trafikerad väg och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag var på väg att skriva här igår, men eftersom du fortfarande inte fått något förslag, kunde jag iaf föreslå städsegröna björnbär.

Det är kanske inte exakt vad du är ute efter, men de älskar sol och är vintergröna. Efter ett par år, med en snygg spaljé KAN de bli ett insynsskydd också. Dock inte lika massiva som en thujahäck eller liknande.

Nu har jag gett dig ett förslag, nu kan vi bara hoppas att de mer erfarna kommer med fler. En björnbärsbuske kan göra sig gott på den där platsen oavsett insynsskydd tycker jag! :)
 
KristinaRT
Fundera på vad som växer naturligt i omgivningarna. Jag kan tänka mig att Enar kan trivas eller någon form av tall.
Ett alternativ är att kombinera tex barrväxter med något som blommar fint men släpper löven på vintern när man ändå inte är så mycket i trädgården.
Ginst borde också trivas i den lite kargare miljön, de blimmar och är vintergröna.

Även lövfällande buskar med tätt grenverk ger insynsskydd under vintern, vilket kanske kan vara ett alternativ?
 
Blir kanske inte så bra att plantera en häck i närheten av vägen, då risken är att den skymmer sikten för trafiken i kurvan, och den får då vara max 80 cm hög om jag minns rätt, och det blir ju isf inte mycket till insynsskydd. Som KristinaRT skriver, så titta på vad som växer naturligt i omgivningen. Enar som planteras utspritt högre upp mellan klipphällarna, ett par björnbärsbuskar, någon ginst och kanske ljung som lite lågväxande skulle nog bli fint o passar ju bra här på västkusten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.