Hej,

har en IVT 490 som precis gått i ett år.

I sommras märkte jag att den slutat följa värmekurvan och varje morgon när jag kollade så stod givaren för temperaturen ut på golvlsingorna mellan 33-38 grader. Inom parantes visade den vad kurvan vill ha ut bereonde på vilken ute temperatur det är.

utegivaren visar rätt temperatur.

Alla inställningar i pumpen är OK, dvs fabriks inställning och en justering på kurvan till 2.0 (golvvärme). Så jag har ingen knäckt kurva eller finjustering gjord utöver fabriks inställningen

Är det någon som råkat ut för samma fenomen?

Vill ju inte att golvet ska slå sig. Värme kurva 2.0 skall ju inte ge mer är 32 grader ut.

IVT Säger att det läckt ut spill vatten i slingan och är inget att oroa sig för.

Jag håller inte med

Det måste vara rätt mycket spillvatten då tempraturen inte kommer ner till kurvans värde under dagen. Ligger alltid 3-4 grader över vad kurvan säger. Det har funkat fint förrut.

Inget fel på givare då framledening rören är varma. Shunt motorn är utbytt men löste ej fenomenet.





 
Kan vara så att det kommer ut en skvätt varmtvatten när pumpen har gjort varmvatten och sedan växlar till husvärme(beroende på var temperaturgränsen för sommardrift ligger (fabriksintälld på 17C iaf på min ES480)).

Att det ligger på hög temp hela dagen beror nog på att vattnet inte går ut i golvet utan bara genom en by-pass vid golvvärmefördelaren, inte mycket värme som försvinner alltså. Kolla detta.

 
Hej,

Läste i ett tidigare inlägg att "kalle T" installerat brytare för att blockera sitt eltillskott på sin flvp!
Skulle vara trevligt att få veta hur man monterar denna brytare för att blockera tillskottet på en IVT 490!
Det skulle även vara bra att veta om man kan skruva ner fläkten till en lägre nivå!
Har en relativ luftfuktighet på ca 58-60% idag och tror inte att jag skulle få problem med ökad fukt om fläkten i vissa lägen gick saktare, dock kanske en minskad verkningsgrad i flvP?

Har min kurva ställd på 2,0 just nu och samtliga termostater i rummen på max!
Nämnas kan att jag bor i ett 1-plans hus på 140 kvm med vattenburen golvvärme!

Är även på g att installera braskamin (contura 580) i vardagsrum och i samband med detta så tänkte jag installera en innegivara (dock ej i vardagsrummet   ;)

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Anders

 
anderspnilsson skrev:
Hej,
Det skulle även vara bra att veta om man kan skruva ner fläkten till en lägre nivå!
Det kan man!
Läs i manualen som medföljer leveransen alternativt titta på IVT:s hemsida där du kan ladda ner den.
Du har fem lägen på fläkten.
Tänk dig för innan du sänker hastigheten så att det inte blir knas. FÖR låg luftström över kondensorn kan medföra att du får problem med isbildning.

/farbror Melker
 
Farbror Melker skrev:
Det kan man!
Läs i manualen som medföljer leveransen alternativt titta på IVT:s hemsida där du kan ladda ner den.
Du har fem lägen på fläkten.
Tänk dig för innan du sänker hastigheten så att det inte blir knas. FÖR låg luftström över kondensorn kan medföra att du får problem med isbildning.

/farbror Melker

När du skriver "det kan man" inkluderar detta även att koppla bort tillskottet? Skulle det stå i manualen? Nu tänker jag på den lösning där man kopplar in en brytare!

Mvh
Anders
 
Hej,
Det går att inte att koppla ur tillskottet helt, vad jag vet i alla fall.
Däremot kan du fördröja att tillskottet går in genom att aktivera ekonomidrift.
Det går även att att justera temperaturen för snabbstart tillskott till ett lägre värde.

Jag skriver inte hur för jag tycker verkligen att du ska läsa manualen för din pump. :surprised:
Där finns mycket information om hur du sköter om din baby... :-*

http://www.ivt.se/files/pdf/ManualIVT490_495TWIN_10714_anv_1.0_sv.pdf

/Farbror Melker
 
Farbror Melker skrev:
Hej,
Det går att inte att koppla ur tillskottet helt, vad jag vet i alla fall.
Däremot kan du fördröja att tillskottet går in genom att aktivera ekonomidrift.
Det går även att att justera temperaturen för snabbstart tillskott till ett lägre värde.

Jag skriver inte hur för jag tycker verkligen att du ska läsa manualen för din pump.   :surprised:  
Där finns mycket information om hur du sköter om din baby... :-*

[länk]

/Farbror Melker

Hej igen,

Har nu läst manualen ytterligare en gång och det står absolut inget om hur man reglerar fläkthastigheten och vilken påverkan detta har, dock så står det angivet hur man fördröjer tilsskottet precis som du säger!

Någon som har kunskap om var man reglerar fläkthastigheten samt vilken påverkan detta har på tex COP?

Skulle även vilja veta hur man kommer in i service menyn (står ej heller i manualen) för att på så sätt aktivera en innetempgivare!

Mvh
Anders
 
Anderspnilsson:
Mail är påväg.
/Farbror Melker
 
På min ES480 finns den en plint(elanslutning) för rundstyrning. Om detta står det i den "Handledning för installatörer och användare". Jag kollade i manualen för ivt490 och den verkar vända sig mer till användaren.

Man ansluter en potentialfri kontakt mellan T1 och T2(gäller IVT/ES480), vid slutning blockeras elpatron och värmesköldar. :D

Vad det gäller fläkthastigheten finns det beskrivet väldigt enkelt "Disponibelt tryck för kanalsystemet: se diagramet. För att ändra fläkthastighet flyttas kabeln på fläkttransformatorn." I diagrammet framgår luftflöde x vid tryck y vid de olika spänningarna.

Jag kommer dock bara att använda denna funktion vid mycket kall väderlek och när jag tänder braskaminen. (tyvärr ingen rimlig möjlighet att ta tilluften uteifrån)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.