Hej,

Vi har äntligen köpt hus, ett hus som har det mesta vi söker efter.

En av dom sakerna som saknas är ett garage. Jag tänkte kolla med er erfarna byggare var / vem det bästa stället är att söka hjälp för att ta fram bygglovsritningar för ett garage. Då jag arbetar på budget så vill jag helst inte behöva anlita en arkitekt, då det känns som pengar i havet på en så enkel byggnad. Dock kan jag allt för lite om sådant för att våga räkna / rita själv.

Det skal vara en enkel sak med plats för "1.5 bil". Med det menar jag en bil + verkstad + förvaring typ.
Kanske ett cykelförråd också på baksidan. Isolerad platta på mark med golvvärme (som ej ska användas, utan bara finnas för framtiden). Gärna öppet till nock i tak, om möjligt.

Jag ska själv bygga det med hjälp av snickar-svärfar och betong-byggar-kompis, så jag har lite assistans för t,ex gjutning och stomresning.

Förslag på storlek och utformning mottages gärna. Jag har inte fallit för några av de "nyckelfärdiga" ritningarna som jag hittat från de större husföretagen.

Ha det bäst!

//Grim
 
Tomture61
Ska garaget köpas som byggsats eller lösvirkesbyggas ?
Byggsats får du med ritning till garaget.
 
Tomture61 skrev:
Ska garaget köpas som byggsats eller lösvirkesbyggas ?
Byggsats får du med ritning till garaget.
Lösvirke är planen. Det verkar vara både billigare och ger framför allt mer möjligheter att forma det som jag vill. Håller på att bygga en friggebod på plintgrund som ett första byggnadsprojekt själv. Garaget får bli det första "riktiga" bygget jag försöker mig på efter friggan.

Byggsats får jag kika på om jag inser att ett lösvirkeprojekt blir för stort när det närmar sig.
 
Tomture61
Är mitt uppe i "vart jag kan handla billigast" material , lutar starkt åt Hornbach .
Dom är dyrast på frakt men totalt blir det billigast från dom.
Blir ett garage på 5 x 8 m isolerat + 5 x 4 m oisolerat , så 5 x 12 meter tot
Tror jag hamnar på ca 120.000:- med el/färg/byggmaterial/dörr/slagport /fönster mm ,plattan redan klar.
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår utgångsläget för din förfrågan.

Du vill inte anlita en arkitekt (som kan göra bygglovsritningar, de behöver inte göra mer än så om du inte vill) då det är för dyrt för något så enkelt.

Med det sagt, så har du tittat på färdiga modeller och ingen av dessa faller dig i smaken så du vill uppenbarligen ha något rätt "custom".

Vilken typ av tjänst är det du är ute efter egentligen? :) Det kommer ju antagligen bli några skiss-vändor för att få till något som faller dig i smaken.

Du måste nog tillhandahålla beräkningar på konstruktionen också, så att det hela inte blåser bort i första bästa storm.
 
stefancrs skrev:
Du vill inte anlita en arkitekt (som kan göra bygglovsritningar, de behöver inte göra mer än så om du inte vill) då det är för dyrt för något så enkelt.
Aha, så för de jag har mailat har gett mig prisuppgifter på summorna 15-30' för att rita ett garage (kanske är helt sinnes priser?), men jag har nog då varit otydlig i min begäran. Då har de säkert tolkat det som att de skal göra allt.
Det är framför allt bygglovsritning jag behöver hjälp med, just för att alla genomskärningar osv skal bli rätt från början,
så man slipper flera turer fram och till baka. Det är 20 veckor tid på Gotland för bygglov.

stefancrs skrev:
Du måste nog tillhandahålla beräkningar på konstruktionen också, så att det hela inte blåser bort i första bästa storm.
Då jag hade tänkt att bygga i trä hade jag tänkt använda mig av bl.a Svensk Träs standarden för styrkor, tryck och det konstruktionstekniska.
Jag ser att jag skrivit "räkna" i ursprungsmeddelandet men det hade jag tänkt räkna fram själv med hjälp av de guider och standarder som finns.

QUOTE=stefancrs;2712795

Med det sagt, så har du tittat på färdiga modeller och ingen av dessa faller dig i smaken så du vill uppenbarligen ha något rätt "custom".

[/QUOTE]

Jättecustom är det nog inte, men ingen av de "färdiga" ritningarna eller modellhusen jag sett passar in. Jag har en ide om hur jag vill att de ska se ut och en skiss, men jag läste här på forumet att det inte alls är ovanligt att pensionerade arkitekter driver lite extra på sidan. Dock så känner jag inga sådana eller vet om några!

Skissen kommer hamna i denna tråd när jag kommer hem, har den där!

Det kanske helt enkelt är bättre att leta vidare tills jag hittar ett garage med färdiga ritningar som man kan köpa!
 
Då förstår jag lite mer. Om du har en någorlunda utförlig skiss och inte alls vill ha hjälp med utformningen så tror jag att du an få en arkitekt att ta fram det du behöver för mindre pengar än det där. Eller, 10-15k kanske vore rimligt, ELLER kan göra det själv i typ SketchUp genom att kolla på ett par timmar tutorials på youtube.

Men enklast vore nog att hitta någon som redan kan detta och bara vill extraknäcka lite, så klart :)
 
Tomture61 skrev:
Är mitt uppe i "vart jag kan handla billigast" material , lutar starkt åt Hornbach .
Dom är dyrast på frakt men totalt blir det billigast från dom.
Blir ett garage på 5 x 8 m isolerat + 5 x 4 m oisolerat , så 5 x 12 meter tot
Tror jag hamnar på ca 120.000:- med el/färg/byggmaterial/dörr/slagport /fönster mm ,plattan redan klar.
2 bilar + verkstad / förråd tolkar det som enligt måtten?
Jag kommer nog bygga ett mycket mindre. Mitt är i stunden i måtten 4 x 6 + 3 x 7.
Det är i en vinkel för att smälta in med tomten och uppfarten och för att bilda lite skydd mot insyn från vägen.
 
Svenskt trä har en del byggbeskrivningar, bland annat för garage och carport. Här en länk till garage-beskrivning. Det går säkert att pussla ihop med förråd etc. http://www.byggbeskrivningar.se/garage
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Ah, ser att du redan har varit inne på Svenskt trä.
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Jag ritade själ i google sketshup som är gratis och tillräckligt avancerat.
Det gick bra för bygglov. Jag bifogade leverantörens ritning på takstol. (8,5 m)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.